Despre prețurile de transfer se vorbește încă din 2008 de când a fost emis ordinul de căpătâi al dosarului de prețuri de transfer și încă nu s-a spus totul. În continuare apar numeroase întrebări de la profesioniști care fac cunoștință abia acum cu domeniul prețurilor de transfer.
Prețurile de transfer nu sunt doar preocuparea companiilor auditate, ci fac parte din obiectul de interes al auditorilor financiari și al reprezentanților Consiliului Concurenței. Auditorii financiari trebuie să emită o opinie despre situația financiară și orice riscuri fiscale identificate la nivelul companiei auditate, iar Consiliul Concurenței are rolul de a preveni eventuale distorsiuni ale pieței cauzate de practici neconcurențiale de preț.
Impactul fiscal al prețurior de transfer este unul important, deoarece nu numai impozitul pe profit e afectat de acestea, ci și impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți și chiar și impozitele locale fac parte din aceeași categorie de impact.
De exemplu, un serviciu prestat de o microîntreprindere (definită conform Codului fiscal) către o societate afiliată plătitoare de impozit pe profit are ca efect un venit impozabil la nivelul microîntreprinderii și o cheltuială deductibilă la nivelul firmei plătitoare de impozit pe profit. Dacă prețul facturat de microîntreprindere este mai mare decât prețul de piață, înseamnă că firma plătitoare de impozit pe profit a dedus mai mult decât ar fi fost legal, având în vedere principiile prețurilor de transfer.
Dacă același serviciu este prestat de un nerezident către un afiliat român, atunci acest serviciu va face subiectul impozitului cu reținere la sursă care se aplică la valoarea serviciului intra-grup.
De asemenea, nu doar impozitele pot fi influențate de prețurile de transfer ci și taxele – taxa pe valoarea adăugată, accizele, taxele vamale, taxele locale.
Pentru o parte dintre aceste taxe, baza impozabilă o reprezintă chiar valoarea tranzacției intra-grup, astfel că o eventuală ajustare a prețurilor de transfer poate determina ajustări în cascadă ale impozitelor și taxelor aplicabile tranzacțiilor intra-grup.
În plus, ajustările voluntare de prețuri de transfer – ca mecanism intern de corectare a acestora pentru a evita riscuri viitoare de ajustare de către autoritățile fiscale – pot determina o serie implicații la nivelul TVA sau la nivelul impozitului cu reținere la sursă (atunci când se ajustează voluntar pentru anul în curs prin facturi de regularizare).
Cum interesul organelor fiscale pentru zona verificării prețurilor de transfer a crescut semnificativ în ultimii ani, oarecum invers proporțional cu nivelul de pregătire al inspectorilor fiscali în domeniu, practica a relevat numeroase cazuri de abordări arbitrare si agresive din partea inspectorilor. În paralel, având în vedere că mulți contribuabili privesc întocmirea dosarului de prețuri de transfer ca pe o chestiune de „compliance”/conformare, există numeroși consultanți care și-au lărgit aria serviciilor oferite cu cea a întocmirii dosarelor de prețuri de transfer, în condițiile în care este foarte important de menționat faptul că un dosar de prețuri de transfer întocmit superficial sau un dosar de prețuri de transfer întocmit de un nespecialist poate atrage după sine riscul unei cenzuri cu atât mai puternice din partea autorității fiscale și implicit riscul unor ajustări semnificative ale bazei impozabile.
Pentru toate motivele de mai sus, inspecția fiscală în domeniul prețurilor de transfer cere o abordare multidisciplinară și targetată. Modul profesionist în care îți alcătuiești dosarul de prețuri de transfer te poate feri, prin argumentație și conținut relevant, de eventualitatea unei contestații administrative sau chiar de instanță.
*
Alina Andrei, Cabot Transfer Pricing și Ruxandra Jianu, Partener Biriș Goran
Alina Andrei este consultant fiscal și fondator al societății de consultanță Cabot Transfer Pricing și are o experiență de 13 ani în domeniul fiscal și de 12 ani în domeniul prețurilor de transfer. De zece ani, Cabot Transfer Pricing este una dintre firmele de consultanță fiscală specializată în prețurile de transfer cu o creștere rapidă pe piața din România. Cu o echipă alcătuită din 5 profesioniști competenți, compania deservește un portofoliu de mai mult de 300 de societăți – filiale ale unor grupuri locale sau multinaționale.
Ruxandra Jianu este Partener* la Biris Goran Consulting, firma de consultanță fiscală a Biris Goran. Cu peste 15 ani de experiență în consultanță fiscală, Ruxandra este unul dintre experții de top ai României în aspectele fiscale ale restructurării, atât pe plan local cât și internațional, fuziuni și achiziții, evaluări fiscale și proiecte de due diligence.