vineri

20 mai, 2022

Prețul carburanților: Transportatorii cer recuperarea supraaccizei. Cele mai mici scumpiri de joi noaptea au fost de 9 bani /litru

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

15 septembrie, 2017

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) cer Guvernului aplicarea unei scheme de recuperare a supraaccizei, după ce preţul motorinei a crescut cu 20 de bani în perioada 29 august – 15 septembrie 2017, potrivit unui comuncat citat de Agerpres.

În plus, joi noaptea, OMV Petrom a dat tonul scumpirilor aferente primei etape de majorare a accizelor, crescând prețuurile la motorine și benzine cu 9 bani pe litru. Preţurile Petrom, ca lider al pieţei, funcţionează ca reper pentru  ceilalţi distribuitori.

A doua etapă de majorare a accizei ar putea aduce o scumpire suplimentare de alţi 16 bani la 1 octombrie, spun așteptările guvernului.


„UNTRR reia ideea ca Guvernul României să se preocupe de creşterea atractivităţii alimentării cu motorină în România”, având în vedere faptul că, „ transportatorii rutieri ce operează rute interne, dacă nu vor putea recupera parte din acciza, vor creşte obligatoriu tarifele pentru populaţie pentru transport persoane şi mărfuri, iar comercianţii vor specula aceste momente şi vor adăuga majorări suplimentare la raft”, spune comunicatul citat.

Totodată, transportatorii invocă alimentării în alte țări decât România, la plecarea de acasă, având în vedere rețetele mai eficiente la care ar putea apela.

În urma majorării accizei la carburanţi, costul motorinei în România va ajunge la 0,89 euro/litru fără TVA, „nivel mult mai ridicat decât în ţările din jur”, conform calculelor UNTRR.

„În România acciza este de 330 euro/1.000 litri, la fel ca în Luxemburg, iar TVA de 19%, apropiat de 17% din Luxemburg, iar pentru a creşte volumul de vânzări de carburant, România ar trebui să ramburseze TVA într-o manieră simplă şi predictibilă tuturor utilizatorilor profesionişti”, spune UNTRR.


Creşterea accizei cu 7 eurocenţi, „fără o majorare a preţului, ar fi fost tehnic posibilă ţinând cont că în România motorina şi benzina sunt mai scumpe cu 5 eurocenţi per litru faţă de alte state europene cu producţie de petrol, dar era puţin probabil ca petroliştii să absoarbă această majorare de cost şi să îşi reducă marjele comerciale, în loc să transfere acest cost suplimentar imediat către clienţi”, menţionează comunicatul.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

UNTRR inventariază preţurile la motorină din alte ţări în care operează, astfel:

  • În Germania: 0,88 euro/litru fără TVA, „dar în realitate există motorină chiar şi mai ieftina cu 2-4 eurocenţi pe litru la staţii publice”;
  • În Slovenia  (pentru intrarea în Italia): 0,78 euro/litru după recuperarea TVA (22%) şi a accizei suplimentare (10 eurocenţi / litru;
  • În Ungaria, „deşi preţul la pompa este mai mare decât în România, prin recuperarea TVA de 27% la 60 de zile, fără nicio zi întârziere, şi a accizei suplimentare – între 2 şi 5,5 eurocenţi per litru (la fiecare 6 luni în Ungaria aceste cifre pot varia între 2 – 3,5 – 5,5 eurocenţi per litru, la fel ca şi valoarea accizei care este de 358 euro/1000 litri când preţul barilului de petrol este peste 50 dolari şi 390 euro când preţul barilului de petrol este sub 50 dolari), preţul final rămâne 0,86 euro/litru, mai scăzut cu 4 cenţi decât în România”
  • „Cei care merg în Bulgaria şi Grecia alimentează în Bulgaria,
  • Transportatorii rutieri care fac transport extracomunitar alimentează în ţările vecine – Serbia, Moldova, Ucraina,
  • Transportatorii din România de lângă frontiere alimentează în ţările învecinate, la fel şi firmele care operează curse cu destinaţii în apropiere de frontiere”.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Andrew Kenningham (foto), economist-şef pentru Europa la Capital Economics, explică într-un interviu pentru CursdeGuvernare cum va reseta războiul obiectivele şi strategiile de dezvoltare pe care UE le bătuse...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: