vineri

19 aprilie, 2024

7 mai, 2018

”Economia duduie, dar la bugetul statului duduie numai cheltuielile, veniturile pauză…” :

Președintele Klaus Iohannis a repetat luni solicitarea ca premierul Viorica Dăncilă să demisioneze, de această dată fiind vorba de incapacitatea guvernului pe care îl conduce ”de a gestiona finanțele țării”, după cum s-a exprimat șeful statului.

Șeful statului a profitat de cifrele execuției bugetare pe trimestrul 1 și s-a lansat în calcule pe care guvernul le evită sau le cosmetizează îndeobște.


Execuția bugetară arată că la niciun capitol veniturile nu au ajuns la nivelul programat, atenție, tot de PSD, nu de altcineva. (…) E prima dată după criză când veniturile fiscale scad față de anul anterior. E reflectarea faptului că economia duduie, dar la bugetul statului duduie numai cheltuielile, veniturile pauză… ” – a spus Klaus Iohannis.

Apelul președintelui pare să conțină o contradicție în termeni:  ”Invit guvernul să-și revină. Per ansamblu, vedem o evoluție total nesatisfăcătoare a finanțelor publice. Este imperioasă demisia dnei Dăncilă, pentru a face loc unor persoane responsabile și competente. Din acest punct de vedere, este vizibil că Dragnea și ai lui nu au soluție pentru o guvernare bună.”

(Citiți și: ”9 observații de neignorat privind execuția bugetară pe T1. Falsa dilemă a alegerii între salarii și investiții”)

Principalele critici (cu mențiunea că sublinierile aparțin redacției) aduse de șeful statului au fost:

  • Încep însă cu o constatare pe care am mai făcut-o: programul de guvernare al PSD s-a aflat pe contrasensul unei logici economice elementare. PSD a propus scăderea taxelor și impozitelor, pe de altă parte au propus creștere puternică pentru pensii, salarii, autostrăzi, au spus ei, pentru școli, au spus ei….
  • Această abordare a produs surprindere- e o magie economică propusă de PSD: scăderea impozitelor și creșterea salariilor este o ecuație ce cu greu poate fi dusă la bun sfârșit. Trebuie văzut cât timp va ține această iluzie a PSD.
  • Execuția bugetară arată că la niciun capitol veniturile nu au ajuns la nivelul programat, atenție, tot de PSD, nu de altcineva.
  • PSD e incapabil să țină ordine în finanțele publice. După 3 premieri și tot atâția șefi la ANAF, cel mai vizibil efect este incertitudinea. La venituri bugetare totale, guvernarea PSD nu reușește în  niciun chip să transforme creșterea economică în creșterea veniturilor.
  • În 2017, am avut creștere de peste 7%. Dar, ce să vezi, veniturile nu au crescut însă în proporție cu economia, ba, dimpotrivă au fost cu 3 mld mai mici decât programul propriu al PSD. Apar noi și noi vești proaste: veniturile fiscale ar fi trebuit să crească, dar, nu, nu au atins cota programată, s-a ratat ținta cu 5% și sunt mai mici decât în trimestrul I 2017.
  • O nouă contraperformanță a PSD: e prima dată după criză când veniturile fiscale scad față de anul anterior. E reflectarea faptului că economia duduie, dar la bugetul statului duduie numai cheltuielile, veniturile pauză…
  • Veniturile din accize, aici e foarte special, reflectă cel mai fidel degringolada… Cu toate că au crescut prețurile, au reintrodus acciza pe carburant, totuși colectarea de către ANAF se află la 12 % sub program. Asta e performanța PSD: nu colectează nici venituri, nu fac nici autostrăzi, nici școli, nici spitale.
  • Fondurile europene, un alt eșec. Suntem cu 37% sub valoarea programată, la cheltuieli cu 43% sub valoarea programată. Este inadmisibil ca aceste fonduri europene să nu facă parte din prioritățile guvernului. Dar, ce să ne mirăm, PSD are tot felul de priorități: luptă cu BNR, luptă cu investitorii. Numai cu fondurile europene nu prea luptă…
  • În privința creșterilor salariale, printr-o inginerie contabilă, au fost trecute cheltuielile de CAS de la angajator la salariat și astfel s-a anulat creșterea promisă
  • După un an și jumătate de guvernare PSD, cu această fază extrem de discutabilă a creșterilor salariale, nu vedem nici drumuri, nici școli, nici spitale. Nu vedem nimic. Dar lumea se întreabă însă: de unde vin banii pentru creșteri salariale?
  • Dacă ne uităm atent, e trist- PSD amanetează viitorul, crește salarii dar neglijează investiții importante. Bugetul național este supus unei presiuni imense. Pe fondul creșterii cheltuielilor totale cu peste 22 de procente, această presiune trebuia atenuată printr-un efort consistent de creștere a veniturilor. Or, lucrurile nu s-au întâmplat deloc așa.
  • România se află în procedură privind deviația semnificativă a deficitului și dacă nu se corectează acest lucru lucrurile se vor agrava. Doar că nu se vede nicio intenție corectivă… Invit guvernul să-și revină…

Președintele Iohannis a susținut luni după-amiază o declarație de presă pe tema execuției bugetare de pe primul trimestru al anului 2018.

”Azi, despre banii românilor. S-au publicat datele ce arată execuția finanțelor publice pe primul trimimestru”, și-a început declarația șeful statului.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

3 răspunsuri

  1. 1.Se pare ca „reforma Dragnea” este total neinteleasa de presedinte (si nu numai), respectiv activarea a doua motoare de dezvoltare, care au nevoie de timp pentru a produce efectele lor pozitive.
    a.Cresterea planificata a salariului minimn pe economie da semnalul investitorilor straini ca Romania a incetat de a mai fi zona de realizare a profitului pe salarii mici/minime.Asa ca vor veni investitori industriali de produse cu valoare adaugata mare, capabili sa suporte cresteri salariale sistematice.
    b.Cresterea nelimitata a salariilor la primarii constituie „activarea unui MOTOTOR pro-activ de dezvoltare economica”, fiindca primariile vor trebui sa determine prin tot ceace fac, aparitia masiva de noi intreprinderi si locuri de munca, capabile sa sustina prin impozite, majorarile de salarii.Iata ca aceasta masura va face VIABILA SI REGIONALIZAREA, primariile devenind factori de dezvoltare a tuturor localitatilor tarii!Si ce ironie de ideologie economica, masura sa vina tocmai de la P.S.Democrat!!!
    2.Orice masura de reforma – fie si ea limitata, are nevoie de timp pentru asi produce efectele, iar schimbarea Guvernului Dragnea ar fi total contraproductiva acum!
    3.Acest lucru este cu atit mai nociv pentru Romania, cu cit dreapta politica Nu are nici o alternativa la actuala reforma.Mai mult ca atit, initiativa prezidentiala de a construi un proiect de tara s-a dezumflat, astfel ca cererea sa nu are nici macar „moralitatea” economica necesara…
    4.Trebuie sa recunosc, ca am inteles destul de tirziu esenta acestei „reforme”.Nu este de mirare ca dreapta politica si Presedentia care n-au inteles-o nici pina acum, incearca sa prinda ocazia de a beneficia de faptul ca ea isi produce efectele cu intirziere, strigind la P.S.D: unde sint banii?
    5.Printre aburii fierbinti ai ideologiei si simpatiilor politice, este greu sa decelezi ce trebuie sau nu trebuie facut la un moment dat, iar schimbarea/caderea Guvernului Dragnea si noi alegeri care ar bloca parcursul reformei, ar fi o CATASTROFA ECONOMICA pentru Romania!
    6.Dincolo de situatia lor juridica, de cresterile neavenite a salariilor si pensiilor demnitarilor, de erori de politica externa, etc. analistii trebuie sa inteleaga si sustina masurile FUNDAMENTALE DE REFORMA, ale Guvernului.
    De 28 de ani Romania a avut parte doar de surogate economice, ca: 100 de mii de euro pentru IMM-uri, 40 de mii de euro pentru ferma la tara, salarii suportate in parte de stat pentru cine crea 2 locuri de munca, etc.
    Daca un guvern vine cu masuri de reforma RADICALE, VIABILE, dar care au nevoie de timp spre asi produce efectele pozitive (respectiv pina primariile vor deprinde tehnicile si modul de a determina aparitia masiva de noi intreprinderi si locuri de munca) acesta trebuie maturat, deoarece produce …datorie externa!
    7.Niciodaata datoria externa pe care o va produce reforma Dragnea, a salariilor fara limita la primarii, nu va fi mai benefica ca acum pentru Romania.Cu explicatiile necesare si UE va intelege cauzele majorarii temporare a deficitului bugetar si reparatia majora pe care o va aduce mai tirziu reforma in discutie…
    Caliman I. Eugen, consultant independent-dezvooltare industriala

    1. Modelul de crestere economica tip wage-led NU aduce plusvaloare deoarece, in exemplul dvs primaria va cheltui pe salarii marite 50 – 90% din bugetul comunei simultan cu scaderea proportionala a investitiilor. Acesti primari, indiferent de partide, nu au educatia antreprenoriala de a merge dupa investitori, ei doar asteapta sa treaca cele cateva ore de munca si sa ia leafa.
      Si mai relevant, ISD au scazut in primele 3 luni, dovada ca nu face nimeni coada sa investeasca undeva unde legislatia fiscala se schimba din doua in doua luni, „corectiile” guvernului vor costa scump.

  2. Eu as fi pus titlul „Unde sunt banii NOSTRI”, fiindca despre asta vorbim in legatura cu executia bugetara.
    Va spun eu unde sunt, de parca dvs. n-ati sti: s-au topit in actiuni politice populiste, cu scopul fie de a impulsiona alegerea P.S.D.-istilor in anul viitor, fie de a lasa un ghimpe adanc infipt in coasta guvernarii oricarui alt partid in viitor.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

3 răspunsuri

  1. 1.Se pare ca „reforma Dragnea” este total neinteleasa de presedinte (si nu numai), respectiv activarea a doua motoare de dezvoltare, care au nevoie de timp pentru a produce efectele lor pozitive.
    a.Cresterea planificata a salariului minimn pe economie da semnalul investitorilor straini ca Romania a incetat de a mai fi zona de realizare a profitului pe salarii mici/minime.Asa ca vor veni investitori industriali de produse cu valoare adaugata mare, capabili sa suporte cresteri salariale sistematice.
    b.Cresterea nelimitata a salariilor la primarii constituie „activarea unui MOTOTOR pro-activ de dezvoltare economica”, fiindca primariile vor trebui sa determine prin tot ceace fac, aparitia masiva de noi intreprinderi si locuri de munca, capabile sa sustina prin impozite, majorarile de salarii.Iata ca aceasta masura va face VIABILA SI REGIONALIZAREA, primariile devenind factori de dezvoltare a tuturor localitatilor tarii!Si ce ironie de ideologie economica, masura sa vina tocmai de la P.S.Democrat!!!
    2.Orice masura de reforma – fie si ea limitata, are nevoie de timp pentru asi produce efectele, iar schimbarea Guvernului Dragnea ar fi total contraproductiva acum!
    3.Acest lucru este cu atit mai nociv pentru Romania, cu cit dreapta politica Nu are nici o alternativa la actuala reforma.Mai mult ca atit, initiativa prezidentiala de a construi un proiect de tara s-a dezumflat, astfel ca cererea sa nu are nici macar „moralitatea” economica necesara…
    4.Trebuie sa recunosc, ca am inteles destul de tirziu esenta acestei „reforme”.Nu este de mirare ca dreapta politica si Presedentia care n-au inteles-o nici pina acum, incearca sa prinda ocazia de a beneficia de faptul ca ea isi produce efectele cu intirziere, strigind la P.S.D: unde sint banii?
    5.Printre aburii fierbinti ai ideologiei si simpatiilor politice, este greu sa decelezi ce trebuie sau nu trebuie facut la un moment dat, iar schimbarea/caderea Guvernului Dragnea si noi alegeri care ar bloca parcursul reformei, ar fi o CATASTROFA ECONOMICA pentru Romania!
    6.Dincolo de situatia lor juridica, de cresterile neavenite a salariilor si pensiilor demnitarilor, de erori de politica externa, etc. analistii trebuie sa inteleaga si sustina masurile FUNDAMENTALE DE REFORMA, ale Guvernului.
    De 28 de ani Romania a avut parte doar de surogate economice, ca: 100 de mii de euro pentru IMM-uri, 40 de mii de euro pentru ferma la tara, salarii suportate in parte de stat pentru cine crea 2 locuri de munca, etc.
    Daca un guvern vine cu masuri de reforma RADICALE, VIABILE, dar care au nevoie de timp spre asi produce efectele pozitive (respectiv pina primariile vor deprinde tehnicile si modul de a determina aparitia masiva de noi intreprinderi si locuri de munca) acesta trebuie maturat, deoarece produce …datorie externa!
    7.Niciodaata datoria externa pe care o va produce reforma Dragnea, a salariilor fara limita la primarii, nu va fi mai benefica ca acum pentru Romania.Cu explicatiile necesare si UE va intelege cauzele majorarii temporare a deficitului bugetar si reparatia majora pe care o va aduce mai tirziu reforma in discutie…
    Caliman I. Eugen, consultant independent-dezvooltare industriala

    1. Modelul de crestere economica tip wage-led NU aduce plusvaloare deoarece, in exemplul dvs primaria va cheltui pe salarii marite 50 – 90% din bugetul comunei simultan cu scaderea proportionala a investitiilor. Acesti primari, indiferent de partide, nu au educatia antreprenoriala de a merge dupa investitori, ei doar asteapta sa treaca cele cateva ore de munca si sa ia leafa.
      Si mai relevant, ISD au scazut in primele 3 luni, dovada ca nu face nimeni coada sa investeasca undeva unde legislatia fiscala se schimba din doua in doua luni, „corectiile” guvernului vor costa scump.

  2. Eu as fi pus titlul „Unde sunt banii NOSTRI”, fiindca despre asta vorbim in legatura cu executia bugetara.
    Va spun eu unde sunt, de parca dvs. n-ati sti: s-au topit in actiuni politice populiste, cu scopul fie de a impulsiona alegerea P.S.D.-istilor in anul viitor, fie de a lasa un ghimpe adanc infipt in coasta guvernarii oricarui alt partid in viitor.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: