duminică

21 aprilie, 2024

11 martie, 2016

Dacian_CiolosPremierul Dacian Cioloş a explicat vineri că ordonanța de urgență ce va fi adoptată vineri seara, după ce Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) își va da avizul, este o soluție ”de moment cel puţin”, pentru ca investigațiile procurorilor să nu fie întrerupte.

”Este soluţia de moment cel puţin. E important să nu existe un vid legislativ din punctul acesta de vedere şi pe urmă va fi timp să vedem dacă sunt alte soluţii mai bune, dar important este să nu se întrerupă procesul de cercetare în justiţie”, a spus premierul.

OUG a fost elaborată pentru a rezolva problema apărută odată cu decizia CCR care interzice SRI să se mai implice în orice fel în supravegherea tehnică efectuată în dosarele penale.


Centrul Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor (cel de la SRI) „este desemnat cu rolul de a obţine, prelucra şi stoca informaţii în domeniul securităţii naţionale. La cererea organelor de urmărire penală, Centrul asigură accesul nemijlocit şi distinct al acestora la sistemele tehnice în scopul executării supravegherii tehnice prevăzute la art. 138 al.l lit.a)-d) din Codul de Procedură Penală”, spune una dintre reglementările noi din OUG.

Ordonanța modifică mai multe reglementări, astfel încât procurorii și polițiștii judiciari să poată lucra pe infrastructura SRI, singura existentă în țară.

“Luând în considerare faptul că proba în sine (supravegherea tehnică) nu este afectată de criticile de neconstituţionale reţinute de Curte, dar, fără punerea în acord a legislaţiei cu normele constituţionale considerate a fi încălcate nu ar fi posibilă pe o durată care nu poate fi estimată, recurgerea la probe de acest fel în cadrul urmăririi penale, astfel încât activitatea de realizare a interesului social general pe care sunt chemate să îl apere organele judiciare – se creează premisa unei lacune operaţionale, Ţinând cont de împrejurarea că activitatea unităţilor de parchet ar fi în mod serios afectată în absenţa sprijinului tehnic şi a resurselor umane specializate pentru managementul unei infrastructuri de comunicaţii, atât din punct de vedere al operativităţii efectuării actelor de urmărire penală, cât şi sub aspectul administrării unui probatoriu complet pe baza tuturor metodelor de investigare prevăzute de Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă”, menționează preambulul ordonanței pregătite.

Proiectul a primit avizul CSM, cu unele obiecțiuni, și va intra vineri seara în ședința de urgență a CSAT, după care ordonanța va fi aprobată în ședință de urgență a Guvernului, tot vineri seara.


Discutarea acestui proiect s-a amânat întrucât președintele Klaus Iohannis, aflat într-o vizită de cinci zile în Israel, nu și-a întrerupt călătoria pentru a se întoarce mai repede.

Modificările făcute prin OUG:

Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 15 iulie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

  • Alineatul (1) al articolului 142 se modifică şi va avea următorul cuprins: „(1) Procurorul pune în executare supravegherea tehnică ori poate dispune ca aceasta să fie efectuată de organul de cercetare penală sau de lucrători specializaţi din cadrul poliţiei”.
  • La articolul 142, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (l1), cu următorul cuprins:„(ll) Pentru realizarea activităţilor prevăzute la art. 138 alin. (1) lit. a) -d), procurorul, organele de cercetare penală sau lucrătorii specializaţi din cadrul poliţiei folosesc nemijlocit sistemele tehnice şi proceduri adecvate, de natură să asigure integritatea datelor şi informaţiilor colectate.”
  • La articolul 142 alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: „(2) Furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice sau furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului sau de orice tip de comunicare ori de servicii financiare sunt obligaţi să colaboreze cu procurorul, organele de cercetare penală sau lucrătorii specializaţi din cadrul poliţiei, în limitele competenţelor acestora, pentru punerea în executare a mandatului de supraveghere tehnică.

Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

  • La articolul 28, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin (2*) cu următorul cuprins: „(21) Semestrial sau ori de câte ori este nevoie, preşedintele sau unul dintre judecătorii anume desemnaţi de către acesta verifică modul de punere în aplicare în cadrul Centrului Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor a supravegherilor tehnice realizate de organele de urmărire penală”.
  • La articolul 66, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (l1), cu următorul cuprins: „(1) Ministerul Public este autorizat să deţină şi să folosească mijloace adecvate pentru obţinerea, verificarea, prelucrarea, stocarea şi descoperirea informaţiilor privitoare la infracţiunile date în competenţa parchetelor, în condiţiile legii.”

Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 33 din 3 martie 1992, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

La articolul 8 se introduc două alineate noi, cu următorul cuprins:

  • „(2) Pentru relaţia cu furnizorii de comunicaţii electronice destinate publicului, Centrul Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor este desemnat cu rolul de a obţine, prelucra şi stoca informaţii în domeniul securităţii naţionale. La cererea organelor de urmărire penală, Centrul asigură accesul nemijlocit şi distinct al acestora la sistemele tehnice în scopul executării supravegherii tehnice prevăzute la art. 138 al.l lit.a)-d) din Codul de Procedură Penală.
  • (3) Condiţiile concrete de acces la sistemele tehnice al organelor judiciare se stabilesc prin protocoale de cooperare.”

Dacă în urma dezbaterilor ce vor exista după aprobarea OUG (care este o soluție de avarie pentru a nu fi afectată activitatea de urmărire penală), se va decide că situația aceasta, cu infrastructura SRI folosită de polițiștii judiciari poate permanentiza, nu se va mai cumpăra altă aparatură (evaluată inițial la un miliard de euro), a explicat minsitrul Raluca Prună.

Variantele sunt mai multe: infrastructura să rămână mereu în proprietatea SRI și să fie folsoită de toți cei autorizați legal, sau ar putea exista o autoritate de sine stătătoare, cu un personal calificat, care să execute msăurile de supraveghere tehnică pentru toate instituțiile îndreptățite să ceară astfel de mandate.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: