Portugalia a decis eliminarea TVA la o serie de produse alimentare de bază, o măsură de protejare a populației în fața inflației. Decizia face parte din acordul semnat luni de premierul Antonio Costa cu retailerii și fermierii portughezi pentru a opri degradarea nivelului de trai al populației.
Pactul pentru stabilizarea și reducerea prețurilor la alimente a fost semnat de guvern, Asociația portugheză a companiilor de distribuție cu amănuntul (APED) și Confederația fermierilor din Portugalia (CAP), scrie Euractiv.
Măsura va fi în vigoare șase luni (din aprilie până în octombrie) și va costa Guvernul 640 de milioane de euro, dintre care 140 de milioane reprezintă un „sprijin financiar” acordat sectorului producției agroalimentare. Ea face parte dintr-un pachetul mai larg anti-inflație, în valoare de 2,5 miliarde de euro, potrivit FoodMatters.
Acordul garantează că în prețul produsele selectate se va reflecta dispariția TVA. Măsura va ajuta, nu doar populația, ci și producătorii, care fac față cu greu scumpirii îngrășămintelor, furajelor și al energiei.
Guvernul va monitoriza situația pentru a se asigura că partenerii respectă înțelegerea.
Pe lista posibilelor produse cu „TVA zero” se află 40 de produse alimentare recomandate în acest sens de Direcția Generală de Sănătate: pâine, cartofi, paste, orez, ceapă, roșii, conopidă, salată verde, broccoli, morcovi, dovlecei, praz, dovleac, napi, ‘varza portugheză’, spanac, mere, banane, portocale, pere, pepene galben, fasole roșie,fasole neagră, năut, mazăre, lapte de vacă, iaurturi, brânză, carne de porc, pui, curcan, carne de vită, cod, sardine, merluciu, macrou, conserve de ton, dorada, stavrid, ouă de găină, ulei de măsline, ulei vegetal, unt.
Slovacia – prețuri plafonate, timp de 3 luni, în cele mai mari supermaketuri
Prețurile a 400 de produse de bază vândute în opt dintre cele mai mari lanțuri de supermarketuri din Slovacia vor fi limitate timp de trei luni, a anunțat săptămâna trecută ministrul Agriculturii Samuel Vlčan, potrivit Euractiv.
Tesco, Lidl, Kaufland și Billa au decis să limiteze prețurile pentru următoarele trei luni, după care vor evalua dacă să mențină sau nu plafonul. Metro este singurul magazin mare care nu a decis să urmeze exemplul.
Inițiativa îi va ajuta producătorii slovaci, potrivit președintelui Camerei de Comerț slovace, Martin Krajčovič.
„Faptul că am selectat în principal alimente slovace poate crește și volumul vânzărilor acestora, ceea ce va sprijini mai mult producția internă”, a adăugat Krajčovič.
Plafonul nu ar trebui să ducă la o creștere a prețurilor altor produse alimentare, deoarece comercianții cu amănuntul nu ar compensa profiturile pierdute, a adăugat el. „Va exista în continuare concurență pentru alimente în afara listelor, aceasta este încă foarte puternică pe piața noastră”, a adăugat el.
În februarie, prețurile la alimente au crescut cu aproximativ 29% față de februarie anul trecut.
Franța – înțelegeri cu supermarketurile
Retailerii francezi au acceptat la începutul lunii martie să ofere cel mai mic preţ posibil la produsele alimentare de bază, pentru a ajuta gospodăriile să facă faţă inflaţiei accelerate.
Produsele care beneficiază de reducere vor fi alese în mod liber de distribuitori şi vor putea varia de la o regiune la alta însă vor putea fi identificate graţie unui logo care include tricolorul şi sloganul „trimestru anti-inflaţie”. „Acesta este un acord puternic care va fi vizibil şi îi va proteja pe cetăţenii noştri. Lupta cu inflaţia este treaba tuturor”, a spus la momentul respectiv ministrul Finanțelor, Bruno Le Maire.
****