marți

23 aprilie, 2024

3 februarie, 2023

Câteva dintre cele mai importante magazine cu produse alimentare din Norvegia au revenit joi asupra creșterilor de prețuri, operate la 1 februarie, după reacția dură venită din partea autorităților.

Miercuri, guvernul a anunțat investigații din partea autorității în domeniul concurenței și un plan în 10 puncte conținând politici menite să elimine practicile neconcurențiale ale marilor jucători din domeniu.

Miercuri, marii retaileri Coop Extra și Rema 1000 au crescut semnificativ prețurile la o serie de bunuri. A doua zi, însă, cele două lanțuri de magazine au revenit asupra scumpirilor și au coborât prețurile la nivelul celor din ianuarie, conform comunicatelor de presă de la Rema 1000 și Coop Extra.


Trebuie menționat că, în mod obișnuit, scumpirile la alimente au loc în Norvegia de două ori pe ani, de la 1 februarie și la 1 iulie. La 1 februarie, prețurile la alimente crescuseră în medie cu 4,8 la sută, conform norway.postsen.com.

„Am ajustat prețurile înapoi la ceea ce erau înainte de 1 februarie”, pentru 4.000 de produse, a anunțat joi directorul de comunicare al companiei la Coop Norge.

Rema 1000, care a majorat prețurile în medie cu 4,8% la 1 februarie, le va reduce la nivelurile din ianuarie, în ciuda costurilor „clar mai mari” pentru electricitate și materii prime, precum și a creșterilor de prețuri ale furnizorilor, a declarat joi Tom Kristiansen, directorul general al retailerului alimentar.

Plan în 10 puncte creat pentru a opri scumpirea prețurilor la alimente

Scumpirea alimentelor se afla deja în atenția politicienilor norvegieni. Miercuri, ministrul Comerțului, Jan Christian Vestre, a prezentat un plan în 10 puncte menit să stimuleze concurența.


Acesta prevede:

  • mai multe fonduri pentru Autoritatea Națională de Concurență
  • investigații privind modul în care sunt stabilite prețurile
  • reducerea pragurilor atunci când un jucător devine dominant în piață
  • analizarea modului în care sunt formate prețurile și a destinației profitului provenit din scumpiri
  • eliminarea practicii care nu permite folosirea spațiilor aceluiași magazin de către mărfurile concurenților etc.

Avertizările privind viitoarele creșteri de prețuri pot dăuna unei industrii cu „concurență prea scăzută” și „pot fi chiar la limita unei înțelegeri ilegale a prețurilor”, a declarat luna trecută ministrul Comerțului și Industriei, Jan Christian Vestre, citat de agenția de presă NTB.

Retail-ul alimentar din Norvegia este dominată de o companie controlată de o familie – NorgesGruppen, care deține lanțuri mari, inclusiv Meny, Kiwi, Joker și alții, și controlează mai mult de 40% din piață – și alți doi jucători, REMA și Coop.

Există suspiciunea că aceste companii au reușit în diferite moduri să țină la distanță și să facă neprofitabile marile lanțurile de alimente străine, precum Lidl.

Autoritățile norvegiene se străduiesc să țină în frâu inflația și să evite o recesiune, în condițiile în care Banca Centrală a Norvegiei se așteaptă ca inflația de bază să urce la 5,9% în ianuarie și februarie, parțial din cauza creșterii prețurilor alimentelor. Banca centrală consideră că majorările de prețuri se vor tempera treptat în primăvară.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: