fbpx Modifica setari cookieuri

Just Business

Economia și administrația – problemă comună: lipsa competențelor digitale ale personalului, produsă de lipsa educației continue

Guvernul a decis alocare sumei de 150 de milioane de lei din fondul de urgență pentru achiziționarea de dispozitive electronice conectate la internet, astfel încât… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Fotografia de la întâlnirea Economiei cu Pandemia: Convergența 2019 și convergența 2020

Câteva citate din Programul de convergență 2019 – 2022 ar putea explica mult mai clar anumite prevederi incluse în Programul de convergență 2020 (Programul oficial… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Cea mai grea împărțeală din istoria UE: încep negocierile

Mai sunt două zile până când va fi anunțată noua propunere de Cadru Financiar Multianual Aceasta conține inclusiv mult-așteptatele detalii ale Fondului de Relansare Economică… Mai mult

25.05.2020

Europa

Europa a depășit vârful pandemiei Covid – țările au trecut la faza a doua de gestionare: testarea ratei de imunizare

După relaxarea măsurilor de prevenire a pandemiei, autoritățile naționale au declanșat pe tot globul marea operațiune a testării pe scară largă, pentru depistarea anticorpilor la… Mai mult

25.05.2020

Maxim istoric la ponderea cheltuielilor de personal din sectorul public în PIB. Consiliul fiscal, despre rectificarea bugetară: riscuri semnificative de depășire a țintei de deficit

de Adrian N Ionescu , 13.8.2018

Consiliul fiscal a observat că ponderea cheltuielilor de personal din sectorul public în PIB şi în total cheltuieli bugetare este proiectată să atingă maxime istorice în 2018, depăşind chiar şi nivelul pre-criză.

Evoluţia este de natură să evidenţieze ”vulnerabilitatea poziţiei finanţelor publice în eventualitatea materializării unui şoc macroeconomic advers”, avertizează Consiliul fiscal în Opinia cu privire la proiectul de rectificare bugetară prezentat de Guvernul Dăncilă.

Analiza Consiliului fiscal, publicată vineri, contrazice și optimismul guvernului în ceea ce privește menținerea deficitului sub pragul de 3% din PIB, rectificarea bugetară propusă de guvern bazîndu-se pe o estimare „excesiv de optimistă” a Comisiei Naționale de Prognoză privind creșterea economică pe 2018.

Dubii referitoare la cifrele avansate de CNSP

Rectificarea bugetară prevede menținerea deficitului bugetar la 2,97% din PIB, pentru că se bizuie pe o majorare a PIB nominal cu 37,1 miliarde de lei, dar Consiliul fiscal „apreciază drept excesiv de optimistă proiecția de creștere economică de 5,5% în termeni reali avansată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) pentru 2018”.

Proiecția CNSP nu este susținută de „creșterea anuală de doar 4% înregistrată conform datelor preliminare aferente primului trimestru al anului curent” și de „dinamica înregistrată de principalii indicatori economici în trimestrul al doilea”.

Consiliul fiscal evaluează ca foarte probabilă eventualitatea ca ritmul anual de creștere reală să fie inferior prognozei CNSP cu circa 1,5-2 pp, ceea ce ar implica un nivel al PIB nominal de aproximativ 930 miliarde lei”

„Situarea PIB la un asemenea nivel ar însemna, caeteris paribus, un nivel al deficitului exprimat în PIB ce ar depăși (cu circa 0,05 pp) plafonul de 2,97% din PIB aferent deficitului bugetar”, adică peste nivelul de 3%.

Concluziile Consiliului Fiscal

Consiliul Fiscal exprimă în opinia publicată rezerve față de:

  • nivelul propus în cazul veniturilor din TVA și accize. „Revizuirile descendente operate apar drept insuficiente” și este „probabilă eventualitatea în care veniturile realizate ar fi cu circa 2 miliarde de lei mai mici decât estimările actualizate”.
  • nivelurile propuse pentru cheltuielile de asistență socială și cele cu achizițiile de bunuri și servicii.
  • menținerea deciziei de achitare a pensiilor înainte de 15 ale lunii, care ar reclama alocări suplimentare de circa 1,3 miliarde lei.

Execuția bugetară la finele primului semestru „indică drept probabile cheltuieli suplimentare de circa 0,9 miliarde lei în raport cu alocarea – un control strict al cheltuielilor cu achizițiile de bunuri și servicii (neobservabil până în acest moment) ar putea însă asigura înscrierea în anvelopa de cheltuieli propusă”.

Cele de mai sus „evidențiază riscuri semnificative de depășire a țintei de deficit asumate și implicit a nivelului de referință de 3% din PIB pentru deficitul bugetar, în absența adoptării unor măsuri compensatorii”.

În plus se adaugă:

  • probabilitatea extrem de ridicată ca nivelul PIB nominal să se situeze pe un palier semnificativ inferior celui avansat de CNSP, dat fiind nivelul creșterii economice din primul trimestru al anului și dinamica recentă a principalilor indicatori macroeconomici.
  • materializarea acestei eventualități ar contribui suplimentar la înregistrarea unui nivel mai ridicat al deficitului exprimat ca procent în PIB.
  • primejdia „nedezirabilă de nerealizare a absorbției programate a fondurilor structurale și de coeziune, prin intermediul reducerii cheltuielilor de cofinanțare pe care le-ar prilejui”, în scopul reducerii cheltuielilor cu circa 2 miliarde lei și a diminuării deficitului bugetar.

Realizarea în proporție de 75% a programului de fonduri structurale și de coeziune presupune constant raportul cheltuielilor de cofinanțare relativ la veniturile de la UE,

„Consiliul Fiscal identifică așadar riscuri semnificative pe termen scurt la adresa evitării intrării în procedura de deficit excesiv, care se adaugă tendinței deja existente de vulnerabilizare a poziției finanțelor publice, în condițiile înregistrării unei deviații persistente și de amploare de la obiectivul pe termen mediu”.

Subminarea rezistenței la șocuri

„Un element suplimentar care subminează rezistența la șocuri adverse a finanțelor publice ale României este reprezentat de tendința de modificare a structurii cheltuielilor bugetului general consolidat în favoarea cheltuielilor rigide (în special cheltuieli de personal și de asistență socială)”, mai spune Consiliul Fiscal.

Creșterea raportului cheltuieli rigide – cheltuieli totale (exclusiv intrări de fonduri UE) și a celui cheltuieli rigide – venituri fiscale și din contribuții sociale „complică semnificativ ajustarea în eventualitatea manifestării unor șocuri adverse”.

Astfel, riscul creșterii fiscalității într-un scenariu advers devine major.

Ponderea în PIB și în total cheltuieli bugetare (nete de fondurile UE) a cheltuielilor de personal în sectorul public poate să atingă maxime istorice în 2018, depășind chiar și nivelul pre-criză.

Această evoluție este „de natură să evidențieze vulnerabilitatea deja menționată a poziției finanțelor publice în eventualitatea materializării unui șoc macroeconomic advers”.

„Reducerea masivă a cheltuielilor de investiții din ultimii ani pentru a acomoda presiunile de
amploare localizate la nivelul cheltuielilor rigide (de natura salariilor și pensiilor) este cu atât mai puțin oportună într-o economie în care insuficiența infrastructurii este identificată în mod sistematic drept element de blocaj la adresa creșterii economice pe termen lung”.

Abateri de la Legea Responsabilității Fiscal – Bugetare

  • Depășirea pragului deficitului bugetar nu ar încalca doar Tratatul UE, ci ar însemna și „neconformarea și cu regula statuată de art. 12 lit. a) al LFRB, potrivit căruia „soldul bugetului general consolidat și cheltuielile de personal ale bugetului general consolidat, exprimate ca procent în produsul intern brut, nu pot depăși plafoanele anuale stabilite în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară pentru primii 2 ani acoperiți de aceasta”.
  • Majorarea în termeni nominali a deficitului bugetar și a deficitului bugetar primar implică neconformarea cu regula ce prevede faptul că soldul şi, respectiv, soldul primar al bugetului general consolidat nu vor putea depăși plafonul stabilit prin cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal bugetară, aprobată de către Parlament”. Plafoanele nominale aferente deficitului bugetar și deficitului bugetar ar fi depășite ex-ante cu 1,1 miliarde de lei.

Descărcaţi de AICI Opinia Consiliului Fiscal cu privire la proiectul de rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2018

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.8.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Florin Cîțu: Toată lumea întreabă de alocații și pensii. De ce nu mă întreabă nimeni dacă dublez investițiile?

Vladimir Ionescu

Legea prin care Parlamentul a dublat alocațiile copiilor ar fi neconstituțională pentru că nu precizează sursele de acoperire a cheltuielilor, a declarat Florin Cîțu, ministrul… Mai mult

Stiri

Poliția recomandă vechiul drum spre mare, pentru că se repară autostrada

Vladimir Ionescu

Autostrada A2 s-a  blocat  sâmbătă  pe sensul spre  mare,  pentru că,  odată  cu eliminarea restricțiilor de călătorie,  compania de  infrastructură  rutieră  CNAIR  și-a amplificat lucrările … Mai mult

Europa

Redeschiderea frontierelor: Belgia acuză concurenţa turistică în care s-au angajat țările UE

Adrian N Ionescu

Uniunea Europeană ar fi incapabilă să ia măsuri de coordonare a redeschiderii frontierelor, atâta vreme ţările membre au intrat într-o formă de concurenţă turistică pe… Mai mult

Digital

Tehnologia în administrație: În Estonia se testează pașaportul imunitar digital

Iulian Soare

Estonia a dezvoltat o aplicație digitală care poate fi folosit de utilizatori ca un „pașaport imunitar”, pentru a dovedi că au dezvoltat anticorpi și că… Mai mult

Europa

Medicii italieni: blocarea spitalelor poate duce la mai multe decese decât pandemia

Iulian Soare

Cel  puțin 600.000  de intervenții, vizite și consulații medicale au fost anulate în Italia, ca urmare a   blocării  spitalelor cu bolnavii de coronavirus  și  există… Mai mult

Stiri

S&P menține ratingul României la nivelul recomandat investițiilor: România are acces la finanțare externă / Consolidarea fiscală e inevitabilă după alegeri

Adrian N Ionescu

Agenția de rating  Standard & Poor’s  a   confirmat  clasificarea României ‘BBB-/A-3   și a păstrat perspectiva negativă. Ratingul  păstrează  România în domeniul  recomandat investițiilor  străine, în… Mai mult

Stiri

VIDEO Alina CULCEA, Președinte ARPIM: „România va fi în competiție cu celelalte țări pentru investiții, pe toate domeniile, dar mai ales în sectorul farmaceutic”

Redacţia

„Una dintre lecțiile pe care le-am învățat cu toții a fost lecția solidarității. A fost o mobilizare fără precedent din partea asociației noastre, sperăm că… Mai mult