vineri

26 aprilie, 2024

5 februarie, 2016

smolensk accidentGuvernul polonez a deschis o nouă anchetă cu privire la accidentul aviatic din 2010 în care au murit preşedintele Lech Kaczynski şi zeci de oficiali polonezi, relatează Radio Europa Liberă.

Această nouă anchetă apare în contextul unor relaţii şi aşa tensionate între Varşovia şi Moscova.

Ministrul polonez al Apărării Antoni Macierewicz, care a anunţat ancheta joi, a subliniat că cele anterioare au fost pline de „erori”, iar prăbușirea aeronavei ar putea să fi fost cauzată de o explozie la bord.


”Nu există nicio îndoială că că în aceste circumstanțe este obligatoriu să redeschidem ancheta asupra acestei tragedii””, a afirmat ministrul polonez.

O nouă Comisie de anchetă a fost anunţată, alcătuită din 21 de membri, inclusiv ingineri şi experţi tehnici. Din ea vor face parte şi patru experţi străini.

Trei anchete anterioare, efectuate de către Polonia (2) şi de Rusia, au stabilit motive oarecum similare ale accidentului care a avut loc în Rusia, lângă Smolensk, a fost provocat de erori de pilotaj şi condiţii meteorologice nefavorabile.

Însă fratele geamăn al defuntului preşedinte, Jaroslaw Kaczynski, care conduce Partidul Lege şi Justiţie (PiS, extremă dreapta, aflat la guvernare), a sugerat că accidentul a fost de fapt un asasinat în care a fost implicat preşedintele rus Vladimir Putin.


La 10 aprilie 2010, o aeronavă de tip Tupolev Tu-154 din cadrul Regimentului 36 al Aviației Speciale poloneze s-a prăbușit în apropierea aeroportului de la Smolensk, Regiunea Smolensk, Rusia, în accident decedând toți cei 88 de pasageri și cei 8 membri ai echipajului.

Oficialii polonezi se îndreptau la Katyn, nu departe de Smolensk, cu ocazia celei de-a 70-a comemorări a execuţiei zecilor de mii de militari polonezi, din ordinul lui Stalin, în 1940, în URSS.

În august 2012, una dintre comisiile poloneze de ancheta a dat publicităţii un raport, care menţiona o explozie produsă la bordul aeronavei preşedintelui Lech Kaczynski înainte de prăbuşire.

Unul din martorii-cheie în ancheta asupra cauzelor prăbuşirii aeronavei Tu-154 lângă Smolensk (vestul Rusiei), care a costat viaţa a 96 de cetăţeni polonezi, între care preşedintele Poloniei, Lech Kaczynski, soţia sa Maria, precum şi peste 80 de oficiali de rang înalt din armată, politică şi reprezentanţi ai societăţii civile, a murit în circumstanţe încă neelucidate, fiind descoperit spânzurat la domiciliul său din apropierea Varşoviei.

Corpul neînsufleţit al lui Remigiusz M. (42 de ani), inginer de bord pe Yak-40, a fost descoperit în subsolul casei în care acesta trăia împreună cu soţia sa.

În ziua fatidică de 10 aprilie 2010, Remigiusz M. se afla în cabina aparatului de zbor Yak-40, care aterizase cu o oră mai devreme pe aeroportul militar Severnîi de lângă Smolensk, unde avea să se prăbuşească Tu-154.

Prin staţia de bord, el a auzit convorbirea dintre echipajul aeronavei oficiale şi turnul de control de pe aeroportul de lângă Smolensk.

În depoziţiile sale, el susţinea că dispecerul rus i-a permis aeronavei prezidenţiale poloneze să coboare ‘până la înălţimea luării unei decizii’ de 50 de metri, în pofida ceţii dense. Potrivit versiunii oficiale, dispecerul nu ar fi permis coborârea decât la o altitudine de 100 de metri. Conform mărturiilor pilotului polonez, turnul de control rus permisese înainte coborârea până la altitudinea de 50 de metri pentru aparatul său de zbor Yak-40.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: