Anul trecut, PNL și PSD au cheltuit aproximativ 18,3 milione euro pentru imagine în presă și acțiuni de propagandă.
Departamentul de Control al Finanțării Partidelor Politice și a Campaniilor Electorale din cadrul Autorității Electorale Permanente (AEP) a dat publicității un raport privind modul în care partidele au cheltuit subvențiile de la bugetul de stat în anul 2022.
Potrivit acestui document, cele 6 partide care au dreptul de a primi subvenții de la bugetul de stat au beneficiat în 2022 de 256 milioane de lei (aprox. 51,2 milioane euro) subvenții.
(Citește și: ”România, pe locul 2 după Germania: la cheltuiala cu propaganda politică plătită pe Google”)
Statistica AEP arată că fiecare dintre aceste 6 partide are propria ”rețetă” de a cheltui subvenția.
PSD, investitor în bunuri mobile și imobile
PSD a primit anul trecut 98 de milioane de lei de la bugetul de stat, din care a cheltuit 93 de milioane. 53 de milioane de lei (58,5%) au mers la presă și propagandă.
A doua cea mai mare categorie de chaltuieli a PSD (19,1%) o reprezintă investițiile în bunuri mobile și imobile. Doar 7,1% sunt cheltuieli de personal, următoarea categorie de cheltuieli reprezentând-o cheltuielile cu consultanta politică: 5,2%.
PNL: totul pentru imagine
PNL a primit anul trecut 83 de milioane de lei, din care a cheltuit 55 de milioane. Majoritatea covârșitoare a cheltuielilor – 38,5 milioane de lei sau 70,7% – o reprezintă capitolul ”cheltuieli pentru presă și propagandă”.
A doua prioritate a PNL a fost să cheltuie bani pe sondaje de opinie în plan național și local, dar aceastei categori de cheltuieli i-au fost rezervate doar 7,4% dintre fondurile primite de la buget.
Alte 6,3% dintre fonduri s-au cheltuit pe organizarea de activități cu caracter politic.
Prioritate USR: cheltuieli de personal
USR a primit subvenții de 45 de milioane de lei, din care a cheltuit puțin peste jumătate: 28 de milioane de lei. Din banii cheltuiți de USR, cea mai mare parte – 29,2% – o reprezintă cheltuielile de personal.
Cheltuielile pentru presă și propagandă sunt de 5 milioane lei, adică 18,6%.
25,7% dintre fondurile cheltuite sunt din categoria ”alte cheltuieli”.
Extremismul se vinde singur, nu are nevoie să plătească presa
AUR a primit în 2022 suma de 19,9 milioane de lei subvenții. Partidul nu a decontat nimic din subvenție, cu excepția cheltuielilor cu comisioanele bancare.
Este posibil ca AUR, care se află în a doua jumătate a clasamentului fondurilor încasate de la buget, să păstreze bani pentru campaniile electorale din 2024.
PMP, singurul care a cheltuit mai mult decât a încasat
Partidul Mișcarea Populară a încasat subvenții anul trecut de 5,1 milioane lei, dar potrivit datelor AEP a cheltuit mai mult decât a încasat: 5,6 milioane lei.
Principalele categorii de cheltuieli au fost, aproape la egalitate, banii plătiți pentru presă și acțiuni de propagandă (27,62%) și genericele ”alte cheltuieli” (27,61%).
A treia cea mai mare categorie de cheltuieli (17,8%) o reprezintă tot investiția în imagine: cheltuieli cu producția și difuzarea de spoturi publicitare.
Pro România, aproape jumătate din bani merg la plata angajaților partidului
Al șaselea beneficiar de subvenție – și cea mai mică încasată anul trecut – este formațiunea lui Victor Ponta, ProRomânia. Partidul a primit anul trecut 3,7 milioane lei din care a cheltuit doar 1,5 milioane.
Structura cheltuielilor este însă unică, banii veniți de la bugetul de stat asigurând de fapt, în majoritate, venituri pentru angajați și ”clientelă de partd”. Structura cheltuielilor: 44,9% cheluieli de personal, 23,7% onorarii avocați, experți executori, 5,83% alte cheltuieli, 3,6% cheltuieli cu consultanță juridică.
ProRomânia, aratp datele AEP, mai cheltuie 16,3% cu chirii și utilități la sedii și 5,5% pentru taxe de timbru.
***