cursdeguvernare

sâmbătă

12 octombrie, 2024

logo-conferinte-curs-de-guvernare

PIAROM solicită reglementări clare pentru sistemul de educație preuniversitar privat

20 martie, 2017

Patronatul Investitorilor Autohtoni (PIAROM) susține necesitatea unei reforme reale a sistemului de educație preuniversitar privat și, prin intermediul unui comunicat emis luni,  solicită Ministerului Educației Naționale crearea rapidă a unui grup de lucru care să dezbată problemele învățământului privat și să identifice soluții de remediere a acestora, prin norme și reglementări concrete.

Potrivit PIAROM, învățământul este cel de-al 5-lea sector angajator din România, după industria prelucrătoare, comerț, transport și construcții, cu un număr de peste 335 mii de contracte individuale de muncă la nivelul anului 2016.

Dintre acestea, cca. 83% provin din sistemul de învățământ preuniversitar, ceea ce face ca educația preuniversitară să fie unul dintre principalele sectoare angajatoare din România. În ceea ce privește implicarea capitalului privat, aceasta a crescut constant în învațământul preuniversitar, compensând reducerile de unități școlare din sectorul public.


Astfel, potrivit raportărilor INS, luând în considerare doar numărul de unități acreditate, în perioada 2010-2015 numărul grădinițelor din sectorul privat a crescut cu 59% (de la  222 de unități la 355), în timp ce numărul de unități școlare din învățământul privat preuniversitar a crescut cu 76% (de la 160 de unități la 282). Grădinițele și creșele private din România reprezintă astăzi 30,6% din totalul unităților acreditate de învățământ preșcolar, la care se adaugă un număr mare de unități aflate în proces de acreditare.

Aceste cifre demonstrează  creșterea continuă a implicării capitalului privat în sistemul de educație, creștere care, pe de o parte, are un rol stimulativ pentru competiția din sistemul de învățământ, iar pe de altă parte, are rolul de a compensa zonele acoperite în mod deficitar de sectorul public.

Cu toate acestea, educația preuniversitară privată se confruntă, în continuare, cu o serie de probleme sistemice, care pe de o parte creează bariere majore de intrare pe piață pentru noii antreprenori, iar pe de altă parte, îngreunează sau chiar blochează funcționarea eficientă a unităților existente, pe fondul mai multor reglementări discriminatorii între sectorul public și cel privat.

În acest context, în calitatea sa de organizație patronală autonomă, neguvernamentală și apolitică, Patronatul Investitorilor Autohtoni – PIAROM dorește să aducă în atenția publicului larg o parte din aceste probleme, rezultate în urma dezbaterilor din cadrul conferinței ”Educația privată preuniversitară – Mai mult decât antreprenoriat”, organizată de PIAROM în data de 16 Martie 2017:

  • implicarea redusă de către autorități a unităților private în procesul de luare a deciziilor și elaborarea de reglementări cu implicații asupra sectorului de activitate;
  • ambiguitățile privind reglementarea regimului juridic al înființării, organizării și funcționării unităților de învățământ privat (ex.: societate comercială sau ONG), care favorizează apariția unor situații interpretabile inclusiv din punct de vedere fiscal;
  • sprijinul redus acordat unităților private care școlarizează copii cu cerințe educaționale speciale, precum și cu privire la finanțarea orelor individuale și a programelor recuperatorii;
  • acordarea finanțării strict pentru unitățile acreditate, nu și pentru cele autorizate, ceea ce creează importante bariere de finanțare a activității pentru viitorii antreprenori;
  • birocrația ridicată a proceselor de acreditare și de menținere a acreditării, ca urmare a numărului ridicat de norme, reglementări, cerințe sau documente solicitate de diferite instituții;
  • lipsa unor proceduri clare pentru învățământul privat, care să țină cont de particularitățile acestui sector prin comparație cu cel public (spre exemplu, procedura de numire a directorilor în învățământul privat sau procedura de titularizare a cadrelor didactice);
  • rigiditatea reglementărilor privind regimul cheltuielilor permise din finanțarea acordată grădinițelor acreditate, ceea ce limitează posibilitățile de finanțare a unor activități educaționale;
  • lipsa parteneriatelor public-private pentru finanțarea copiilor cu cerințe educaționale speciale integrați în școli private.

Problemele sus-menționate au, după cum s-a precizat, un caracter sistemic, ele putând fi subsumate unei probleme de fond a sistemului de învățământ preuniversitar, și anume lipsa unor norme clare și stabile, care să reglementeze, fără echivoc, modalitatea de constituire, organizare și funcționare a unităților private.

În contextul ambiguităților existente în legislația actuală, în care reglementările sunt insuficient adaptate pe specificul sectorului privat, PIAROM atrage atenția că antreprenorii din acest sector sunt în permanență supuși riscului unor interpretări discreționare ale legislației din partea diferitelor organisme de control sau chiar din partea entităților subordonate Ministerului Educației Naționale, în trecut fiind semnalate numeroase situații practice în care inspectorate școlarele au interpretat spețe similare în mod diferențiat.

Având în vedere argumentele de mai sus, PIAROM susține necesitatea unei reforme reale a sistemului de educație preuniversitar privat și solicită Ministerului Educației Naționale crearea rapidă a unui grup de lucru care să dezbată problemele învățământului privat și să identifice soluții de remediere a acestora, prin norme și reglementări concrete.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: