Chestiunea

Cele 6 bombe care au aruncat în aer deficitul pe ultima sută de metri

Deficitul de 4,4% din PIB, aprobat de guvern joi seară la ultima rectificare, este rezultatul unei construcții bugetare făcute în martie 2019 de către guvernul… Mai mult

28.11.2019

Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

PIAROM solicită reglementări clare pentru sistemul de educație preuniversitar privat

de Vladimir Ionescu 20.3.2017

Patronatul Investitorilor Autohtoni (PIAROM) susține necesitatea unei reforme reale a sistemului de educație preuniversitar privat și, prin intermediul unui comunicat emis luni,  solicită Ministerului Educației Naționale crearea rapidă a unui grup de lucru care să dezbată problemele învățământului privat și să identifice soluții de remediere a acestora, prin norme și reglementări concrete.

Potrivit PIAROM, învățământul este cel de-al 5-lea sector angajator din România, după industria prelucrătoare, comerț, transport și construcții, cu un număr de peste 335 mii de contracte individuale de muncă la nivelul anului 2016.

Dintre acestea, cca. 83% provin din sistemul de învățământ preuniversitar, ceea ce face ca educația preuniversitară să fie unul dintre principalele sectoare angajatoare din România. În ceea ce privește implicarea capitalului privat, aceasta a crescut constant în învațământul preuniversitar, compensând reducerile de unități școlare din sectorul public.

Astfel, potrivit raportărilor INS, luând în considerare doar numărul de unități acreditate, în perioada 2010-2015 numărul grădinițelor din sectorul privat a crescut cu 59% (de la  222 de unități la 355), în timp ce numărul de unități școlare din învățământul privat preuniversitar a crescut cu 76% (de la 160 de unități la 282). Grădinițele și creșele private din România reprezintă astăzi 30,6% din totalul unităților acreditate de învățământ preșcolar, la care se adaugă un număr mare de unități aflate în proces de acreditare.

Aceste cifre demonstrează  creșterea continuă a implicării capitalului privat în sistemul de educație, creștere care, pe de o parte, are un rol stimulativ pentru competiția din sistemul de învățământ, iar pe de altă parte, are rolul de a compensa zonele acoperite în mod deficitar de sectorul public.

Cu toate acestea, educația preuniversitară privată se confruntă, în continuare, cu o serie de probleme sistemice, care pe de o parte creează bariere majore de intrare pe piață pentru noii antreprenori, iar pe de altă parte, îngreunează sau chiar blochează funcționarea eficientă a unităților existente, pe fondul mai multor reglementări discriminatorii între sectorul public și cel privat.

În acest context, în calitatea sa de organizație patronală autonomă, neguvernamentală și apolitică, Patronatul Investitorilor Autohtoni – PIAROM dorește să aducă în atenția publicului larg o parte din aceste probleme, rezultate în urma dezbaterilor din cadrul conferinței ”Educația privată preuniversitară – Mai mult decât antreprenoriat”, organizată de PIAROM în data de 16 Martie 2017:

  • implicarea redusă de către autorități a unităților private în procesul de luare a deciziilor și elaborarea de reglementări cu implicații asupra sectorului de activitate;
  • ambiguitățile privind reglementarea regimului juridic al înființării, organizării și funcționării unităților de învățământ privat (ex.: societate comercială sau ONG), care favorizează apariția unor situații interpretabile inclusiv din punct de vedere fiscal;
  • sprijinul redus acordat unităților private care școlarizează copii cu cerințe educaționale speciale, precum și cu privire la finanțarea orelor individuale și a programelor recuperatorii;
  • acordarea finanțării strict pentru unitățile acreditate, nu și pentru cele autorizate, ceea ce creează importante bariere de finanțare a activității pentru viitorii antreprenori;
  • birocrația ridicată a proceselor de acreditare și de menținere a acreditării, ca urmare a numărului ridicat de norme, reglementări, cerințe sau documente solicitate de diferite instituții;
  • lipsa unor proceduri clare pentru învățământul privat, care să țină cont de particularitățile acestui sector prin comparație cu cel public (spre exemplu, procedura de numire a directorilor în învățământul privat sau procedura de titularizare a cadrelor didactice);
  • rigiditatea reglementărilor privind regimul cheltuielilor permise din finanțarea acordată grădinițelor acreditate, ceea ce limitează posibilitățile de finanțare a unor activități educaționale;
  • lipsa parteneriatelor public-private pentru finanțarea copiilor cu cerințe educaționale speciale integrați în școli private.

Problemele sus-menționate au, după cum s-a precizat, un caracter sistemic, ele putând fi subsumate unei probleme de fond a sistemului de învățământ preuniversitar, și anume lipsa unor norme clare și stabile, care să reglementeze, fără echivoc, modalitatea de constituire, organizare și funcționare a unităților private.

În contextul ambiguităților existente în legislația actuală, în care reglementările sunt insuficient adaptate pe specificul sectorului privat, PIAROM atrage atenția că antreprenorii din acest sector sunt în permanență supuși riscului unor interpretări discreționare ale legislației din partea diferitelor organisme de control sau chiar din partea entităților subordonate Ministerului Educației Naționale, în trecut fiind semnalate numeroase situații practice în care inspectorate școlarele au interpretat spețe similare în mod diferențiat.

Având în vedere argumentele de mai sus, PIAROM susține necesitatea unei reforme reale a sistemului de educație preuniversitar privat și solicită Ministerului Educației Naționale crearea rapidă a unui grup de lucru care să dezbată problemele învățământului privat și să identifice soluții de remediere a acestora, prin norme și reglementări concrete.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 20.3.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Finanțele au împrumutat 1,1 miliarde de lei, la o dobândă medie de 4,07% pe an

Vladimir Ionescu

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a împrumutat joi 1,1 miliarde de lei, în cadrul unei licitații de obligațiuni de stat cu o maturitate reziduală de 46… Mai mult

Stiri

AmCham: România are nevoie de o coordonare centralizată a agendei de digitalizare

Vladimir Ionescu

AmCham Romania salută intenția anunțată de centralizare a coordonării procesului de digitalizare prin alocarea acestui rol  biroului CIO guvernamental, entitate apreciată de membrii AmCham ca… Mai mult

Europa

ECOFIN solicită actualizarea cadrului fiscal în domeniul energiei astfel încât Europa să își poată îndeplini obiectivele climatice

Iulian Soare

ECOFIN susține actualizarea cadrului legislativ privind impozitarea sectorului energetic, astfel încât aceasta să contribuie la obiectivele UE pe mediu, respectiv atingerea neutralității climatice până în… Mai mult

Stiri

STB a garantat cu sediul și parcul auto plata eșalonată a datoriilor către ANAF

Vladimir Ionescu

Societatea de Transport Bucureşti (STB), aparținând Primăriei Capitalei, a garantat la ANAF cu sediul şi parcul de autobuze plata eșalonată a TVA restantă. Suma totală,… Mai mult

Stiri

Traian Berbeceanu va fi șeful de cabinet al ministrului de Interne, Marcel Vela

Razvan Diaconu

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunțat joi, într-o conferință de presă, că, începând cu săptămâna viitoare, comisarul șef în rezervă Traian Berbeceanu va fi… Mai mult

Stiri

Permise de vânătoare acordate ilegal în Caraș Severin – prefectul și polițiști, implicați în rețea

Vladimir Ionescu

Ministrul de Interne, Marcel Vela, a anunţat declanșarea unei operațiuni de curățare a Poliției în care sunt vizați angajații care au legături cu organizații infracționale,… Mai mult

Stiri

Florin Cîțu: România va ieși cu o emisiune de obligațiuni pe piețele externe, în prima parte a anului 2020

Adrian N Ionescu

România va atrage resurse de pe pieţele internaţionale „în prima parte a anului următor”, dată fiind cererea puternică de pe piaţa locală, a declarat ministrul… Mai mult