România are un stoc total de retail modern de peste 4,3 milioane de metri pătraţi, din care mai mult de 2,7 milioane de metri pătraţi mall-uri, iar restul parcuri de retail. Din această suprafață, mai mult de 60% este concentrată în primele 10 mari oraşe, cu peste 200.000 de locuitori.
„Începând cu prima jumătate a anului trecut, creşterea reală a salariilor, adică diferenţa dintre creşterea salariilor şi cea a preţurilor, a revenit în teritoriu pozitiv. Până la sfârşitul lui 2023, creşterea salariilor de aproximativ 9% în termeni reali era deja comparabilă cu nivelurile de dinaintea pandemiei, ceea ce a avut un impact pozitiv asupra pieţei şi a încrederii consumatorilor şi, prin urmare, asupra rezultatelor retailerilor şi a cererii de pe piaţa de retail în general”, a afirmat Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers, la prezentarea raportului privind retailerii și proprietarii acestor spații.
România, una dintre cele mai mari marje de profit la vânzări de îmbrăcăminte, încălțăminte, jucării și produse farmaceutice
„Pornind de la datele Eurostat, România oferă unele dintre cele mai mari marje de profit din UE pentru o varietate de tipuri de bunuri, de la îmbrăcăminte, la încălţăminte, la jucării şi produse farmaceutice. În timp ce costul riscului este şi el la un nivel mai ridicat decât în alte ţări, iar acest lucru poate avea, de exemplu, consecinţe asupra rezultatului final atunci când se contractează un împrumut, totuşi considerăm aceste rezultate pozitive o confirmare a unei pieţe încă insuficient acoperite din punct de vedere al schemelor de retail şi o piaţă care mai poate primi noi jucători”, a precizat Liana Dumitru.
Totuşi, consultanţii Colliers notează că, deşi sentimentul general este bun în rândul participanţilor de pe piaţă, de la clienţi şi retaileri până la proprietari, consumatorii au devenit şi ei mai atenţi, aşa cum se întâmplă de obicei în perioadele de incertitudini accentuate, mulţi reorientându-se către produse cu preţuri mai accesibile.
„După ani de creşteri puternice ale preţurilor, discounterii au continuat să aibă performanţe bune în 2023 şi ne aşteptăm să îşi menţină această dinamică favorabilă şi în viitor”, se mai precizează în raport.
Randamentele pe care piaţa locală le oferă retailerilor, împreună cu revenirea rapidă a sectorului de retail după pandemie, una dintre cele mai rapide reveniri din UE, au repus România pe radarul retailerilor internaţionali.
Piaţa este atractivă pentru o multitudine de segmente, ceea ce înseamnă că noi branduri ar trebui să îşi facă în continuare loc în România, de la îmbrăcăminte, la alimente, la încălţăminte, accesorii sau decoraţiuni, notează consultanţii imobiliari.
În ceea ce priveşte gradul de ocupare, centrele comerciale dominante şi parcurile de retail bine poziţionate îşi păstrează nivelul ridicat de închiriere, iar proiectele nou livrate sunt în general bine primite de piaţă. Referitor la chirii, deşi vânzările au încetinit, consultanţii Colliers punctează faptul că vânzările rămân considerabil peste nivelurile de dinaintea pandemiei.
2023, unul dintre cei mai buni ani de după 2011 la livrările de noi proiecte din retail
Conform sursei citate, anul 2023 s-a încheiat cu unul dintre cele mai bune rezultate din 2011 încoace în ceea ce priveşte livrările de noi proiecte de retail, adăugând aproximativ 220.000 de metri pătraţi la suprafaţa totală de retail, mai mult decât dublu comparativ cu ultimii doi ani, arată raportul de piaţă anual publicat de Colliers.
„Atât pentru retaileri, cât şi pentru proprietarii de centre comerciale, 2023 a fost, de asemenea, încă un an bun pentru vânzări, iar nivelul de profitabilitate din România continuă să fie unul dintre cele mai ridicate din Uniunea Europeană. În paralel, consultanţii Colliers observă un interes din ce în ce mai mare al dezvoltatorilor către proiecte de tip mall sau cu destinaţie mixtă, de mari dimensiuni, în următorii ani”, se menţionează în raport.
Consultanţii susţin că, în general, distribuţia arată mult mai echilibrată decât în trecutul apropiat, noile proiecte vizând atât oraşele mari, inclusiv Bucureştiul, cât şi oraşele mai mici, care continuă să fie în prima linie a expansiunii retailerilor.
****