8 ianuarie, 2024

Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul, cu pondere importantă în consumul final al gospodăriilor populației, (serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate) a crescut accelerat în luna noiembrie 2023 cu +1,7% față de luna precedentă și cu +3,3% față de aceeași lună din 2022, arată datele publicate luni de Institutul Național de Statistică.

În primele 11 luni din 2023 volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut faţă de perioada 1.I-30.XI.2022 atât ca serie brută cu +2,2%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu +2,3%

Economiștii de la Erste Bank estimează o revenire a vânzărilor cu amănuntul în 2024 la +3,9% în creștere față de o valoare estimată pentru 2023 de +2,3%.


Avansul consumului va fi susținut de majorarea salariilor reale în 2024, până la un maxim al ultimilor cinci ani, pe fondul reducerii în continuare a inflației și creșterii robuste a salriilor nominale.

Avansul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a fost susținută de vânzările de produse nealimentare susținute în noiembrie de Black Friday, creșterea fiind de +3,9% față de octombrie și +6,5% comparativ cu aceeași lună a anului trecut. Față de noiembrie 2022, vânzările online s-au redus cu -3,4%.

Vânzările de alimente, băuturi și tutun a stagnat în noiembrie, comparativ cu octombrie (0%) și a crescut cu +4,3% față de noimebrie 2022.

Scăderi semnificative s-au consemnat la comerțul cu amănuntul al carburanților, scăderile fiind de -0,2% față de octombrie și -5,7% comparativ cu noiembrie 2022.


Un alt factor important pentru redresarea cifrei de afaceri a comerțului cu produse nealimentare l-a constituit reluarea creditelor de consum în a doua jumătate a anului 2023, când dobânzile s-au micșorat, ceea ce a ajutat achizițiile de bunuri de folosință îndelungată, se arată în nota transmisă de Erste Bank.

Consumul a scăzut în noiembrie, atât la general UE cât și în zona euro

La nivelul Uniunii Europene, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 1% în noiembrie 2023, comparativ cu noiembrie 2022, iar în zona euro reducerea a fost de 1,1% pentru perioada analizată, potrivit estimărilor Eurostat, biroul de statistică al Uniunii Europene.

În noiembrie 2023, volumul ajustat sezonier al comerțului cu amănuntul a scăzut cu 0,3% în zona euro și cu 0,2% în UE, comparativ cu octombrie 2023. În octombrie 2023, volumul comerțului cu amănuntul a crescuse cu 0,4% în zona euro și cu 0,5% în UE.

România, a treia creștere din UE a consumului în noiembrie față de octombrie

În zona euro, în noiembrie 2023, comparativ cu octombrie 2023, volumul comerțului cu amănuntul a scăzut cu 0,4% pentru produsele nealimentare și cu 0,1% pentru alimente, băuturi și tutun, în timp ce a crescut cu 1,4% pentru carburanții pentru automobile.

În UE, volumul comerțului cu amănuntul a scăzut cu 0,3% pentru produsele nealimentare și cu 0,1% pentru alimente, băuturi și tutun, în timp ce a crescut cu 0,4% pentru carburanții pentru automobile.

Dintre statele membre pentru care sunt disponibile date, cele mai mari scăderi lunare ale volumului total al comerțului cu amănuntul s-au înregistrat în Germania (-2,5%), Luxemburg (-1,4%) și Austria (-0,7%).

Cele mai mari creșteri au fost observate în Portugalia (+3,1%), Croația și Slovenia (ambele +3,0%), Malta și România (ambele +1,7%).

Noiembrie 2023 față de noiembrie 2022 în UE

În zona euro în noiembrie 2023, comparativ cu noiembrie 2022, volumul comerțului cu amănuntul a scăzut cu 4,5% pentru carburanți pentru automobile, cu 0,7% pentru alimente, băuturi și tutun și cu 0,2% pentru nealimentare.

În UE, volumul comerțului cu amănuntul a scăzut cu 5,0% pentru carburanți pentru automobile, cu 0,5% pentru alimente, băuturi și tutun și cu 0,2% pentru produsele nealimentare.

Dintre statele membre pentru care sunt disponibile date, cele mai mari scăderi anuale ale volumului total al comerțului cu amănuntul au fost înregistrate în Slovenia (-11,1%), Estonia (-8,8%) și Ungaria (-5,4%). Cele mai mari creșteri au fost observate în Spania (+6,8%), Croația (+6,4%) și Danemarca (+6,3%).

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: