Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anunțat printr-un comunicat postat pe pagina sa de Facebook că a desemnat societatea Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyjna (Polonia) – PESA, drept câștigător al licitației pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale (RE-R) – Loturile 1, 2 și 3.
După finalizarea evaluării propunerilor tehnice, financiare, precum și a documentelor de eligibilitate ale celor doi producători de material rulant care au depus oferte și primirea avizelor conform necondiționate de la Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), Comisia de evaluare a oficializat câștigarea licitației pentru achiziția materialului rulant nou destinat transportului regional de scurt parcurs pentru Loturile 1, 2 și 3, prin desemnarea producătorului de material rulant PESA (Polonia). Cealaltă ofertă fusese depusă de Alstom.
Finanțarea proiectului va fi asigurată în cadrul Programului Transport (PT) 2021-2027, din fondurile alocate sectorului de transport feroviar, cofinanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat.
Perioada de mentenanță și servicii de reparații, necesară funcționării respectivelor trenuri, este de 15 ani. Contractele de achiziţii au prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.
Rutele pe care vor circula trenurile electrice regionale
Valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:
- Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani
- Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița;
- Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești.
Durata contractelor aferente loturilor atribuite va fi de 221 – 222 de luni (18 ani și jumătate), în funcție de lotul atribuit. Potrivit art. 22 din H.G. nr. 1453 din 8 decembrie 2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, ramele achiziționate sunt puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat. La expirarea CSP 2022-2032, trenurile vor trece în operarea următorului câștigător al contractului.
***