cursdeguvernare

sâmbătă

12 octombrie, 2024

logo-conferinte-curs-de-guvernare

Percheziții DNA acasă la Ion Rădoi, cel care conduce de peste 20 de ani sindicatul de la Metrorex

14 iulie, 2021

ion radoi UPDATE:  Percheziții se desfășoară în acest dosar și la Primăria Sectorului 3 (condusă de Robert Negoiță – PSD) și Primăria Sectorului 5 (condus de Cristian Popescu – Piedone), potrivit G4Media.

Cele două instituții au refuzat evacuarea spațiilor comerciale amplasate ilegal pe spațiul public.

Restul primăriilor de sector au aplicat solicitările venite din partea Metrorex.


****

Știrea inițială:

DNA efectuează 16 percheziții, miercuri dimineață, la mai multe adrese din Capitală, printre care figurează și sediul Sindicatului Liber din Metrou USLM) și reședința liderului acestei organizații, Ion Rădoi (foto), conform unor surse judiciare citate de Agerpres.

DNA a confirmat printr-un comunicat perchezițiile, fără a oferi însă niciun fel de detalii, ci doar precizând că este vorba despre o cauză penală ce vizează suspiciuni privind săvârşirea unor infracţiuni asimilate celor de corupție, comise în perioada 2018 – 2021.


Afacerile sindicatului USLM, de la Metrorex, au fost readuse în prim-plan după „greva spontană” din martie, anul acesta, când Ion Rădoi și oamenii săi au încercat să împiedice evacuarea chioșcurilor din stațiile de metrou.

(Citiți și: „Ministrul Drulă cere MAI să restabilească circulația metroului. Mesaj pentru liderul sindical: Rădoi, s-a terminat!”)

Motivele reale ale protestului din martie, care a marcat prăbușirea influenței lui Ion Rădoi:

1.Afacerile sindicatului

Firma sindicaliștilor de la Metrou, Sindomet Servcom, a fost somată joi de Metrorex să dezafecteze spațiile comerciale în regim de urgență, până la data de 2 aprilie. Contractul din Metrorex și firma deținută de Unitatea Sindicatul Liber de la Metrou (USLM), condus de la înființare de Ion Rădoi, fost parlamentar PSD, a expirat în 2018.

Spaţiile comerciale ce activează în reţeaua de metrou pun în pericol siguranţa transportului subteran, cu afectarea directă a exigenţelor de securitate la incendiu şi evacuarea persoanelor în caz de urgenţă, precizează un comunicat al companiei Metrorex:

În acest context, ţinând seama şi de expirarea contractului încheiat cu firma care administrează spaţiile comerciale, a notificărilor transmise anterior prin care Metrorex a solicitat în repetate rânduri dezafectarea acestor spaţii, dar şi ca urmare a Raportului de control întocmit de Metrorex cu privire la luarea măsurilor ce se impun în concordanţă cu respectarea Normativului pentru proiectarea Construcţiilor şi Instalaţiilor Specifice de Metrou privind prevenirea şi stingerea incendiilor, Metrorex a notificat firma care administrează spaţiile comerciale ca, în regim de urgenţă, să fie eliberate şi predate către administratorul reţelei de transport subteran toate spaţiile comerciale amplasate în incinta staţiilor de metrou până la data de 02.04.2021.

Continuarea activităţii spaţiilor comerciale amplasate în calea de evacuare din incinta metroului periclitează securitatea persoanelor în caz de urgenţă, precum şi evacuarea rapidă şi sigură a acestora.

(Citiți și: “Ministerul Transporturilor atacă afacerile sindicalistului-șef al Metrorex și cere dezafectarea urgentă a spațiilor comerciale de la metrou”)

Blocarea metroului vine a doua zi după ce firma sindicaliștilor de la Metrou, Sindomet Servcom, a fost somată de Metrorex să dezafecteze spațiile comerciale în regim de urgență, până la data de 2 aprilie.

Contractul din Metrorex și firma deținută de Unitatea Sindicatul Liber de la Metrou (USLM), condus de la înființare de Ion Rădoi, fost parlamentar PSD, a expirat în 2018.

Conform contractului expirat în 2018, Metrorex obținea doar 25% din veniturile provenite din exploatarea spațiilor comerciale și 47% din veniturile pentru spațiile publicitare de la metrou. USLM a propus companiei un nou acord, cu un procent de 40% din veniturile comerciale virat Metrorex.

„S-a încercat prelungirea de facto a acestor contracte, Sindomet încasând în continuare sumele, dar Metrorex refuzând să încaseze partea sa (oricum prea mică), pentru că nu mai exista contract valabil. Corpul de Control va face lumină și în această poveste”, declara în urmă cu aproape două luni ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.

(Citiți și: “Metrorex, ”stat în stat” – spune Raportul ministerului Transporturilor: Disputa se mută în justiție și la Curtea de Conturi”)

2. Pierderea influenței sindicatului asupra conducerii și a avantajelor salariale provenite din această relație

Dezvăluirile au fost făcute în contextul conflictului declanșat după ce ministrul Drulă i-a acuzat pe sindicaliști că și-au crescut salariile cu 18% anul trecut, în plină panemie.

„Negocierea avantajelor și privilegiilor pe care și le-au dobândit prin Contractul Colectiv de Muncă și pentru care plătesc toți românii subvenționarea metroului, trebuie să aibă în centrul atenției călătorul, nu nababul de sindicat. Din concluziile preliminare ale anchetei Corpului de Control aflăm că, la negocierea CCM de anul trecut, când s-au majorat salariile cu 18%, 10 din cei 15 membri din comisia de negociere constituită la nivelul administrației Metrorex erau membri de sindicat”, a spus Cătălin Drulă.

Din 5.678 de persoane salariate de la Metrou, 4.533 (80%) au salariu net de peste 5.000 de lei, iar aproape 1.478 (26%) de persoane, peste 7.260 de lei (circa 1.500 de euro).

Toți angajații primesc sporul de tunel, inclusiv casierele care vând tichetele.

Activitatea Metrorex este subvenționată, iar sumele au crescut de la an la an, penrtu a cuprinde inclusiv creșterile salariale peste media națională negociate în stilul descris de ministrul Cătălin Drulă:

  • în 2016 subvenția primită de Metrorex de la Ministerul Transporturilor s-a ridicat la 297 milioane de lei
  • în 2020, subvenția urcase la 683 de milioane de lei
  • pentru 2021 suma solicitată este de 1,04 miliarde de lei.

 

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: