Administratorii de fonduri de pensii private ar putea percepe pe viitor un comision unic de administrare, potrivit unui OUG a cărui aprobare a fost amânată în ședința de vineri a Guvernului.
Administratorii de fonduri de pensii private nu sunt de acord cu actuala formă a OUG.
”Această componentă a fost amânată și la momentul la care va fi luată în discuție în cadrul Guvernului vă vom prezenta toate detaliile actului normativ, așa cum va fi fost aprobat”, a declarat Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al executivului.
OUG prevede stabilirea unui comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităților principale și a celor secundare/conexe.
Mai exact:
„(1) Comisionul de administrare se constituie prin deducerea unui procent din activul total al
fondului de pensii administrat privat, dar nu mai mult de 0,07% pe lună, astfel:
- 0,02% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este sub nivelul ratei inflației;
- 0,03% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la un punct procentual peste rata inflației;
- 0,04% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 2 puncte procentuale peste rata inflației;
- 0,05% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 3 puncte procentuale peste rata inflației;
- 0,06% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este cu până la 4 puncte procentuale peste rata inflației;
- 0,07% pe lună dacă rata de rentabilitate a fondului este peste 4 puncte procentuale peste rata inflației.”
Actuala legislație prevede că veniturile administratorilor de fonduri de pensii private se constituie din comisioane de administrare, penalități de transfer și tarife pentru servicii la cerere. Comisionul de administrare pentru Pilonul II (al pensiilor private obligatorii) era constituit din două deduceri, cea de mai sus, precum și ”deducerea unui cuantum din contribuțiile plătite, dar nu mai mult de 0,5%, cu condiția ca această deducere să fie făcută înainte de convertirea contribuțiilor în unități de fond, din care 0,1 puncte procentuale din suma totală ce face obiectul operațiunii financiare efectuate pentru fiecare fond de pensii administrat privat să fie virată la Casa Națională de Pensii Publice”.
Cei șapte administratori de fonduri de pensii private au încasat în 2021 venituri din comisioane de 577 de milioane de lei.
Administratorii au avertizat că eliminarea comisioanelor din contribuții ar accentua și mai mult reducerea puternică a veniturilor din acest an (generată de rata în creștere a inflației), fapt ce ar putea afecta sustenabilitatea operațiunilor din România. Din estimările Asociației Pensiilor Administrate Privat din România (APAPR), eliminarea comisioanelor ar duce la scăderea veniturilor cu 15%-20%.
Alte modificări
Totodată, OUG prevede introducerea posibilității alocării activelor fondurilor de pensii Pilon II și Pilon III în investiții private de capital (private equity) sub forma acțiunilor la societăți din România, din state ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European sau sub forma titlurilor de participare la fondurile de investiții private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European, în procent de până la 1% din valoarea totală a activelor fondului de pensii.
În situația în care statul român are dețineri sau participații în cadrul acestor entități, administratorul poate investi în aceste instrumente financiare, în procent de până la 3%. În plus, ”5% din activele unui fond de pensii pot fi investite într-un sigur emitent sau în fiecare categorie de active ale acestuia, fără a depăși în total 5%; în cazul în care statul român deține, direct sau indirect, o participație mai mare de 50% din capitalul social al unui emitent, administratorul poate investi 10% din activele unui fond de pensii în respectivul emitent sau în fiecare categorie de active ale acestuia, fără a depăși 10%”, prevede noua formă a legii pensiilor.
Totodată, Guvernul dorește să confere Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) responsabilitatea unui control mai stric asupra administratorilor fondurilor de pensii. Mai exact, OUG prevede ca direcția responsabilă cu administrarea investițiilor, cu analiza oportunităților investiționale și cu plasarea activelor să fie condusă de un director de investiții, persoană cu funcție cheie autorizată de ASF. În plus, în vederea gestionării operațiunilor zilnice ale fondului de pensii, va exista obligația de constituire la nivelul entității a unui comitet de investiții format din membri independenți (care va adopta decizii pentru operațiunile de investire/dezinvestire), precum și a unui comitet de remunerare.
Necesitatea modificărilor aduse legislației fondurilor de pensii private este justificată de executiv prin:
- nivelurile ridicate ale ratei inflației în zona Euro,
- fenomenul de creștere a prețurilor la energie,
- creșterea riscului de piață cauzată de o volatilitate ridicată pe piețele financiare. în contextul situației
piețelor financiare din Uniunea Europeană marcate de deteriorarea echilibrelor macroeconomice
generate de conflictul armat ruso-ucrainean, - efectele volatilității ridicate din piețele financiare asupra portofoliilor de active ale fondurilor de
pensii private, precum și modului în care acestea adoptă măsurile necesare pentru protejarea activelor
participanților și beneficiarilor la sistemul de pensii private, - deprecierea valorii titlurilor de stat aflate în portofoliile fondurilor de pensii,
- previziuni care arată încetinirea ritmului de creștere economică determinate, printre altele, și de
fenomenul creșterii ratelor dobânzilor la împrumuturi, - efectele crizei sanitare generate de pandemia de coronavirus care se resimt și în prezent,
***