Update: Cinci curse ale companiilor Wizz Air, Aeroitalia și Lufthansa au fost anulate vineri pe aeroportul Otopeni, din cauza penei informatice. Compania Wizz Air a anulat cursa 3059 spre Beauvais, cu decolare vineri de pe Aeroportul Henri Coandă la ora 16:45. De asemenea, au fost anulate și zborurile Aeroitalia 3114 Fiumicino-Henri Coanda si 3115 Henri Coanda – Fiumicino. Au fost anulate și zborurile Lufthansa 1652/1653 Munchen-Otopeni-Munchen. Mai multe curse au anunţat întârzieri la decolare
Update: Crowdstrike a pierdut o cincime din valoarea sa în tranzacțiile înainte de piață în SUA – în scădere cu 21% în tranzacții neoficiale, scrie BBC. Dacă se confirmă când piețele de valori din SUA se deschid mai târziu astăzi, este o pierdere de 16 miliarde de dolari în evaluarea overnight. Specialiștii din industrie spun că problema se concentrează pe faptul că companiile de securitate în cloud au privilegii de nivel foarte înalt pentru a actualiza sistemele de bază ale clienților lor. Când funcționează, ajută la protejarea sistemelor lor. Când o încercare de actualizare eșuează, dă jos toate sistemele pe care ar trebui să le protejeze. În timp ce soluția este, în teorie, simplă – actualizarea fizică a sistemelor de pe discuri de rezervă – în practică, acest lucru este dificil într-o lume a cloud computing. Guvernele se confruntă cu întrebări serioase cu privire la cât de rezistentă este infrastructura noastră economică la acest tip de eveniment epic.
Update: BBC spune că lumea experimentează vineri o problemă IT la fel de gravă ca atacul cibernetic WannaCry din mai 2017. Acela a fost un atac cibernetic care a afectat o versiune veche de Windows și s-a răspândit automat și necontrolat la orice computer care avea acel tip de software Windows. Întreruperea de vineri este cauzată de un defect găsit într-o actualizare a software-ului de securitate cibernetică Crowdstrike.
Update: Experții în securitate cibernetică avertizează că, deși acum există o remediere a antivirusului Crowdstrike, va fi nevoie de o cantitate enormă de muncă pentru a face computerele să funcționeze fără probleme. Software-ul prost al Crowdstrike face ca sistemele să se blocheze, ceea ce înseamnă că nu pot reporni și instala singure actualizarea antivirusului, deci procedura trebuie realizată manual.
Cercetătorul Kevin Beaumont spune pentru BBC: „Deoarece sistemele nu mai pornesc, sistemele afectate vor trebui să fie repornite în „Mod sigur”, pentru a elimina actualizarea defectuoasă. Acest lucru consumă timp și va dura până ce organizațiile o vor putea face la scară mare. În esență, avem unul dintre incidentele IT cu cel mai mare impact din lume cauzate de un furnizor de securitate cibernetică.”
Update: Au fost în jur de 110.000 de zboruri comerciale programate vineri în întreaga lume – începând cu ora 11:00 BST, 1.390 au fost anulate, potrivit companiei de analiză a aviației Cirium.
Informația inițială:
Numeroase bănci, instituții media și companii aeriene sunt afectate vineri de o întrerupere majoră a serviciilor informatice, relatează BBC.
BBC mai transmite că există informații care sugerează că o companie de securitate cibernetică numită Crowdstrike, care produce software antivirus, a lansat o actualizare de software care a mers îngrozitor de prost și care blochează dispozitivele Windows – determinând apariția așa-numitul „ecran albastru al morții” pe computere. Nu este clar dacă aceasta este problema, sau doar o parte a acesteia.
Din Europa, până în Australia și Statele Unite, perturbări majore ale serviciilor de transport aerian
Cea mai afectată pare industria aeronautică, multe aeroporturi și companii aeriene raportând probleme cu sistemele lor IT, ceea ce a împiedicat decolarea avioanelor.
Aeroportul din Berlin a anunțat că confruntă cu întârzieri la check-in-uri din cauza unei „defecțiuni tehnice”.
Aeroportul Schiphol din Amsterdam, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri din Europa, a precizat, la rândul său, că se confruntă cu o pană cibernetică.
„Întreruperea are un impact asupra zborurilor de la și către Schiphol”, a declarat un purtător de cuvânt, adăugând că nu este încă clar câte zboruri au fost afectate.
În Spania, un „incident” a fost raportat la toate aeroporturile din țară. „Lucrăm pentru a-l rezolva cât mai curând posibil. Între timp, operațiunile continuă cu sisteme manuale”, precizează compania care operează aeroporturile spaniole.
De asemenea, la aeroportul din Edinburgh, serviciile au fost perturbate din cauza unei erori informatice care a cauzat funcționarea defectuoasă a ecranelor de plecare. Panourile de plecări din clădirea terminalului principal au părut să înghețe, afișând informații neactualizate cu privire la numerele porților și orele de decolare, ceea ce a făcut ca unii pasageri să piardă zborurile.
Toate zborurile mai multor companii aeriene importante din SUA – inclusiv Delta, United și American Airlines – au fost oprite la sol vineri dimineață din cauza unei probleme de comunicare, a anunțat Administrația Federale a Aviației (FAA)
Oprirea la sol afectează toate zborurile companiilor aeriene, indiferent de destinația lor, a anunțat FAA.
Compania aeriană europeană Ryanair a anunțat că se confruntă cu „potențiale perturbări în întreaga rețea” – care, potrivit acesteia, se datorează unei întreruperi de către o terță parte.
Sky News și-a oprit emisia, probleme pe căile ferate britanice
În Marea Britanie, televiziunea Sky News și-a întrerupt transmisia din cauza acestor probleme. Canalul nu a putut transmite în direct în această dimineață, spune președintele executiv al companiei.
Tot în Marea Britanie, o mare companie feroviară a avertizat pasagerii să se aștepte la perturbări, deoarece suferă de „probleme informatice generalizate”.
„Ne confruntăm în prezent cu probleme informatice generalizate în întreaga noastră rețea”, a transmis Govia Thameslink Railway. „Echipele noastre IT investighează în mod activ pentru a determina cauza principală a problemei”.
„Măsuri de atenuare” ale Microsoft
În Australia, aeroporturile, magazinele și comunicațiile sunt afectate de pană, iar coordonatorul național pentru securitate cibernetică a descris situația drept o „întrerupere tehnică la scară largă”
Microsoft a anunțat că ia „măsuri de atenuare” după problemele de serviciu, relatează AFP. Compania spune că investighează probleme cu serviciile cloud din SUA și o problemă care afectează mai multe dintre aplicațiile și serviciile sale.
***