vineri

17 mai, 2024

30 aprilie, 2018

Reprezentanții PNL au depus săptămâna trecută la Parlament un pachet de legi în domeniul fiscal, menite să corecteze anumite probleme pe care le creează mediului economic actualul cadru legislativ.

Propunerile vizează:

  • abrogarea TVA Split,
  • modificarea condițiilor impuse la sponsorizarea ONG,
  • posibilitatea deducerii cheltuielilor salariale din zilele nelucrătoare, cu statut de sărbători legale,
  • extinderea facilităților acordate la reinvestirea profitului
  • transparentizarea criteriilor privind codul de plată al TVA.

Abrogarea TVA Split

Prima propunere depusa în Parlament se refera la abrogarea TVA Split. PNL afirmă că plata defalcată a TVA este o măsură birocratică ce deja și-a dovedit ineficiența în raport cu scopul declarat al Guvernului. Mai mult, măsura este considerată o frână inutilă pusă mediului de afaceri care își desfășoara activitatea în mod onest.


Plata defalcata a TVA a crescut costurile birocratice ale agenților economici de bună-credintă, în condițiile în care majoritatea covârșitoare a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA (82,35%) se conformează la plată, afirmă PNL.

(Descărcați AICI proiectul de abrogare a TVA Split)

”După implementarea obligatorie a acestui sistem, de la 1 ianuarie 2018, pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA situația nu s-a modificat semnificativ: persoanele impozabile înrolate automat în sistem sunt la fel de puține – cca. 18.000, din care 12.000 (adică 66%) sunt agenți economici aflați în insolvență”, justifică PNL inițiativa.

Lege anti-discriminare in finantarea ONG-urilor

O altă propunere este o așa-numită Lege anti-discriminare în finanţarea organizaţiilor non-profit.

Proiectul prevede eliminarea criteriului discriminatoriu introdus prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.25/2018.


PNL propune ca microîntreprinderile care fac sponsorizări pentru asigurarea finanţării organizaţiilor nonprofit să beneficieze de deducerea sumelor aferente din impozitul pe venit până la nivelul de 20% din impozitul pentru trimestrul în care au fost înregistrate cheltuielile respective, indiferent care este obiectul de activitate al organizaţiei neguvernamentale pe care decid să-l ajute.

(Descărcați AICI proiectul finanțării ONG-urilor)

De asemenea, PNL solicită majorarea, de la 2% la 3,5%, a cotei din impozitul pe veniturile persoanelor fizice care poate fi donată pentru susţinerea entităţilor nonprofit, fără a genera discriminări între acestea.

Deducerea cheltuielilor salariale din zilele nelucratoare care au statut de sarbatori legale

O a treia iniţiativă legislativă este şi cea a deducerii cheltuielilor salariale din zilele nelucrătoare care au statut de sărbători legale.

În prezent, sectorul privat este pus în situaţia de a acoperi costurile unor decizii pe care nu le pot influenţa, respectiv instituirea de noi zile libere.

Astfel, agenţii economici plătesc salariile angajaţilor pentru aceste zile libere fără ca societatea să obţină producţia aferentă unei zile lucrătoare. Numărul zilelor libere, a sărbătorilor legale, a crescut consistent în ultimii ani (11-15 zile de sărbătoare legală, în funcţie de cultul religios), astfel încât, în România, numărul total al zilelor nelucrătoare însumează mai mult de o jumătate de lună lucrătoare, echivalentul timpului de lucru.

(Descărcați AICI proiectul care vizează cheltuielile salariale)

PNL propune ca ”valoarea cheltuielilor salariale prilejuite de zilele libere stabilite prin lege ca zile de sărbătoare legală să fie deduse din contribuţiile şi impozitele reţinute şi plătite de angajatori, astfel încât nici plătitorul de salarii şi nici salariatul să nu fie afectaţi de o decizie etatică subiectivă privind instituirea de noi zile libere, de sărbătoare legală, în cursul anului”.

Extinderea facilității profitului reinvestit la mijloace de transport noi

PNL propune ca actuala reglementare privitoare la scutirea impozitarii profitului reinvestit să fie aplicată și în cazul mijloacelor noi de transport.

Sectoarele care ar beneficia de această măsură și care ar contribui la veniturile suplimentare la bugetul de stat sunt:

  • Agricultura – necesitatea mecanizării lucrărilor agricole
  • Transportul de marfă național și internațional – tendințe tot mai puternice de relocare
  • Transportul public de călători – fie realizat de municipalități, fie concesionat către operatori privați
  • Transport fluvial și naval – creșterea capacităților
  • Transport aerian – creșterea capacităților

(Descărcați AICI propunerile vizând profitul reinvestit și criterii evaluare risc)

Astfel, afirmă PNL, măsura încurajează inclusiv înnoirea parcurilor auto și reducerea gradului de poluare.

Transparentizarea criteriilor privind codul de plata al TVA

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în funcție de care agenții economici primesc sau li se retrage codul de TVA, se stabilesc în prezent prin ordin al președintelui ANAF, fără ca respectivul ordin să fie publicat în Monitorul Oficial și fără a fi accesibil contribuabilului.

Situația prezentă, afirmă PNL, dă naștere la abuzuri, erori, decizii arbitrare cu un impact dezastruos asupra conbtribuabililor persoane juridice.

PNL propune ca acest proces să devina unul transparent, iar reglementarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal să se realizeze prin normele metodologice la Codul fiscal, aprobate prin Hotărâre de guvern și publicate în Monitorul Oficial.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: