duminică

21 aprilie, 2024

28 mai, 2020

O serie de măsuri de sprijinire a angajaților și a angajatorilor afectați de pandemia Covid-19 se află pe agenda ședinței de guvern de joi.
Acestea prevăd decontarea a 45% din salariile angajaților întorși din șomaj tehnic, pentru o perioadă de trei luni.

De măsură ar putea beneficia și angajații companiilor care întâmpină dificultăți, dar care au apelat la șomajul tehnic. Proiectul de OUG mai prevede și acordarea de subvenții în valoare de 2.500 de lei per angajat / lună companiilor care angajează șomeri tineri sau de peste 50 de ani.

Astfel, începând cu data de 1 iunie 2020, angajații care au beneficiat de șomaj tehnic și cărora le sunt menținute raporturile de muncă ulterior reluării activității de către angajatori, beneficiază, pentru o perioadă de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata unei părți din salariu, reprezentând 45% din salariul de bază brut corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 45% din câştigul salarial mediu brut.


Angajatorii au obligația menținerii raporturilor de muncă pentru o perioadă de șase luni după cele trei în care statul decontează o parte din salariu. Companiile trebuie să depună o cerere, prin mijloace electronice, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, precum şi a municipiului Bucureşti, în raza cărora îşi au sediul social, care să fie însoțită de lista angajaților care ar urma să beneficieze de acest sprijin.

Documentele se depun în luna curentă pentru plata sumei din luna anterioară. Plata din bugetul asigurărilor pentru şomaj a sumelor de mai sus se face în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor, către conturile deschise de angajatori la băncile comerciale.

De măsura beneficiază și angajații care nu au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020 (șomajul tehnic, n.r.) ai căror angajatori au cifra de afaceri redusă cu cel puțin 30% comparativ cu luna similară a anului anterior, pentru cel mult 50% din numărul de angajați.

(Consultați proiectul Ordonanței de Urgență AICI)

Subvenții pentru angajarea șomerilor

Începând cu 1 iunie 2020, angajatorii care încadrează în muncă, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, persoane în vârstă de peste 50 de ani ale căror raporturi de muncă au încetat din motive neimputabile lor, prin concediere, în perioada stării de urgenţă decretată sau a stării de alertă instituite, înregistrați ca şomeri în evidenţa agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din această categorie, o sumă de 2.500 lei, se arată în proiect.


De asemenea, angajatorii care încadrează în muncă, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, persoane cu vârsta cuprinsa intre 16 și 29 de ani înregistrați ca şomeri în evidenţa agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din această categorie, o sumă de 2.500 lei.

Angajatorii care optează pentru acest ajutor au obligația menţinerii raporturilor de muncă pentru o perioadă de încă 12 luni de la împlinirea termenului de 12 luni.

Cheltuielile publice rezultate din aceste măsuri ar urma să fie acoperite din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, în limita sumelor alocate.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. 1.Fara indoiala ca unele dintre societatile comerciale in suferinta vor trebui ajutate financiar, dar in urma unei analize concrete a situatiei acestora si numai daca exista indiciile reluarii activitatii, iar nu a inchiderii activitatii ori falimentului.
    Altfel „avionul cu bani” este pagubos deoarece arunca fara consecinte pozitive resursele financiare si asa precare ale tarii, acolo unde este vizibil ca activitatea va incepe peste un an sau va inceta definitiv, repornirea economiei nefiind posibila ori simultana in toate domeniile.Sub acest aspect masurile respective nu sint active, ci doar electorale si cu caracter de surogate economice.
    2.Repornirea economiei nu sufera neaparat din lipsa resurselor financiare, ci mai ales datorita nefunctionalitatii sistemice institutionale si toxicitatii pentru afaceri a mediului economic national, situat la un indice subafrican de ne-competitivitate/nefunctionalitate economica 74.
    In aceasta directie reparatorie, premierul Orban, P.N.Liberal si Presedentia nu au nici o viziune sau proiect de tara care sa creieze un mediu economic functional, macar de indice 50 ca al Ungariei.In acelasi timp au refuzat sistematic propunerea de evaluare si promovare a unui proiect de tara cu acest rezultat calitativ, in lipsa carui investitorii industriali nu mai pun piciorul in Romania dupa 2008!
    3.Clasa politica, Guvernele si Presedentia au ramas orbi si surzi la concluziile Raportului INACO – REI „prima editie” coordonata de Andreea Paul si V. Cojocaru (din martie 2019), care a constatat nu doar esecul realizarii „Strategiei Nationale de Competitivitate 2015 – 2020”, ci si faptul ca „regresul la anumite capitole ale competitivitatii economice este semnificativ fata de tintele asumate” (citat pag. 31 a raportului).
    Lipsite de calificarea economica minimala necesara iesirii tarii din starea de natiune esuata, guvernul Orban si presedentia lanseaza mereu surogate economice insotite de cirpeli legislative si masuri punctuale minore, care nu pot tine locul unui proiect de tara, capabil sa sigure reindustrializarea tarii si tranzitia de la o dezvoltare economica consumerista pe datorie externa (la care au depasit cele mai negre scenarii de indatorare) catre o dezvoltare industriala durabila, sanatoasa!
    Cirpelile generale ca „specialitate si excelenta de guvernare economica” ale Guvernului Johaniss – Orban vor asigura ratarea atragerii si utilizarii banilor UE pentru refacerea economica si locarea in tara a unor intreprinderi din China (ori Asia), imposibile in datele actuale de blocaj institutional si neabordare calitativa a problematicii dezvoltarii in epoca globalizarii.
    prof. Caliman I. Eugen
    consultant independent
    dezvoltare industriala

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. 1.Fara indoiala ca unele dintre societatile comerciale in suferinta vor trebui ajutate financiar, dar in urma unei analize concrete a situatiei acestora si numai daca exista indiciile reluarii activitatii, iar nu a inchiderii activitatii ori falimentului.
    Altfel „avionul cu bani” este pagubos deoarece arunca fara consecinte pozitive resursele financiare si asa precare ale tarii, acolo unde este vizibil ca activitatea va incepe peste un an sau va inceta definitiv, repornirea economiei nefiind posibila ori simultana in toate domeniile.Sub acest aspect masurile respective nu sint active, ci doar electorale si cu caracter de surogate economice.
    2.Repornirea economiei nu sufera neaparat din lipsa resurselor financiare, ci mai ales datorita nefunctionalitatii sistemice institutionale si toxicitatii pentru afaceri a mediului economic national, situat la un indice subafrican de ne-competitivitate/nefunctionalitate economica 74.
    In aceasta directie reparatorie, premierul Orban, P.N.Liberal si Presedentia nu au nici o viziune sau proiect de tara care sa creieze un mediu economic functional, macar de indice 50 ca al Ungariei.In acelasi timp au refuzat sistematic propunerea de evaluare si promovare a unui proiect de tara cu acest rezultat calitativ, in lipsa carui investitorii industriali nu mai pun piciorul in Romania dupa 2008!
    3.Clasa politica, Guvernele si Presedentia au ramas orbi si surzi la concluziile Raportului INACO – REI „prima editie” coordonata de Andreea Paul si V. Cojocaru (din martie 2019), care a constatat nu doar esecul realizarii „Strategiei Nationale de Competitivitate 2015 – 2020”, ci si faptul ca „regresul la anumite capitole ale competitivitatii economice este semnificativ fata de tintele asumate” (citat pag. 31 a raportului).
    Lipsite de calificarea economica minimala necesara iesirii tarii din starea de natiune esuata, guvernul Orban si presedentia lanseaza mereu surogate economice insotite de cirpeli legislative si masuri punctuale minore, care nu pot tine locul unui proiect de tara, capabil sa sigure reindustrializarea tarii si tranzitia de la o dezvoltare economica consumerista pe datorie externa (la care au depasit cele mai negre scenarii de indatorare) catre o dezvoltare industriala durabila, sanatoasa!
    Cirpelile generale ca „specialitate si excelenta de guvernare economica” ale Guvernului Johaniss – Orban vor asigura ratarea atragerii si utilizarii banilor UE pentru refacerea economica si locarea in tara a unor intreprinderi din China (ori Asia), imposibile in datele actuale de blocaj institutional si neabordare calitativa a problematicii dezvoltarii in epoca globalizarii.
    prof. Caliman I. Eugen
    consultant independent
    dezvoltare industriala

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: