duminică

3 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

10 martie, 2016

ccrDoi judecători constituţionali, Maya Simona Teodoroiu şi Tudorel Toader, au făcut opinie separată în cazul interceptărilor SRI din dosarele penale, considerând că excepția de neconstituționalitate ridicată în cazul pe care s-a pronunțat CCR este inadmisibilă.

Dosarul în care au fost interceptați Nalini Ziya, Nalini Noori si Hosseini Seyed Mehdi, acuzaţi într-un dosar de spălare de bani şi evaziune fiscală, s-a deschis în 2014, iar mandatele au fost aprobate pe vechea reglementare, nu pe noul Cod de procedură penală, aplicat de la 1 februarie 2014 și din care o sintagmă a fost declarată neconstituțională.

Ei au fost interceptaţi în baza prevederilor art. 91¹ şi art. 91² din Codul de procedură penalăvechi, dar Curtea a declarat neconstituțională sintagma „ori de alte organe specializate ale statului” de la art.142 alin.(1), noul Cod de procedură penală.


Ei consideră nejustificată extinderea controlului de constituţionalitate, de la prevederile art. 91¹ şi art. 91² din Codul de procedură penală anterior, la prevederile art. 142 alin.(1) din noul Cod de procedură penală.

De asemenea, cei doi magistrați menționează în opinia separată că transformarea obiectului excepţiei de neconstituţionalitate este posibilă numai în cazul modificării succesive a aceluiaşi act normativ.

Dar, în această cauză este vorba de „soluţii juridice diferite, consacrate de acte legislative diferite“. Noul Cod de procedură penală nu constituie o modificare a vechiului Cod, ci un act normativ distinct, explică Tudorel Tudor și Maya Simona Teodoroiu.

CCR a făcut publică miercuri motivarea Deciziei prin care interceptările SRI în dosare penale sunt declarate neconstituționale.


Decizia se aplică doar pentru viitor. În cazul proceselor aflate pe rol, dacă vor exista cereri de anulare de probe, instanța va decide, de la caz la caz.

Deocamdată, principalele efecte sunt cele tehnice, fiindcă parchetele nu vor mai putea apela la ajutorul SRI, astfel încât trebuie să se adapteze rapid noilor reguli, care impun ca supravegherea tehnică să fie executată doar de procurori și polițiști judiciari.

DNA este singurul parchet care deține un Serviciu tehnic, dar nu în parametrii necesari pentru a efectua singură toate interceptările și filajele de care are nevoie.

Direcția de Operațiuni Speciale din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române nu deține nici ea personalul sau tehnica necesare pentru a răspunde solicitărilor venite de la toate parchetele, astfel încât să înlocuiască rapid golul lăsat de eliminarea SRI din această schemă.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Instituțiile implicate au făcut deja evaluările preliminare privind costurile obligatorii după Decizia CCR:

  • DNA – 10,5 milioane de euro și 130 de polițiști judiciari în plus detașați
  • DIICOT – 25 de milioane de euro și 200 d epolițiști judiciari detașați
  • Poliția Română – 30 de milioane de euro și 1.000 de noi polițiști angajați

Ministrul Justiției, Raluca Prună, a anunțat că a pregătit o OUG care va permite ca procurorii și polițiștii să poată utiliza infrastructura SRI, singura prin care se pot face interceptări la distanță.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: