duminică

14 iulie, 2024

25 iunie, 2024

Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a prezentat luni un set de principii menite să limiteze răspândirea online a dezinformării și a discursului instigator la ură.

Intitulate „Principiile globale ale Organizației Națiunilor Unite pentru integritatea informației”, ele au fost elaborate pentru a aborda daunele provocate pe scară largă de informațiile false de pe platformele digitale.

Cele cinci principii majore:

  • încredere și reziliență socială

  • mass-media independente, libere şi pluraliste

  • transparenţă şi cercetare

  • stimulente corecte, sănătoase

  • mai multă putere publicului

Platformele digitale alimentează criza dezinformării


Șeful ONU a declarat că amenințările la adresa integrității informațiilor nu sunt noi, dar se răspândesc acum la viteze fără precedent, din cauza platformelor digitale și a tehnologiilor de inteligență artificială (AI). Intensificarea în online a dezinformării și a discursului urii a alimentat prejudecățile, a exacerbat conflictele, a demonizat minoritățile și a subminat integritatea proceselor electorale, a explicat Guterres.

„Narațiunile false și denaturările generează cinism, neîncredere și dezangajare, subminând coeziunea socială și făcând ca Obiectivele de dezvoltare durabilă (ODD) să fie și mai greu de atins”, a adăugat Guterres.

Alte declarații importante ale secretarului general al ONU:

  • Algoritmii creează bule de informații și consolidează prejudecățile, inclusiv rasismul, misoginismul și diverse forme de discriminare.

  • Adesea sunt vizate grupurile vulnerabile, precum femeile, refugiații, migranții și minoritățile sunt adesea vizate, iar activiștii, cercetătorii și liderii se confruntă cu hărțuirea și umilirea, a adăugat Guterres.

  • Se răspândește dezinformarea cu privire la probleme critice, precum vaccinurile și tratamentele medicale, agravând și mai mult problemele legate de ajutoarele umanitare.

  • Dezinformarea și teoriile conspirației au afectat inclusiv operațiunile umanitare ale ONU.

Apel adresat actorilor implicați – giganții tech, agențiile de PR, presă și guverne

Antonio Guterres a îndemnat marile companii de tehnologie să își asume responsabilitatea și să recunoască prejudiciile pe care produsele lor le provoacă oamenilor și comunităților. El a explicat că aceste companii au puterea de a atenua daunele și de a schimba modelele de afaceri prin care ura și dezinformarea aduc profit.

Adresându-se agenților de publicitate și industriei de relații publice (PR), el le-a cerut să înceteze monetizarea conținutului dăunător, să consolideze integritatea informațiilor, să își protejeze mărcile.

O preocupare deosebită o reprezintă schimbările climatice, dar combaterea acestora este subminată de campaniile coordonate de dezinformare, a mai spus Guterres. El a sfătuit creatorii de publicitate să nu-și folosească talentul pentru „greenwashing” și a îndemnat agențiile de PR să caute clienți ce nu induc oamenii în eroare și nu dăunează planetei.

În ceea ce privește mass-media, el a subliniat importanța aplicarea unor standarde editoriale mai ridicate, încurajându-le să ofere un jurnalism de calitate, bazat pe fapte și realitate. De asemenea, le-a sfătuit să găsească agenții de publicitate care fac parte din soluție, nu din problemă.

De asemenea, Gueterres a făcut apel la guvernele din întreaga lume să se angajeze să creeze și să mențină un peisaj media liber, independent și pluralist. Este necesară garantarea unei protecții solide pentru jurnaliști, susținerea drepturilor omului și respectarea dreptului la opinie și a celui la liberă exprimare.

„Toată lumea ar trebui să se poată exprima liber, fără teama de a fi atacată”, a spus el. „Nimeni nu ar trebui să fie la mila unui algoritm care îi urmărește comportamentul”.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: