sâmbătă

27 aprilie, 2024

27 august, 2021

Un număr de 16 ONG-uri membre ale Rețelei împotriva Traficului de Persoane (RoTIP) critică proiectul de HG pentru modificarea actualei strategii naționale împotriva traficului de persoane. Unele dintre amendamentele propuse vor slăbi capacitatea României de combatere a acestui fenomen, spun asociațiile semnatare ale unui comunicat – apel.

Proiectul a primit aviz negativ din partea Consiliului Economic și Social (CES), iar RoTIP consideră că modificările vor conduce la ”un regres major în materia luptei împotriva traficului de persoane într-o perioada în care toate forurile internaționale care monitorizează acest domeniu consideră că Guvernul României „nu îndeplinește în totalitate standardele minime în vederea eliminării traficului de ființe umane”.

România este statul UE cu cele mai multe victime în plan internațional, cu un număr de minori ce a crescut de 10 ori în doar 2 ani. România riscă o retrogradare internațională în TIER 3, alături de state care nu au capacitatea de a lupta împotriva traficului de persoane, precum Afganistan, Siria, Cuba ori Iran, potrivit raportului.

(Citiți și: „Raportul Departamentului de Stat privind traficul de persoane – România, în continuare pe lista de supraveghere”)

  1. Schimbarea procedurii de monitorizare:
  • considerăm că înlocuirea „rapoartelor de monitorizare periodice (semestriale) în care [instituțiile] vor prezenta  modul  de  îndeplinire  a  sarcinilor  asumate  prin  planurile  de  acţiuni” cu „[fiecare instituție] va monitoriza modul de îndeplinire a sarcinilor asumate prin planurile de acţiuni” duce la reducerea responsabilităților și, totodată, a acțiunilor concrete ale instituţiilor care desfăşoară  activităţi de prevenire şi combatere a traficului de persoane sau de asistenţă şi reintegrare a victimelor.
  • eliminarea textului care face referire la echipa interinstituțională de evaluare – un element extrem de important în cadrul actualei Strategii, și, implicit, a obligațiilor generate de acest text este inacceptabilă: „Comitetul va desemna o echipă de monitorizare formată din reprezentanţi, la nivel de experţi, ai instituţiilor implicate care va elabora, în acest sens, chestionare de monitorizare şi va efectua vizite de evaluare. Rapoartele echipei de monitorizare vor evidenţia progresul înregistrat în îndeplinirea obiectivelor Strategiei naţionale, şi, după caz, motivele  îndeplinirii  parţiale  sau  neîndeplinirii  obiectivelor  şi  vor cuprinde  concluzii  şi  recomandări privind posibile măsuri de îmbunătăţire a procesului de implementare, respectiv propuneri de îmbunătăţire/ revizuire a obiectivelor propuse, propuneri de soluţii pentru remedierea situaţiilor constatate, măsuri de corecţie astfel încât evoluţia indicatorilor să fie cea scontată.” Această modificare reduce șansele de identificare și soluționare a problemelor sistemice cu care România se confruntă în materia traficului de persoane.
  1. Prin eliminarea din aria de competență a ANITP a activității de prevenire, conform punctului 5 din Proiectul de H.G., considerăm necesară desființarea din cadrul acestei structuri a serviciului de proiecte naționale de prevenire. Totodată, alocarea acestei competențe către Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dezabilități Copii și Adopții, fără dezvoltarea expertizei necesare, reprezintă un real eșec pentru implementarea întregii Strategii, având în vedere că prevenirea este esența eficienței luptei împotriva traficului de persoane. Totodată, această modificare de alocare a competențelor face ca prevenirea traficului de persoane în rândul adulților să rămână în afara ariei de interes strategic. Considerăm că „prevenirea” ar trebui să revină și sectorului ONG, după modelul statelor în care lupta împotriva traficului de persoane este eficientă.
  1. Alocarea către ANDPDCA a sarcinilor referitoare la „asigurarea activităţilor prevăzute de lege în vederea repatrierii, protecţiei şi monitorizării post-repatriere a copiilor români aflaţi neînsoţiţi pe teritoriul altor state şi a copiilor victime ale traficului de minori” fără o sursă bugetară clară de acoperire a cheltuielilor aferente acestor activități și pregătirii personalului necesar reprezită o altă modificare ce va genera deficiențe majore în implementarea SNITP.

Semnează această solicitare următoarele ONG-uri:

Membri RoTIP

  • Asociația Centrul European pentru Educație și Cercetare Juridică
  • Freedom House România
  • Asociația Inițiativa pentru Justiție
  • Fundația Reaching Out
  • Fundația Agenția de Dezvoltare Comunitară Împreună
  • Asociația Centrul Syene pentru Educație
  • Asociația Serviciul Iezuiților pentru Refugiați din România
  • Asociația Valoare Plus
  • Asociația Femeilor Românce din Italia
  • Asociația Cultural Socială Economică Christiana
  • Asociația pentru Cooperarea și Dezvoltare Durabilă
  • Asociația Centrul de Advocacy și Drepturile Omului
  • Asociația Sexul vs. Barza

Parteneri RoTIP

  • Federația Consiliul Tineretului din România
  • Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România
  • Consiliul Național al Elevilor


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: