1 ianuarie, 2023

Carburanții s-au scumpit cu până la 38 bani/litru în noaptea dintre ani atât la OMV Petrom, cât și la Rompetrol și în stațiile Mol, ca urmare a deciziei Guvernului de a nu mai prelungi după 31 decembrie 2022 compensarea prețurilor benzinei și motorinei cu 50 de bani și din cauza majorării accizelor.

În urma scumpirilor din noaptea de Anul Nou, preţul benzinei standard a crescut de la 5,93-5,99 lei/litru la 6,29-6,35 lei/litru, iar cel al motorinei standard, de la 7,11-7,14 lei/litru la 7,49-7,52 lei/litru în staţiile Petrom din capitală, relevă datele analizate de Profit.ro.

O creştere identică s-a înregistrat şi în staţiile OMV, unde benzina costă în prima zi a noului an 6,40-6,44 lei/litru, iar motorina, 7,57-7,60 lei/litru.

(Citiți și: „Compensarea de 50 de bani la carburanți NU se mai aplică de la 1 ianuarie. Costurile suportate de stat în 2022 – 1 mld. lei”)


În staţiile Rompetrol şi Mol, dacă în ultima zi a anului trecut, benzina costa 6,03-6,09 lei/litru, iar motorina 7,18-7,22 lei/litru, începând cu prima oră a anului 2023, preţurile acestora ajunseseră la 6,39-6,45 lei/litru, respectiv 7,56-7,60 lei/litru, mai arat[ datele analizate de profit.ro

CursdeGuvernare informa încă de marți, 27 decembrie, că guvernul nu va mai prelungi măsura de reducere a benzinei și motorinei cu 50 de bani.

„În urma analizei realizate de Ministerul Finanțelor și Ministerul Energiei s-a constat că măsura compensării prețurilor carburanților și-a făcut efectul, astfel că s-a decis ca această măsură să nu mai fie prelungită după data de 31 decembrie 2022”, au declarat sursele citate.

Jumătate din această reducere (25 de bani) era decontată de către stat și jumătate de distribuitorii de carburanți. Compensarea este evidenţiată pe fiecare bon fiscal emis la staţiile de alimentare cu combustibil.

Impactul bugetar – 1 miliard de lei


În cele 6 luni de aplicare (termen care a expirat pe 31 decembrie 2022 – n.r.), costurile statului cu compensarea s-au ridicat la aproximativ un miliard de lei.

„În prezent nu se mai justifică reducerea prețurilor cu 50 de bani. În situația în care anul viitor (în 2023 – n.r.) ne vom confrunta cu noi scumpiri consistente, similare celor din acest an, Ministerul Finanțelor și Ministerul Energiei vor analiza dacă se impune sau nu o nouă intervenție asupra prețurilor”, ne-au mai spus sursele citate.

Accizele majorate au adus un plus de 12 bani/litru

Dacă Ministerul de Finanțe nu modifica nivelul accizelor și-l păstra pe cel mai redus stabilit în Parlament, scumpirile ar fi fost de doar 22 de bani la benzină și de 26 de bani la motorină.

N-ar fi fost prima dată însă când nivelul accizelor din România s-ar fi situat sub cele minime din Directiva UE, acest lucru întâmplându-se și în 2019, când a fost eliminată supra-aciza la carburanți. Iar în actualele condiții, de criză energetică, probabil că obținerea unei derogări de la Comisia Europeană nu ar fi fost extrem de dificilă, mai precizează Profit.

„Având în vedere că nivelul accizelor pentru benzină cu plumb, benzină fără plumb și motorină din anexa nr. 1 (publicată pe 20 decembrie în MO – n.r.) este mai mic decât nivelul minim prevăzut în tabelul A din anexa I la Directiva 2003/96/CE a Consiliului privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității, al cărui echivalent în lei se stabilește utilizând cursul de schimb leu/euro publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în prima zi lucrătoare din luna octombrie a anului 2022, se aplică nivelul minim prevăzut de Directivă”.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: