joi

27 ianuarie, 2022

Ofertantul OmniTrax, ieșit din cursă, a făcut contestație la privatizarea CFR Marfă: procesul derulat de Ministerul Transporturilor este netransparent

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

17 iunie, 2013

Compania americană OmniTRAX, ieşită din cursa pentru privatizarea CFR Marfă, a contestat vineri procedura, ca fiind netransparentă, și a cerut reluarea privatizării cu participarea sa.

Ofertantul a susținut că are nevoie de mai mult timp pentru a efectua un audit profesionist al transportatorului feroviar de marfă de stat.

Într-un comunicat de presă, OmniTRAX arată că a primit o înştiinţare emisă de Ministerul Transporturilor, prin care firma americană a fost decăzută din dreptul de participare la etapele ulterioare ale procesului de privatizare.


”Această înştiinţare este dovada unui proces netransparent şi a unui calendar de privatizare care nu oferea nici unui investitor de bună credinţă ocazia să depună o ofertă legitimă şi argumentată, deoarece procedura permitea doar o săptămână pentru auditarea a peste 10.000 de documente, cu date în format neprelucrabil”, susține compania americană.

De asemenea, OmniTRAX susține că a cerut de la Ministerul Transporturilorn accesul la situaţii contabile precise, ”pe care CFR Marfă SA are obligaţia să le întocmească lunar sau anual, cum ar fi: bilanţuri, balanţe sintetice şi analitice, fişe contabile ale unor conturi, semnate de reprezentanţii societăţii, situaţii uzuale în procedurile de audit”.

”Deşi aceste informaţii nu sunt confidenţiale şi trebuiau puse la dispoziţia participanţilor, OmniTRAX nu a avut acces la ele”, reclamă americanii.

Ofertantul susține că în aceste condiţii era imposibil ”pentru orice investitor de bună credinţă” să depună până la data de 5 iunie, conform cerinţelor procedurii de privatizare, atât o ofertă neangajantă reală, adaptată nevoilor de dezvoltare ale CFR Marfă, cât şi comentariile privind contractul de vânzare-cumpărare, alături de un plan de restructurare pe cinci ani.


Potrivit firmei americane, privatizarea trebuie să transforme CFR Marfă, dintr-o ”companie de stat plină de datorii şi ineficientă într-o companie feroviară profitabilă care să aducă beneficii economiei şi cetăţenilor României”.

În 6 iunie, Ministerul Transporturilor a anunţat că în procesul de privatizare a CFR Marfă au rămas Grup Feroviar Român şi asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup – Donau Finanz, pentru că plicul depus de OmniTRAX nu conţinea oferta preliminară şi neangajantă.

Astfel, OmniTrax a cerut prelunmgurea perioadei de audit la o lună și jumătate pentru a înțelege mai bine situația reală a CFR Marfă, însă Ministerul Transporturilor a respins solicitarea americanilor, invocând calendarul convenit de statul român cu FMI pentru programul de privatizări.

”La solicitarea repetată a OmniTRAX de prelungire a perioadei de audit la 45 de zile pentru analiza informaţiilor şi pentru formularea ofertei, (…) ministerul a refuzat, invocând angajamentul faţă de FMI”, se plânge comoania americană.

Americanii susțin că au primit şi confirmarea oficială a FMI că Fondul nu poate interveni în modificarea calendarului privatizării, iar orice decizie de acest fel depinde de Ministerul Transporturilor.

”Astfel, OmniTRAX solicită suspendarea procesului de privatizare până la rezolvarea contestaţiei sale, admiterea contestaţiei prin anularea deciziei de decădere a OmniTRAX din procesul de privatizare şi obligarea autorităţii contractante la reluarea procedurii de privatizare cu participarea companiei OmniTRAX”, conchide ofertantul american.

Potrivit Mediafax, OmniTRAX este afiliată grupului Broe, și operează mai mult de 17 linii scurte sau căi ferate regionale in America de Nord, servicii intermodale în porturi, facilităţi transload şi operaţiuni de comutare.

Privatizarea CFR Marfă presupune vânzarea a 51% din acţiunile companiei. Licitaţia pentru privatizarea companiei porneşte de la 180 milioane de euro.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Pentru a participa la ultima etapă, respectiv licitaţia cu ofertă în plic, documentele de participare trebuie depuse până cel târziu miercuri, ora 12:00, acest termen fiind unul de decădere.

Joi, la ora 11:00, la sediul Ministerului Transporturilor, comisia de privatizare este așteptată să deschidă plicurile cu ofertele de cumpărare şi va stabili câştigătorul.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

 ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium) va...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar:

rrr