joi

25 aprilie, 2024

29 octombrie, 2017

Agenția Europeană a Medicamentului a finalizat analiza tuturor ofertelor primite pentru relocarea sediului din Londra, calificativele acordate României fiind unele în baza cărora oficialii de la Bruxelles cu greu ar putea justifica eventuala relocarea la București a agenției.

Oferta românească, atât de lăudată ”la intern”, conține elemente care pun sub semnul întrebării profesionalismul celor care au alcătuit și al celor care au avizat dosarul de candidatură.

În afara criteriilor din analiza EMA, decizia de relocare se bazează pe încă doi factori:

  • criteriul „răspândirii geografice” a instituţiilor UE pe întregul continent (se va ține cont dacă o țară găszduiește deja o altă agenție sau instituție a UE)
  • factorul politic

AEM trebuie să părăsească actualul sediu, din Londra, cel târziu pe 30 martie, ultima zi când Marea Britanie mai este membru al UE.

Oferta României: veniți la noi, dar vă descurcați singuri mai departe

În privinţa „disponibilităţii spaţiului adecvat” pentru sediul Agenţiei Europene a Medicamentului, guvernul României asigură că imobilul va putea îndeplini nevoile Agenției, începând cu primul trimestru al anului 2019.

Cu toate acestea, autoritățile fac referire la posibile întârzieri în ceea ce privește predarea în termen a clădirii și nu au precizat soluții temporare potrivite. Astfel, nu se va putea asigura continuitatea activității Agenției.


Complexul ar fi disponibil pentru ocupare în mod etapizat, dar planul de relocare depinde în mare măsură de contribuția tehnică și de managementul EMA, românii uitând să asigure servicii în acest domeniu.

De asemenea, constată analiza, supravegherea operațiunilor de adaptare a clădirii se bazează pe resurse ale Agenției de care aceasta nu dispune. De exemplu, românii au presupus, fără să verifice că postul chiar există, că un ”arhitect EMA” va supraveghea respectivul proces de adaptare tehnică a construcției.

Oficialii EMA mai constată că echipamentele pentru sălile de conferințe (sistem de televizare, sistemul de vot etc.) nu sut menționate în ofertă.

În ceea ce privește sălile de întâlnire, acestea par să fie situate într-o clădire separată, se mai spune în analiză, fără ca documentul să precizeze dacă vor fi folosite exclusiv de EMA sau și de alții.

În capitolul al doilea, alte criterii pentru asigurarea continuității activității, sunt analizate accesibilitatea locației, la piața muncii și sistemul de sănătate.

La criteriul „accesibilitatea locaţiei”, oferta României indică o bună conectivitate cu alte capitale UE (disponibilitatea zborurilor directe între Aeroportul internaţional Bucureşti și celălalte capitale), dar lipsesc legăturile aeriene cu destinații internaționale precum Tokyo sau Washington.

La nivelul „existenţei unor instituţii de învăţământ adecvate” pentru copiii angajaţilor Agenţiei, oferta indică existenţa unor grădiniţe și școli Bucureşti cu predare în română, engleză, germană, finlandeză şi în alte limbi, fără a oferi detalii despre capacităţile actuale și viitoare ale acestora (cele mai multe oferte nu cuprind aceste informații).

Calificativ slab este obținut și la accesibilitatea pieței muncii, menționându-se că nu este precizat în ofertă un eventual sprijin pentru găsirea unui loc de muncă pentru partenerii angajaților EMA.

Se mai menționează faptul că parteneriatele între persoane de același sex nu sunt prevăzute în lege și că statul membru care devine gazda EMA va trebui să clarifice modul în care vor fi abordate parteneriatele între persoane de același sex deja înregistrate într-un alt stat membru.

În ceea ce privește ultimul punct al analizei, disponibilitatea personalului EMA de a se muta în țările candidate, România se numără printre statele respinse ca destinație de cei aproape 900 de angajați ai Agenției – Bucureștiul, Atena, Sofia, Malta, Varsovia, Zagreb și Helsinki au primit cele mai puține voturi din partea experților Agenției.

Dacă sediul s-ar muta într-una dintre aceste capitale, EMA ar înregistra un număr mare de demisii.

România a propus ca sediu viitorul complex Globalworth Campus (cu o suprafață totală închiriabilă de 87.800 metri pătrați, situat în apropierea stației de metrou Pipera).

Oferta a obținut calificative medii și slabe la aproape toate criteriile analizate.

Fiecare criteriu analizat a primit o culoare corespunzătoare modului în care o propunere îndeplinește cerințele Agenției:

  • verde închis – înddeplinește condițiile și oferă siguranța că EMA va fi operațională la timp
  • verde deschis – condițiile sunt îndeplinite, dar ridică unele semne d eîntrebare referitor la posibilitatea ca EMA să devină operațională la timp
  • oranj deschis – îndeplinește parțial condițiile și ridică serioase întrebări privind funcționarea la timp
  • oranj închis – nu îndeplinește criteriile și, prin urmare, nu asigură, continuitatea activității.

Evaluarea conține două părți. Prima se referă la evaluarea tehnică a clădirii (clădirilor) propuse, cu structura și facilitățile indicate, și la planul de relocare. Această evaluare a fost solicitată de Comisie și s-a bazat exclusiv pe informațiile furnizate în ofertă.

A doua parte constă la informații obținute de EMA din diferite surse și care se referă la criterii precum accesibilitatea locației, existența școli adecvate pentru copiii angajaților EMA, accesul la piața forței de muncă, sistemul de sănătate și de securitate socială etc.

Calificative bune au primit ofertele din Amsterdamul (care este și preferata majorității angajaților EMA), Barcelona, Milano, Bruxelles, Copenhaga și Bratislava.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: