fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Consiliul Fiscal European: Eliminați pragul de 60% din PIB datorii externe și investiți – Pactul de stabilitate european este suspendat

Conducerea Consiliului Fiscal European a recomandat pe data de 1 iulie ca UE să renunțe la pragul general de 60% din PIB ca nivel maxim… Mai mult

02.07.2020

La obiect

Relansarea: 8 miliarde de euro alocări pentru capitalizarea companiilor și creșterea competitivității

Planul Național de Investiții și Relansare Economică prevede măsuri de circa 8 miliarde de euro, potrivit calculelor cursdeguvernare.ro, pentru sprijinirea reluării activității companiilor, realizarea de… Mai mult

01.07.2020

Chestiunea

Planul de relansare economică a României – anunțat de guvern: 100 mld. în 10 ani – investiții masive în infrastructură și digitalizare, măsuri de stimulare a capitalului autohton și a competitivității, alinierea la noua revoluție tehnologică

Premierul Ludovic Orban lansează Planul național de investiții și de relansare economică, practic un program de guvernare cu acțiuni planificate până la orizontul anului 2030.… Mai mult

01.07.2020

Just Business

Companiile high tech dețin doar 8% din creditele corporate de la nivel local. Digitalizarea, esențială pentru economia post-criză

Firmele din sectorul knowledge intensive services și high tech dețineau, la nivelul lunii martie 2020, doar 8% din creditarea bancară, în condițiile în care au… Mai mult

30.06.2020

O soluție de luat în calcul – reducerea limitată a TVA

de Marin Pana 2.6.2013

Avem știri și diverse opinii pro și contra orice. Avem, însă, mai puține soluții la multiplele probleme cu care se confruntă mediul economic.

În încercarea de a găsi o soluție care, concomitent, să stimuleze creșterea economică, să aducă mai multe încasări la buget și să majoreze selectiv nivelul de trai, restricțiile logice sugerează că ar fi utilă o reducere limitată a TVA, de la 24% la fosta cotă de 19%.

Reducerea limitată a TVA ar urma să funcționeze prin rambursarea pe card bancar a diferenței de TVA, să zicem, pentru o sumă de mărimea venitului mediu salarial net pe economie. În acest caz, cei care câștigă și cheltuie de pe card suma de 1.600 lei, ar urma să primească în cont aproape exact 64 lei, ceea ce echivalează cu un discount de patru procente la cumpărăturile efectuate.

Efecte

1.Combaterea evaziunii fiscale

Plata cu cardul prespune o sursă legitimă de alimentare a cardului și fiscalizarea corectă a achizițiilor efectuate de un cetățean interesat să respecte legea și să alimenteze corect bugetul. Evident, ideea este de a combate evaziunea fiscală, fiind mai greu de presupus că cineva va consemna riguros taxele pe care să nu le dea apoi statului.

2.Îmbunătățirea mediului de afaceri prin concurența loială

Desigur, dacă cetățenii marșează la acest demers, vor fi avantajați comercianții corecți, care au investit în echipamentele necesare unui comerț modern. Și care nu se feresc de transparentizarea vânzărilor, a stocurilor sau de eventuale reclamații privind calitatea produselor cumpărate. Ceea ce ar crește responsabilizarea celor care operează în comerț pe post de simpli revânzători cu profit.

3.Creșterea selectivă a puterii de cumpărare

Măsura ar duce la creșterea puterii de cumpărare a categoriilor de populație cu venituri situate sub media națională, cu stimularea corespunzătoare a producției pentru acest segment de piață. Asta fără a diminua cota de impozitare indirectă a celor care au un consum de valoare mai ridicată de pe piața legală, sau consumă de pe piața neagră.

4.Dezvoltarea pieței bancare

Creșterea numărului de tranzacții și a volumului de bani tranzacționat ar permite atât dezvoltarea pieței bancare, cât și diminuarea comisioanelor percepute comercianților. Mai mult, dacă statul constată o îmbunătățire a gradului de colectare a TVA care să acopere reducerea cotei legale, ar putea să remită și comercianților o parte din comisionul bancar, cel puțin pentru stimularea micilor afaceri de comerț.

5.Controlul mai bun al lichidității

Reducerea cantității de bani în circulație ar permite un control mai bun al lichidității, costuri mai mici de operare cu numerarul și urmărirea mai ușoară a unor operațiuni dubioase derulate cu bani gheață. Practic, discountul echivalent cu diminuarea de TVA ar încuraja cumpărarea de produse de valoare relativ mai ridicată doar prin tranzacții în cont.

6.Educarea populației

Măsura ar conduce la utilizarea unui card de credit și la acoperirea sumelor cheltuite în cursul unei luni din veniturile realizate simultan, în aceeași lună, fără a mai aștepta plata în mână sau scoaterea de bani ”din zid”. Preferabil în limite rezonabile și pe baza sumei ce poate fi acoperită la salariu, pensie etc., pentru a nu plăti dobânzi care să anuleze avantajul dobândit la reducerea de TVA.

Desigur, mărimea plafonului în care să se practice reducerea echivalentă de TVA (prin rambursarea centralizată de la stat la bănci pentru sumele cheltuite conform reglementărilor de pe card) este discutabilă. Ba chiar se poate merge pe ideea de a renunța complet la el, pentru a evita complicațiile și a creea un stimulent fără restricții celor care au venituri legale mai mari și vor să le cheltuie legal.

De asemeni, cota de reducere poate fi alta, însă trebui reamintit că acel 19% TVA însemna, de fapt 16% din prețul de vânzare. Cotă familiară de la impozitul pe venit și impozitul pe profit, și de aceea, unificatoare pentru taxarea valorii achitate pentru mărfuri și servicii generale. În treacăt fie spus, reducerea TVA de la 24% la 19% ar echivala nu cu o diminuare nu de 5% ci de 4% din prețul actual.

Dar, cea mai importantă ar fi cointeresarea materială a publicului în combaterea evaziunii fiscale și în derularea corectă a activității de comerț. Reamintim că România s-a situat în anul 2011 pe penultimul loc în rândul statelor europene noi membre ale UE la eficiența colectării TVA, cu o eficiență a taxării de numai 54% ( față de 71% în Bulgaria, 68% în Cehia sau 64% în Ungaria).

Potrivit calculelor efectuate de către Consiliul Fiscal, rata implicită de TVA se ridica, în urma deficitului de colectare efectivă a cotei legale de impunere a vânzărilor, la numai 13,1%, comparativ cu nivelul legal de 24%. Practic, dacă am reuși să aducem gradul de colectare la nivelul din Bulgaria, am încasa mai mult TVA la o cotă de 19% decât la una de 24%, fără a mai crește prețurile și a afecta mediul de afaceri.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.6.2013

3 comentarii

  1. Un prieten
    2.6.2013, 9:43 pm

    Consider propunerea fantezista, un fel de “frectie la un picior de lemn”, posibilele efecte benefice irelevante, functionalitate putin peste zero. Exista solutii de stimulare a celor care produc plusvaloarea pe principiul puntin si cu grad ridicat de colectare de la multi (spatiul fiscal exista, totul este sa-l recunoastem), dar politicul este decisiv, conceptele asistentiale sunt cauza economiei neperformante.

  2. Cris
    3.6.2013, 9:49 am

    Solutia rambursarii unei sume pe card, pentru incurajarea platilor cu cardul la magazine ar putea fi incurajatoare daca sumele rambursate n-ar fi praf in ochi, cum sunt in prezent.

    Din pacate, cei care ar trebui sa decida sunt mult prea limitati intelectual ca sa ia astfel de masuri.

  3. radu
    4.6.2013, 8:43 am

    Sigur,pai mai bine faceti doua feluri de bani, unii doar pentru marii comercianti. Cum de v-a venit ideea sa mai loviti o data in tarani si micii comercianti? De ce nu va faceti o tara doar pentru slugile corporatiilor si stapanii lor adusi de vant?

Lăsați un comentariu


Europa

Reuters: Anunțul invitării Bulgariei şi Croaţiei în anticamera zonei euro e iminent – ar putea avea loc în acest weekend

Vladimir Ionescu

Oficialii zonei euro sunt pregătiţi să lase Croaţia şi Bulgaria să intre în ERM-2 (mecanismul ratelor de schimb, n.r.), o perioadă de tranziţie obligatorie de… Mai mult

Stiri

SUA / Curtea Supremă îl obligă pe Donald Trump să transmită procurorilor declarațiile sale fiscale. O solicitare similară a Camerei Reprezentanților a fost respinsă

Iulian Soare

Curtea Supremă a Statelor Unite a respins joi argumentul avocaților președintelui Donald Trump potrivit acesta este protejat de imunitatea funcției inclusiv în materie fiscală și… Mai mult

Stiri

Inechitate severă în școală: Ministrul Educației a primit ”catalogul” celor 900.000 de elevi absenți de la cursurile on-line

Razvan Diaconu

Un catalog supradimensionat, în care au fost trecuți 900.000 de elevi absenți de la cursurile online pentru că nu au laptopuri sau tablete, a fost… Mai mult

Stiri

DOCUMENT / Programul ”O casă, o familie” (Prima Casă), modificările propuse de Finanțe

Alexandra Pele

Guvernul  propune majorarea de la 66.500 de euro la 95.000 de euro a valorii maxime a creditului acordat prim programul Prima Casă, ce urmează să… Mai mult

Stiri

Raport Oxfam: Coronavirus agravează foametea la nivel mondial. Fenomenul riscă să apară și în Brazilia, India, Africa de Sud,

Razvan Diaconu

Zeci de milioane de oameni ar putea fi împinși în pragul foametei, la nivel global, din cauza pandemiei, pe fondul creșterii șomajului și reducerii ajutoarelor… Mai mult

Stiri

Șapte universități din România admise în rețeaua universităților europene

Vladimir Ionescu

Ministrul Educației a anunțat joi, pe Facebook, că șapte universităţi din România au fost selectate de către Comisia Europeană pentru a face parte din rețelele… Mai mult

Stiri

Înscrieri deschise: VIDEO conferința online „Economia viitorului post-COVID: planurile României în strategia Europei”, 15 iulie

Redacţia

Premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode participă la VIDEO CONFERINȚA online organizată de CursDeGuvernare.ro: „Economia viitorului post-COVID: planurile României în strategia Europei”, în… Mai mult