Chestiunea

Cele 6 bombe care au aruncat în aer deficitul pe ultima sută de metri

Deficitul de 4,4% din PIB, aprobat de guvern joi seară la ultima rectificare, este rezultatul unei construcții bugetare făcute în martie 2019 de către guvernul… Mai mult

28.11.2019

Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

O soluție de luat în calcul – reducerea limitată a TVA

de Marin Pana 2.6.2013

Avem știri și diverse opinii pro și contra orice. Avem, însă, mai puține soluții la multiplele probleme cu care se confruntă mediul economic.

În încercarea de a găsi o soluție care, concomitent, să stimuleze creșterea economică, să aducă mai multe încasări la buget și să majoreze selectiv nivelul de trai, restricțiile logice sugerează că ar fi utilă o reducere limitată a TVA, de la 24% la fosta cotă de 19%.

Reducerea limitată a TVA ar urma să funcționeze prin rambursarea pe card bancar a diferenței de TVA, să zicem, pentru o sumă de mărimea venitului mediu salarial net pe economie. În acest caz, cei care câștigă și cheltuie de pe card suma de 1.600 lei, ar urma să primească în cont aproape exact 64 lei, ceea ce echivalează cu un discount de patru procente la cumpărăturile efectuate.

Efecte

1.Combaterea evaziunii fiscale

Plata cu cardul prespune o sursă legitimă de alimentare a cardului și fiscalizarea corectă a achizițiilor efectuate de un cetățean interesat să respecte legea și să alimenteze corect bugetul. Evident, ideea este de a combate evaziunea fiscală, fiind mai greu de presupus că cineva va consemna riguros taxele pe care să nu le dea apoi statului.

2.Îmbunătățirea mediului de afaceri prin concurența loială

Desigur, dacă cetățenii marșează la acest demers, vor fi avantajați comercianții corecți, care au investit în echipamentele necesare unui comerț modern. Și care nu se feresc de transparentizarea vânzărilor, a stocurilor sau de eventuale reclamații privind calitatea produselor cumpărate. Ceea ce ar crește responsabilizarea celor care operează în comerț pe post de simpli revânzători cu profit.

3.Creșterea selectivă a puterii de cumpărare

Măsura ar duce la creșterea puterii de cumpărare a categoriilor de populație cu venituri situate sub media națională, cu stimularea corespunzătoare a producției pentru acest segment de piață. Asta fără a diminua cota de impozitare indirectă a celor care au un consum de valoare mai ridicată de pe piața legală, sau consumă de pe piața neagră.

4.Dezvoltarea pieței bancare

Creșterea numărului de tranzacții și a volumului de bani tranzacționat ar permite atât dezvoltarea pieței bancare, cât și diminuarea comisioanelor percepute comercianților. Mai mult, dacă statul constată o îmbunătățire a gradului de colectare a TVA care să acopere reducerea cotei legale, ar putea să remită și comercianților o parte din comisionul bancar, cel puțin pentru stimularea micilor afaceri de comerț.

5.Controlul mai bun al lichidității

Reducerea cantității de bani în circulație ar permite un control mai bun al lichidității, costuri mai mici de operare cu numerarul și urmărirea mai ușoară a unor operațiuni dubioase derulate cu bani gheață. Practic, discountul echivalent cu diminuarea de TVA ar încuraja cumpărarea de produse de valoare relativ mai ridicată doar prin tranzacții în cont.

6.Educarea populației

Măsura ar conduce la utilizarea unui card de credit și la acoperirea sumelor cheltuite în cursul unei luni din veniturile realizate simultan, în aceeași lună, fără a mai aștepta plata în mână sau scoaterea de bani ”din zid”. Preferabil în limite rezonabile și pe baza sumei ce poate fi acoperită la salariu, pensie etc., pentru a nu plăti dobânzi care să anuleze avantajul dobândit la reducerea de TVA.

Desigur, mărimea plafonului în care să se practice reducerea echivalentă de TVA (prin rambursarea centralizată de la stat la bănci pentru sumele cheltuite conform reglementărilor de pe card) este discutabilă. Ba chiar se poate merge pe ideea de a renunța complet la el, pentru a evita complicațiile și a creea un stimulent fără restricții celor care au venituri legale mai mari și vor să le cheltuie legal.

De asemeni, cota de reducere poate fi alta, însă trebui reamintit că acel 19% TVA însemna, de fapt 16% din prețul de vânzare. Cotă familiară de la impozitul pe venit și impozitul pe profit, și de aceea, unificatoare pentru taxarea valorii achitate pentru mărfuri și servicii generale. În treacăt fie spus, reducerea TVA de la 24% la 19% ar echivala nu cu o diminuare nu de 5% ci de 4% din prețul actual.

Dar, cea mai importantă ar fi cointeresarea materială a publicului în combaterea evaziunii fiscale și în derularea corectă a activității de comerț. Reamintim că România s-a situat în anul 2011 pe penultimul loc în rândul statelor europene noi membre ale UE la eficiența colectării TVA, cu o eficiență a taxării de numai 54% ( față de 71% în Bulgaria, 68% în Cehia sau 64% în Ungaria).

Potrivit calculelor efectuate de către Consiliul Fiscal, rata implicită de TVA se ridica, în urma deficitului de colectare efectivă a cotei legale de impunere a vânzărilor, la numai 13,1%, comparativ cu nivelul legal de 24%. Practic, dacă am reuși să aducem gradul de colectare la nivelul din Bulgaria, am încasa mai mult TVA la o cotă de 19% decât la una de 24%, fără a mai crește prețurile și a afecta mediul de afaceri.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.6.2013

3 comentarii

  1. Un prieten
    2.6.2013, 9:43 pm

    Consider propunerea fantezista, un fel de “frectie la un picior de lemn”, posibilele efecte benefice irelevante, functionalitate putin peste zero. Exista solutii de stimulare a celor care produc plusvaloarea pe principiul puntin si cu grad ridicat de colectare de la multi (spatiul fiscal exista, totul este sa-l recunoastem), dar politicul este decisiv, conceptele asistentiale sunt cauza economiei neperformante.

  2. Cris
    3.6.2013, 9:49 am

    Solutia rambursarii unei sume pe card, pentru incurajarea platilor cu cardul la magazine ar putea fi incurajatoare daca sumele rambursate n-ar fi praf in ochi, cum sunt in prezent.

    Din pacate, cei care ar trebui sa decida sunt mult prea limitati intelectual ca sa ia astfel de masuri.

  3. radu
    4.6.2013, 8:43 am

    Sigur,pai mai bine faceti doua feluri de bani, unii doar pentru marii comercianti. Cum de v-a venit ideea sa mai loviti o data in tarani si micii comercianti? De ce nu va faceti o tara doar pentru slugile corporatiilor si stapanii lor adusi de vant?

Lăsați un comentariu


Europa

Franța, paralizată de cea mai mare grevă din ultimii ani. Ciocniri violente la Paris

Iulian Soare

Cea mai amplă grevă din ultimii ani a început joi, în Franța, cu scopul declarat de a-l forța pe preşedintele Emmanuele Macron să renunţe la… Mai mult

Stiri

Ministrul Finanțelor dă asigurări partenerilor europeni că România va lua măsuri pentru respectarea MTO

Vladimir Ionescu

Ministrul Finanțelor Publice i-a asigurat pe miniștrii de finanțe în cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice și Financiare (Ecofin), reunit la Bruxelles pe 5 decembrie, că… Mai mult

Stiri

Finanțele au împrumutat 1,1 miliarde de lei, la o dobândă medie de 4,07% pe an

Vladimir Ionescu

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a împrumutat joi 1,1 miliarde de lei, în cadrul unei licitații de obligațiuni de stat cu o maturitate reziduală de 46… Mai mult

Stiri

AmCham: România are nevoie de o coordonare centralizată a agendei de digitalizare

Vladimir Ionescu

AmCham Romania salută intenția anunțată de centralizare a coordonării procesului de digitalizare prin alocarea acestui rol  biroului CIO guvernamental, entitate apreciată de membrii AmCham ca… Mai mult

Europa

ECOFIN solicită actualizarea cadrului fiscal în domeniul energiei astfel încât Europa să își poată îndeplini obiectivele climatice

Iulian Soare

ECOFIN susține actualizarea cadrului legislativ privind impozitarea sectorului energetic, astfel încât aceasta să contribuie la obiectivele UE pe mediu, respectiv atingerea neutralității climatice până în… Mai mult

Stiri

STB a garantat cu sediul și parcul auto plata eșalonată a datoriilor către ANAF

Vladimir Ionescu

Societatea de Transport Bucureşti (STB), aparținând Primăriei Capitalei, a garantat la ANAF cu sediul şi parcul de autobuze plata eșalonată a TVA restantă. Suma totală,… Mai mult

Stiri

Traian Berbeceanu va fi șeful de cabinet al ministrului de Interne, Marcel Vela

Razvan Diaconu

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunțat joi, într-o conferință de presă, că, începând cu săptămâna viitoare, comisarul șef în rezervă Traian Berbeceanu va fi… Mai mult