Mult așteptatul tren care face legătura între Gara de Nord din Capitală și Aeroportul Otopeni, și care ar urma să fie pus în funcțiune lunile viitoare, are o capacitate de cel mult 100 de locuri, și va circula la fiecare 50 de minute – a anunțat miercuri șeful CFR Călători, Dan Costescu.
Potrivit calculelor cursdeguvernare.ro, la această capacitate, automotorul ar putea asigura transportul a cel mult 7% dintre pasagerii care tranzitează aeroportul Otopeni în orele de vârf.
Valoarea totală a investiției în linia de cale ferată Gara de Nord – Otopeni a fost de circa 500 de milioane de lei (peste 100 de milioane de euro).
Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, a anunțat miercuri că linia de cale ferată Gara de Nord – Aeroportul Otopeni ar putea fi dată în folosinţă pe 12 decembrie.
Șeful CFR, Dan Costescu, a precizat miercuri că este vorba despre un tren de tip Siemens Desiro (foto), cu o capacitate de maximum 100 de locuri. Acesta a mai declarat că, pentru început, garniturile vor fi formate dintr-un singur automotor.
„Pentru intervalul care ni se oferă în acest moment de către (CFR – n.r.) Infrastructură, este suficient un singur automotor, pentru că distanţa este foarte mică”, a spus ministrul Costescu, citat de Agerpres.
Intervalul de succedare a trenurilor va fi de circa 50 de minute, a mai precizat șeful CFR Călători, menționând că aceeași rută va deservi și alte trenuri.
Potrivit datelor de la pe site-ul bucharestairports.ro, Aeroportul Henri Coandă este tranzitat în orele de vârf, în medie, de 2.800 pasageri/oră care fie vin, fie pleacă în călătorii cu avionul.
Prespunând că numărul celor care vin este egal cu al celor care pleacă cu avionul, reiese că aproximativ 1.400 de turiști sosesc, într-o oră de vârf, pe Aeroportul Otopeni. Toate aceste persoane ar putea fi interesate să folosească trenul care circulă la acea oră dinspre Otopeni către Gara de Nord. Însă, dat fiind că automotorul CFR poate trasporta doar 100 de oameni într-un interval de 50 de minute, reiese că doar 7% dintre turiștii care au aterizat la acea oră se vor putea sui în tren.
Același calcul este valabil pentru călătorii care pleacă cu avionul. Din cele aproximativ 1.400 de turiști ce decolează într-o oră de vîrf, doar 7% vor putea urca în trenul care pleacă din Gara de Nord, pe a ajunge la Otopeni cu două ore înainte de decolare.
Procentul devine cu mult mai mic dacă ținem cont că trenurile vor fi folosite nu doar de cei care călătoresc cu avionul, ci și de persoanele care îi conduc pe aceștia la aeroport sau îi așteaptă la sosirea pe Otopeni. Este suficient ca doar unul din trei turiști să aibă un însoțitor, ca procentul celor care pot utiliza trenul să scadă sub 5% din total.
În primele 6 luni din 2019, Aeroportul Otopeni a fost tranzitat de 6,8 milioane de persoane, media zilnică fiind de 37.700 de persoane. Numărul celor care ajung pe aeroportul Otopeni este în creștere cu 10-15% în fiecare an.