joi

2 mai, 2024

17 octombrie, 2019

(Aida, la Opera Națională București)

Aproape 79% din românii de peste 16 ani nu participaseră în 2015 (singurul an pentru care Eurostat deține date comparative detaliate) la nici măcar un spectacol de teatru dramatic, concert simfonic, spectacol de operă, balet etc.).

Media europeană la acest indicator a fost de 57,2%, iar Bulgaria era singurul stat membru cu o contraperformanță ce o depășea ușor pe cea a României – 80%.

Datele indică însă o creștere spectaculoasă a apetitului pentru astfel de spectacole, cu recorduri de participare înregistrate anul trecut la aproape toate aceste genuri.

Explozie a numărului de spectatori la teatru, în 2018 – cu 30% mai mulți decât în 2015  


În date absolute, conform INS, în anul 2015, numărul total de spectatori de teatru dramatic a fost de 1,706 milioane persoane. Similar cu cel din 1990 (1,708 milioane), când populația nu fusese afectată de emigrație (cel puțin 3,6 milioane locuitori, marea majoritate de peste 16 ani) și nici de sporul natural negativ.

În 2018, numărul acestor spectatori live, pe care INS îi contabilizează pe baza biletelor vândute de instituțiile culturale din țară, indiferent de forma de proprietate, a explodat la 2,762 milioane. Ceea ce înseamnă o creștere cu aproape 62%.

Chiar și așa, România rămâne mult în urma mediei UE. Dacă toate aceste vizionări record de teatru, de exemplu, ar fi considerate corespunzătoare unor vizitatori unici, ar însemna că doar 17% din populația de cel puțin 16 ani a fost la astfel de spectacole.

Numărul vizitatorilor unici este însă cu mult mai mic, iar datele în acest sens, la nivel european, provin din aceeași analiză Eurostat din 2015, care spun că aproximativ două treimi din spectatori merg de cel puțin patru ori pe an la spectacole.

Fără premiere, creșterea numărului de spectatori nu poate fi susținută


Pentru a avea un număr mai mare de spectatori este nevoie nu numai de atragerea persoanelor care nu și-au descoperit această pasiune, ci și de mai multe premiere, pentru a crește participarea publicului fidel.

În ceea ce privește teatrul dramatic, în 2017 au avut loc 11.193 spectacole, dintre care 441 au fost repreznetații cu titlu de premieră.

La fel de bine au evoluat și spectacolele de operă, unde numărul publicului a urcat cu aproximativ 90.000, până la 530.000 de persoane. În aceste săli au avut loc 40 de premiere, din totalul de 1.388 de reprezentații, în 2017.

Anul acesta, lucrurile s-au schimbat însă radical, din cauza reducerii fondurilor primite de la buget.

Managerul Operei Naționale din Iași, Beatrice Rancea, a declarat pentru RFI România că nu poate fi pregătită nicio premieră până la sfârșitul anului, întrucât nu se pot baza pe finanțare: „Poate la rectificarea bugetară din noiembrie o să mai primim ceva, dar și atunci avem o problemă. Pentru că nu mai avem timp pentru a monta o premieră mare (…) Tot timpul așteptăm rectificări minune care nu se întâmplă”.

Mai mult decât atât, instituțiile de cultură au fost nevoite să facă reduceri de cheltuieli pentru a supraviețui acestui an. Opera Națională din Iași, a explicat Beatrice Roncea, a renunțat la cor și la balet, deoarece nu au mai avut bani pentru plata acestor colaboratori. Fără balet și cor, au fost eliminate din programul instituției câteva spectacole de succes: Indiile Galante, Aida și Carmen.

La fel s-a întâmplat și în teatre, unde managerii au renunțat treptat la personalul tehnic și la colaboratori și unde se va merge pe spectacole cu bugete foarte mici și premiere mai puține.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: