Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

La obiect

România are nevoie de ajutor de la Bruxelles pentru salvarea sistemului energetic naţional, respectiv a Complexului Energetic Oltenia

Sistemul energetic național (SEN) nu va mai putea asigura nici măcar prin importuri energia necesară României, dacă nu vor fi înlocuite capacităţile de producţie a… Mai mult

07.01.2020

Analiză

5 date economice pentru anii care vin – Prognoza oficială vs. cea a FMI

Față în față: datele din prognoza FMI privind România și cele ale Comisiei Nationale pentru Strategie și Prognoză pe care lucrează, îndeobște guvernele noastre. Pentru… Mai mult

07.01.2020

La obiect

O mică temă pentru Finanțe și ANAF: Circa 25% de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât în 2014

Peste 200.000 de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât la nivelul anului 2014, reiese din datele comunicate… Mai mult

06.01.2020

Cronicile

Număr record de spectatori la teatru și operă, în 2018. Fără bani pentru noi premiere, creșterea se va opri

de Mariana Bechir , 17.10.2019

(Aida, la Opera Națională București)

Aproape 79% din românii de peste 16 ani nu participaseră în 2015 (singurul an pentru care Eurostat deține date comparative detaliate) la nici măcar un spectacol de teatru dramatic, concert simfonic, spectacol de operă, balet etc.).

Media europeană la acest indicator a fost de 57,2%, iar Bulgaria era singurul stat membru cu o contraperformanță ce o depășea ușor pe cea a României – 80%.

Datele indică însă o creștere spectaculoasă a apetitului pentru astfel de spectacole, cu recorduri de participare înregistrate anul trecut la aproape toate aceste genuri.

Explozie a numărului de spectatori la teatru, în 2018 – cu 30% mai mulți decât în 2015  

În date absolute, conform INS, în anul 2015, numărul total de spectatori de teatru dramatic a fost de 1,706 milioane persoane. Similar cu cel din 1990 (1,708 milioane), când populația nu fusese afectată de emigrație (cel puțin 3,6 milioane locuitori, marea majoritate de peste 16 ani) și nici de sporul natural negativ.

În 2018, numărul acestor spectatori live, pe care INS îi contabilizează pe baza biletelor vândute de instituțiile culturale din țară, indiferent de forma de proprietate, a explodat la 2,762 milioane. Ceea ce înseamnă o creștere cu aproape 62%.

Chiar și așa, România rămâne mult în urma mediei UE. Dacă toate aceste vizionări record de teatru, de exemplu, ar fi considerate corespunzătoare unor vizitatori unici, ar însemna că doar 17% din populația de cel puțin 16 ani a fost la astfel de spectacole.

Numărul vizitatorilor unici este însă cu mult mai mic, iar datele în acest sens, la nivel european, provin din aceeași analiză Eurostat din 2015, care spun că aproximativ două treimi din spectatori merg de cel puțin patru ori pe an la spectacole.

Fără premiere, creșterea numărului de spectatori nu poate fi susținută

Pentru a avea un număr mai mare de spectatori este nevoie nu numai de atragerea persoanelor care nu și-au descoperit această pasiune, ci și de mai multe premiere, pentru a crește participarea publicului fidel.

În ceea ce privește teatrul dramatic, în 2017 au avut loc 11.193 spectacole, dintre care 441 au fost repreznetații cu titlu de premieră.

La fel de bine au evoluat și spectacolele de operă, unde numărul publicului a urcat cu aproximativ 90.000, până la 530.000 de persoane. În aceste săli au avut loc 40 de premiere, din totalul de 1.388 de reprezentații, în 2017.

Anul acesta, lucrurile s-au schimbat însă radical, din cauza reducerii fondurilor primite de la buget.

Managerul Operei Naționale din Iași, Beatrice Rancea, a declarat pentru RFI România că nu poate fi pregătită nicio premieră până la sfârșitul anului, întrucât nu se pot baza pe finanțare: „Poate la rectificarea bugetară din noiembrie o să mai primim ceva, dar și atunci avem o problemă. Pentru că nu mai avem timp pentru a monta o premieră mare (…) Tot timpul așteptăm rectificări minune care nu se întâmplă”.

Mai mult decât atât, instituțiile de cultură au fost nevoite să facă reduceri de cheltuieli pentru a supraviețui acestui an. Opera Națională din Iași, a explicat Beatrice Roncea, a renunțat la cor și la balet, deoarece nu au mai avut bani pentru plata acestor colaboratori. Fără balet și cor, au fost eliminate din programul instituției câteva spectacole de succes: Indiile Galante, Aida și Carmen.

La fel s-a întâmplat și în teatre, unde managerii au renunțat treptat la personalul tehnic și la colaboratori și unde se va merge pe spectacole cu bugete foarte mici și premiere mai puține.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.10.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Kristalina Georgieva – FMI: Inegalitățile sociale pot duce la o criză globală la fel de „tulburătoare” ca aceea de acum 100 de ani

Adrian N Ionescu

Lumea riscă o criză cel puțin la fel de profundă, în deceniul următor, ca aceea declanșată în acum 100 de ani, cunoscută ca „Marea Depresie”.… Mai mult

Stiri

Ministrul Mediului nu riscă o nouă taxă auto, după eșecul celorlalte de până acum

Vladimir Ionescu

Guvernul nu va introduce în acest an o nouă taxă auto pe mașinile second-hand importate, pentru că au dat greș toate celelalte măsuri de acest… Mai mult

Stiri

Familia regală Emiratele Arabe Unite vrea să cumpere clubul de fotbal Dinamo

Vladimir Ionescu

Grupul de investiții Abu Dhabi Business Development, controlat de familia regală din Emiratele Arabe Unite, intenționează să cumpere Clubul de fotbal Dinamo București, potrivit unei… Mai mult

Europa

Ucraina: Preşedintele Zelenski a respins demisia premierului Honcearuk

Iulian Soare

Preşedintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a respins vineri seară demisia prezentată în cursul dimineţii de premierul Oleksi Honcearuk (foto, stânga), care a luat această decizie după… Mai mult

Europa

FMI: Acordul dintre SUA şi China reduce dar nu elimină incertitudinile globale

Iulian Soare

Semnarea acordului comercial “Faza 1” între Statele Unite şi China va reduce, dar nu va elimina, incertitudinile care au afectat creşterea economiei mondiale, a afirmat… Mai mult

Stiri

România a fost condamnată de CEDO pentru încălcarea dreptului la liberă exprimare

Vladimir Ionescu

România a fost condamnată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) pentru că a încălcat dreptul la liberă exprimare al unui protestatar. Acesta a fost… Mai mult

Europa

Dacia la al șaptelea record anual de vânzări în Europa. În creștere cu 5,1% în toată lumea

Adrian N Ionescu

Vânzările mondiale de autoturisme şi utilitare marca Dacia au crescut anul trecut cu 5,1% până la 736.570 unităţi,  și au înregistrat în 2019, pentru al… Mai mult