Chestiunea

Scurt: 21,4% din românii în vârstă de muncă se află în străinătate. Cum stau celelalte state UE

În 2018, românii au condus detașat în clasamentul european al persoanelor în vârstă de muncă (20-64 de ani) plecate în străinătate. Potrivit datelor comunicate de… Mai mult

13.08.2019

La obiect

Inflaţia a urcat din nou peste pragul de 4%, prin efectul de bază

Indicele anual al preţurilor de consum pentru populaţie a crescut surprinzător la 4,12% ( de la 3,84% în luna precedentă), deși prețurile au scăzut în… Mai mult

12.08.2019

Chestiunea

Contracție surprinzătoare a schimburilor comerciale externe

Scădere, în premieră după mai mulți ani, atât a exporturilor (-5,5%) cât și a importurilor lunare (-6,9%), la nivelul lunii iunie 2019. Ultima situație de… Mai mult

11.08.2019

La obiect

Veniturile bugetare: Bulgaria și Polonia au reformat Fiscului, România umblă la taxe și impozite

Consiliul fiscal pune la dispoziția Ministerului de Finanțe, în cuprinsul Opiniei referitoare la proiectul de rectificare bugetară, un rezumat al acțiunilor întreprinse de Bulgaria pentru… Mai mult

08.08.2019

Cronicile

Noul guvern: de unde pleacă şi care sunt cifrele pariului său macroeconomic pe 2012

de Marin Pana 7.2.2012

Ce situaţie “moşteneşte” viitorul guvern şi care sunt cifrele care-i vor dirija priorităţile? Să vedem mai întâi cum arată linia de start.

Principalii indicatori macroeconomici sunt într-o configuraţie de plecare favorabilă:

  • Acordul cu FMI, UE şi Banca Mondială este “on-track”.
  • Finanţarea pe primul trimestru al anului este asigurată,
  • dobânzile aferente sunt în scădere.
  • Sistemul bancar este stabil, toate băncile sunt bine capitalizate şi în parametri de siguranţă.
  • Nivelul de 14% al creditelor neperformante nu pune deocamdată probleme iar provizionarea eventualelor pierderi s-a făcut corespunzător.
  • Volatilitatea cursului de schimb este relativ redusă, apropiată de cea a coroanei cehe şi mult sub cea a zlotului polonez şi forintului maghiar.
  • Deprecierea leului faţă de euro a fost minimă şi s-a situat în jur de 2%, sub inflaţie, ceea ce înseamnă chiar o uşoară apreciere în termeni reali.
  • Rezervele pentru situaţii neprevăzute sunt consistente, atât la Banca Naţională cât şi la Fondul de Garantare al Depozitelor.
  • Măsurile de reducere succesivă a dobânzii de politică monetară au creeat condiţiile pentru scăderea dobânzilor şi, pe această cale, se poate spera la impulsionarea economiei.

Paradoxal, noul guvern nu prea are mare lucru de schimbat în politica economică şi ar face mai bine să nu intervină semnificativ pe coordonatele politicilor de venituri şi fiscalităţii sub presiunea apropierii alegerilor locale şi parlamentare.

Testul T3-T4

Noul guvern va avea o perioadă iniţială favorabilă, undeva până spre mijlocul anului, când efectul inerţial al creşterii economice se va menţine iar cererea din exterior va fi încă bună iar inflaţia anuală va continua să scadă spre 2% .

După mijlocul anului, inflaţia anuală va creşte spre 3,8%, prin efect de bază şi ca urmare a calendarului de aliniere a preţurilor reglementate la energia electrică.

Finalul anului va aduce o revenire spre ţinta de 3%, estimarea actuală fiind de 3,2%.

O şansă de diminuare a indicelui general al preţurilor o reprezintă scăderea cu 30% a tarifelor de interconectare la telefonia mobilă, care are o pondere mai mare decât energia electrică în coşul de consum. Din contra, preţurile volatile la legume, fructe, ouă vor avea o influenţă negativă.

Cererea internă se va menţine mult sub cea dată de PIB potenţial ( -4% în trimestrul IV 2011 şi circa -3% în prezent), ceea ce lasă loc pentru creşteri moderate de venituri în sectorul guvernamental. Orice derapaj în această direcţie ar anula eforturile de stabilizare deja depuse.

Mai degrabă, noii decidenţi ar trebui să umble la calitatea şi nu la cantitatea utilizării banilor publici, accentul urmând să cadă pe eficienţă şi nu pe schimbări miraculoase de priorităţi în alocarea banilor. De altfel, programele deja angajate şi aflate în derulare lasă puţin loc pentru modificări de substanţă.

Reforma întreprinderilor cu capital de stat şi modificarea funcţionării sistemului sanitar se anunţă ca provocări-cheie, mai ales că de ele va depinde evoluţia finanţelor României pe termen mediu şi reducerea deficitului structural.

Din păcate, ajustarea inevitabilă a costurilor medicamentelor necesare programelor naţionale de sănătate, introducerea pachetului de servicii medicale de bază şi trecerea la coplata prestaţiilor sanitare nu vor putea fi ocolite şi vor trebui bine explicate populaţiei.

Cea mai sensibilă va fi echilibrarea sistemului asigurărilor sociale, unde direcţia de deteriorare a raportului de dependenţă va trebui compensată prin crearea de locuri de muncă şi/sau creşterea salariilor, cu păstrarea nivelului de impozitare.

Soluţiile pentru diminuarea deficitului de peste 3 miliarde euro, circa 2,5% din PIB, la plata pensiilor ( plăţi angajate faţă de contribuţii percepute de stat cu acest scop ) vor fi capitale, mai ales că partea ce se detaşează pentru viitoarele pensii private urcă la 3,5% din trimestrul al doilea.

Angajarea voluntară a preşedintelui, ca reprezentant al României, la respectarea tuturor restricţiilor de bună guvernare ce vor fi impuse ţărilor din zona euro, deşi puteam apela la clauza de evitare opt-out, va limita direcţiile de acţiune ale Guvernului dar îl va şi pune la adăpost de derapaje.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.2.2012

Lăsați un comentariu


Stiri

Criza forței de muncă / Guvernul suplimentează cu 10.000 contingentul de lucrători străini

Vladimir Ionescu

Criza de pe piața forței de muncă îndeamnă autoritățile să suplimenteze, pentru anul 2019, contingentul de lucrători nou – admişi pe piaţa forţei de muncă… Mai mult

Stiri

Programul ”Prima Casă” devine ”O familie, o casă” – 70.000 euro, preț maxim de achiziție a locuinței

Razvan Diaconu

Ministerul Finanţelor Publice propune modificarea condiţiilor şi a denumirii programului „Prima casă”, oferindu-i caracter social şi denumirea de „O familie, o casă”, anunţă joi un… Mai mult

Stiri

Protocolul secret al Pactului Ribbentrop-Molotov a fost publicat de Moscova la 80 de ani de la semnare

Vladimir Ionescu

Într-o încercare de a-i convinge pe aceia care continuă să nege existenţa protocolului secret al Pactului Ribbentrop-Molotov, guvernul rus a decis să-l publice şi să… Mai mult

Stiri

În ce condiții ar instala SUA rachete de croazieră în România

Vladimir Ionescu

Statele Unite ar putea ajunge să instaleze rachete de croazieră cu rază medie de acţiune în România doar în contextul în care americanii ar pierde… Mai mult

Europa

Consiliul de Afaceri Americano-Român: Sunt analizate investiţii americane în România de 10 miliarde de dolari

Adrian N Ionescu

Companiile americane analizează potențiale investiții în noi proiecte din România în valoare de peste 10 miliarde de dolari, potrivit unei declaraţii a preţedintelui Consiliului de… Mai mult

Stiri

Proiect de OUG după cazul Caracal: Dosarul reintră în legalitate prin extinderea competențelor DIICOT. Pedepse mai mari pentru răpire, noi reguli pentru percheziții

Vladimir Ionescu

Ministerul Justiției a elaborat proiectul de OUG cerut de premierul Viorica Dăncilă după izbucnirea scandalului de la Caracal, proiect ce înăsprește pedepsele pentru infracțiuni grave… Mai mult

Europa

Emmanuel Macron: Nu mai e timp pentru renegocierea acordului Brexit

Iulian Soare

Președintele francez Emmanuel Macron a spus joi, înainte de întâlnirea cu premierul britanic Boris Johnson, că nu mai există timpul necesar pentru negocierea unui nou… Mai mult