La obiect

Bugetul de Apărare la 8 luni: 1% din PIB, din care 02% din PIB sunt pentru înzestrare

Intrat în ultimul trimestru al anului 2019, Guvernul României ar trebui să depună eforturi deosebite pentru a respecta angajamentul de 2% cheltuieli anuale pentru Apărare… Mai mult

03.10.2019

La obiect

Indicatorul social de referință – uitat de 7 ani la valoarea de 500 de lei

De la apariția sa, în 2012, respectiv urmă cu șapte ani, așa-numitul „indicator social de referință” (ISR) s-a blocat la valoarea de 500 de lei.… Mai mult

02.10.2019

Analiză

Soldul investițiilor străine trece de 80 mld de euro: situația pe sectoare

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 81.124 milioane euro, adică aproximativ 5,5 miliarde euro mai mult față de… Mai mult

01.10.2019

Analiză

Creșterea costului salarial – de 2 ori mai mare decât creșterea PIB și de 4 ori mai mare decât creșterea productivității

Potrivit datelor publicate de INS, costul salarial pentru un loc de muncă s-a majorat cu circa 42% în ultimii patru ani (36% dacă se face… Mai mult

30.09.2019

Cronicile

Noul guvern: de unde pleacă şi care sunt cifrele pariului său macroeconomic pe 2012

de Marin Pana 7.2.2012

Ce situaţie “moşteneşte” viitorul guvern şi care sunt cifrele care-i vor dirija priorităţile? Să vedem mai întâi cum arată linia de start.

Principalii indicatori macroeconomici sunt într-o configuraţie de plecare favorabilă:

  • Acordul cu FMI, UE şi Banca Mondială este “on-track”.
  • Finanţarea pe primul trimestru al anului este asigurată,
  • dobânzile aferente sunt în scădere.
  • Sistemul bancar este stabil, toate băncile sunt bine capitalizate şi în parametri de siguranţă.
  • Nivelul de 14% al creditelor neperformante nu pune deocamdată probleme iar provizionarea eventualelor pierderi s-a făcut corespunzător.
  • Volatilitatea cursului de schimb este relativ redusă, apropiată de cea a coroanei cehe şi mult sub cea a zlotului polonez şi forintului maghiar.
  • Deprecierea leului faţă de euro a fost minimă şi s-a situat în jur de 2%, sub inflaţie, ceea ce înseamnă chiar o uşoară apreciere în termeni reali.
  • Rezervele pentru situaţii neprevăzute sunt consistente, atât la Banca Naţională cât şi la Fondul de Garantare al Depozitelor.
  • Măsurile de reducere succesivă a dobânzii de politică monetară au creeat condiţiile pentru scăderea dobânzilor şi, pe această cale, se poate spera la impulsionarea economiei.

Paradoxal, noul guvern nu prea are mare lucru de schimbat în politica economică şi ar face mai bine să nu intervină semnificativ pe coordonatele politicilor de venituri şi fiscalităţii sub presiunea apropierii alegerilor locale şi parlamentare.

Testul T3-T4

Noul guvern va avea o perioadă iniţială favorabilă, undeva până spre mijlocul anului, când efectul inerţial al creşterii economice se va menţine iar cererea din exterior va fi încă bună iar inflaţia anuală va continua să scadă spre 2% .

După mijlocul anului, inflaţia anuală va creşte spre 3,8%, prin efect de bază şi ca urmare a calendarului de aliniere a preţurilor reglementate la energia electrică.

Finalul anului va aduce o revenire spre ţinta de 3%, estimarea actuală fiind de 3,2%.

O şansă de diminuare a indicelui general al preţurilor o reprezintă scăderea cu 30% a tarifelor de interconectare la telefonia mobilă, care are o pondere mai mare decât energia electrică în coşul de consum. Din contra, preţurile volatile la legume, fructe, ouă vor avea o influenţă negativă.

Cererea internă se va menţine mult sub cea dată de PIB potenţial ( -4% în trimestrul IV 2011 şi circa -3% în prezent), ceea ce lasă loc pentru creşteri moderate de venituri în sectorul guvernamental. Orice derapaj în această direcţie ar anula eforturile de stabilizare deja depuse.

Mai degrabă, noii decidenţi ar trebui să umble la calitatea şi nu la cantitatea utilizării banilor publici, accentul urmând să cadă pe eficienţă şi nu pe schimbări miraculoase de priorităţi în alocarea banilor. De altfel, programele deja angajate şi aflate în derulare lasă puţin loc pentru modificări de substanţă.

Reforma întreprinderilor cu capital de stat şi modificarea funcţionării sistemului sanitar se anunţă ca provocări-cheie, mai ales că de ele va depinde evoluţia finanţelor României pe termen mediu şi reducerea deficitului structural.

Din păcate, ajustarea inevitabilă a costurilor medicamentelor necesare programelor naţionale de sănătate, introducerea pachetului de servicii medicale de bază şi trecerea la coplata prestaţiilor sanitare nu vor putea fi ocolite şi vor trebui bine explicate populaţiei.

Cea mai sensibilă va fi echilibrarea sistemului asigurărilor sociale, unde direcţia de deteriorare a raportului de dependenţă va trebui compensată prin crearea de locuri de muncă şi/sau creşterea salariilor, cu păstrarea nivelului de impozitare.

Soluţiile pentru diminuarea deficitului de peste 3 miliarde euro, circa 2,5% din PIB, la plata pensiilor ( plăţi angajate faţă de contribuţii percepute de stat cu acest scop ) vor fi capitale, mai ales că partea ce se detaşează pentru viitoarele pensii private urcă la 3,5% din trimestrul al doilea.

Angajarea voluntară a preşedintelui, ca reprezentant al României, la respectarea tuturor restricţiilor de bună guvernare ce vor fi impuse ţărilor din zona euro, deşi puteam apela la clauza de evitare opt-out, va limita direcţiile de acţiune ale Guvernului dar îl va şi pune la adăpost de derapaje.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.2.2012

Lăsați un comentariu


Stiri

Industria vânzării de cetățenii – 25 de miliarde de dolari anual, la nivel global

Iulian Soare

Dubla cetățenie era aproape inexistentă în urmă cu 50 de ani, însă acum nu numai că ea este foarte răspândită, dar aproape jumătate din statele… Mai mult

Stiri

FMI a revizuit estimarea de creştere economică a României, până la 4%. Bugetul e făcut pentru o creștere de 5,5%

Vladimir Ionescu

Fondul Monetar Internaţional (FMI) a revizuit în creştere la 4% estimările privind evoluţia economiei româneşti în acest an, însă în paralel prognozează o majorare a… Mai mult

Europa

Raportul MCV ar putea fi prezentat săptămâna viitoare – problema SIIJ, nerezolvată

Vladimir Ionescu

Noul raport MCV (Mecanismul de Cooperare si de Verificare) va fi probabil prezentat la începutul săptămânii viitoare, a anunțat ministrul Justiției, Ana Birchall, în ședința… Mai mult

Stiri

ICCJ se adreseză Curții de Justiție a UE înainte de a decide dacă dosarul lui Darius Vîlcov va fi rejudecat. Miza este mai mare

Vladimir Ionescu

Instanța supremă intenționează să trimită patru întrebări Curții de Justiție a UE (CJUE), înainte de a stabili dacă procesul lui Darius Vîlcov, finalizat în prima… Mai mult

Europa

UE fixează un termen limită Londrei, pentru ca acordul să poată fi prezentat la summitul Consiliului European

Iulian Soare

Michel Barnier, negociatorul- șef al UE pentru Brexit, i-a fixat premierului Boris Johnson un termen limită pentru a accepta soluția europeană referitoare la frontieră, scrie… Mai mult

Europa

Dobânzile negative reduc profitabilitatea băncilor din Europa și capacitatea de consolidare prin fuziuni – Luis de Guindos, BCE

Adrian N Ionescu

Profitabilitatea redusă din cauza dobânzilor negative şi capitalizarea bursieră scăzută vor face foarte dificilă consolidarea băncilor din Zona Euro, altfel inevitabilă. „În final, profitabilitatea redusă… Mai mult

Stiri

Raport al Casei de Sănătate: 68 de ani de concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă

Vladimir Ionescu

Angajații români au însumat anul trecut 37.337.125 de zile de concediu medical, inclusiv pentru sarcină și lăuzie, zile ce au costat 46.714.220 de lei. Zilele… Mai mult