Comercianții rămân sceptici față de planul susținut de ONU de revitalizare a exportului de grâne prin apele minate din Marea Neagră. Reticența asigurătorilor reprezintă cel mai mare obstacol în calea reluării rapide a traficului maritim din porturile Ucrainei de la Marea Neagră, spun exportatorii.
Potrivit unei analize The Guardian, companiile de asigurări încă nu dau semne că sunt dispuse să asigure navele, iar cumpărătorii ezită să facă noi comenzi, având în vedere riscul atacurilor rusești.
Rachetele rusești au lovit sâmbătă portul Odesa, la doar 12 ore după ce ministrul rus al apărării, Serghei Șoigu, a semnat la Istanbul acordul care garantează trecerea în siguranță a exporturilor Ucrainei.
Rusia a declarat ulterior că a vizat o navă ucraineană din port care transporta arme vestice, dar nu a prezentat dovezi.
Piețe sceptice în ciuda optimismului ucrainean
Ministrul infrastructurii din Ucraina, Oleksandr Kubrakov, declara luni că primele nave cu cereale vor părăsi porturile de la Marea Neagră în această săptămână, în ciuda atacurilor ruse.
Oficialul ucrainean, cel care a semnat acordul în numele Kiev, a spus că, deși Ucraina nu are încredere în Rusia, „are încredere în aliații și partenerii săi, motiv pentru care acordul… a fost semnat cu ONU și Turcia și nu Rusia”.
Dar piețele sunt sceptice și așteaptă să vadă ce se întâmplă înainte de a introduce comenzi noi. Mașa Belikova, expert în agricultură la agenția de raportare a prețurilor mărfurilor Fastmarkets, afirmă:
„Exportatorii au fost și sunt încă foarte pesimiști cu privire la acord. În primul rând, și cel mai important, este că ei nu pot avea încredere în Rusia, așa că orice acord cu Moscova nu este văzut ca un acord adevărat.”
”Prioritatea generală a exportatorilor și cumpărătorilor”, spune Mașa Belikova, ”este să mute cerealele deja încărcate pe nave care stau în porturile Ucrainei de la invazie. Dacă totul merge bine, atunci se vor putea gândi să mute și ceea ce este depozitat în porturi. Abia atunci s-ar putea gândi la noi tranzacții. Deocamdată, exportatorii nu cred că asta este posibil”
Soluția oarecum salvatoare: export cu nave turcești
Una dintre marile probleme ridicate de industrie este cine va asigura și cine își va asuma o călătorie atât de riscantă. „Este foarte greu să garantezi orice fel de siguranță – pentru echipaj, pentru mărfuri, pentru oamenii care lucrează în port. Oricând cineva poate decide că există un obiectiv militar…”, mai spune Mașa Belikova.
Există o posibilitate reală ca navele comerciale turcești să fie folosite pentru exporturi viitoare, deoarece nave sub alte pavilioane sunt reticente să înfrunte astfel de pericole, spune și Tim Worledge, de asemenea expert la Fastmarkets.
Turcia mai are și o relativă siguranță că navele sale nu vor fi atacate de armata rusă.
Cu toate acestea, navele turcești au în general capacitate mai mică de transportând – între 10.000-15.000 de tone, în timp ce tipul de nave care operau anterior din Ucraina puteau transporta 40.000-70.000 de tone de marfă, a spus Tim Worledge.
În plus, cum Turcia a negociat achiziția de cereale ucrainene la preț preferențial, nu este clar câte cereale vor ajunge pe piețele internaționale.
600.000 tone de cereale disponibile imediat pentru export
În ultimele cinci luni, Ucraina folosește pentru export de cereale porturile de apă puțin adâncă de-a lungul Dunării, iar calea ferată ucraineană încearcă să crească exporturile feroviare în Europa.
Ucraina exportă acum în jur de 2 milioane de tone de cereale și făină pe lună prin aceste canale alternative. Înainte de război, exportul de cereale al Ucrainei era de 6 – 8 milioane de tone pe lună.
Ministrul Infrastructurii din Ucraina a declarat că exporturile vor începe din portul Chornomorsk, cel mai apropiat port de granița Ucrainei cu România.
Potrivit datelor de transport maritim, au existat cel puțin 10 nave care au rămas blocate în acest port din 24 februarie, ceea ce indică posibilitate de export imediată de aproximativ 600.000 de tone.
***