duminică

21 aprilie, 2024

9 martie, 2021

Disponibilitatea românilor de a se muta în străinătate pentru a munci a scăzut brusc, pe fondul pandemiei, în timp ce interesul acestora de a lucra de acasă pentru un angajator dintr-o altă țară este în plină ascensiune, arată un nou studiu realizat la nivel global de către Boston Consulting Group (BCG) și platforma de recrutare online BestJobs.eu, membru al The Network.

„COVID este o nouă variabilă care îi face pe oameni să devină precauți atunci când se pune problema relocării internaționale. Și, odată cu extinderea modelului muncii de la distanță, mulți angajați ar putea simți că își pot continua cariera în străinătate fără a fi nevoiți să se mute”, a declarat Melanie Seier Larsen, Managing Director and Partner la BCG, potrivit Agerpres.

Dorința românilor de a-și muta locul de muncă în străinătate a înregistrat un procent de 33% în 2020, în scădere bruscă de la 55% în 2018, ultima dată când BCG și BestJobs au realizat sondajul și, respectiv, 81% în 2014, spune studiul Decoding Global Talent, Onsite and Virtual. „Acest procent de 33% este semnificativ mai mic decât media globală de 50% a celor aproape 209.000 de participanți din 190 de țări, care au fost chestionați pentru realizarea raportului. Interesul scăzut de a se muta în străinătate a fost exprimat de re-spondenți, în aproape fiecare țară din lume”, se arată în studiul citat.


Totodată, din cauza pandemiei provocate de COVID-19 a apărut dorința pentru un nou tip de mobilitate. 61% dintre români spun că sunt dispuși să caute un angajator din străinătate pentru care ar putea lucra de acasă. Primele 10 destinații internaționale pentru munca de la distanță sunt: Regatul Unit, Germania, Statele Unite, Franța, Italia, Austria, Spania, Canada, Belgia și Elveția.

Acest procent de 61% constatat în rândul românilor este mai mare decât media globală de 57% și plasează România la capătul inferior, pe lista țărilor din Europa Centrală și de Sud-Est, Bulgaria și Serbia situându-se în frunte, cu 73%, urmate de Polonia cu 71%, Slovenia cu 66%. România și Ungaria înregistrează cele mai mici procente, de 61%, respectiv, 60% în privința interesului de deplasare pentru a lucra în străinătate.

„Angajarea oamenilor din alte țări nu este o practică nouă a angajatorilor. Însă, tendința în creștere pentru munca de la distanță face posibilă implementarea acestei practici la o scară mai largă și duce la extinderea bazei de talente disponibile. Pentru angajați există, de asemenea, un avantaj, ei pot avansa în carieră fără a-și schimba complet viața, deoarece nu ar trebui să se mute în altă parte”, a spus Adam Kotsis, BCG Associate Director, People Strategy.

Cu toate acestea, companiile pot întâmpina și provocări majore atunci când oferă locuri de muncă internaționale la distanță, cum ar fi integrarea culturală, a adăugat el.


La nivel global, perspectiva de a lucra de la distanță pentru un angajator străin este deosebit de mare în rândul persoanelor din domenii precum digital și analitică, cu un procent de 71%, iar pentru oamenii din IT și tehnologie, procentul este de 67%. În rândul persoanelor cu studii superioare, coeficientul de disponibilitate a fost la fel de mare: 62%.

„Atât numărul de job-uri cât și interesul pentru munca la distanță sunt într-o creștere constantă de anul trecut, după startul pandemiei COVID-19, și ne asteptăm să continue pe această linie ascendentă și acest an. Spre exemplu doar în luna februarie s-au înregistrat cu 24% mai multe anunțuri pentru job-uri remote, inclusiv anagajatori străini, comparativ cu luna anterioară. Și candidații continuă să aplice în număr mare la job-uri remote (work from home), cu 30% mai multe aplicări decât în luna ianuarie”, a spus Ana Visian, Marketing Manager BestJobs.eu

În acest sens, România este în concordanță cu tendința globală, dar cu procente mult mai mari: 86% pentru toate cele trei categorii, digital și analitică, IT și tehnologie și Media și Informații, din datele găsite de BCG și BestJobs. Angajații care au participat la sondajul din România au fost în număr de 2.570. 38% dintre persoanele intervievate dețin o diplomă de licență, iar 28% o diplomă de master.

SUA și-a pierdut statutul de destinație principală în care străinii ar dori cel mai mult să se mute cu serviciul, Canada fiind acum considerată drept destinația majoritar preferată. S-a ajuns la această situație deoarece pandemia a îndreptat oamenii către țările care s-au descurcat cel mai bine în lupta cu coronavirusul”, arată datele BCG și The Network. Cu toate acestea, când vine vorba despre munca internațională de la distanță, SUA schimbă locul cu Canada și este din nou pe primul loc.

Aproape toate țările care s-au situat în topul primelor zece au o incidență relativ scăzută a cazurilor de COVID-19. Topul include Canada, Australia (acum numărul trei printre destinațiile globale de muncă) și Japonia (acum numărul șase). În plus, două țări din re-giunea Asia-Pacific care au primit laude pentru răspunsul sistemului de sănătate publică – Singapore și Noua Zeelandă – apar pe listă pentru prima dată.

În Europa, îngrijorările legate de răspunsul la coronavirus au contribuit la regresul interesului pentru multe destinații care înainte erau populare. Germania și Franța au căzut fiecare câte două locuri în clasament iar Italia și Spania nu mai fac parte acum din lista primelor zece.

Atitudinea oamenilor față de cele mai renumite orașe ale lumii reflectă, de asemenea, răspunsul la coronavirus al acestor țări. New York, Barcelona, Roma și Madrid sunt acum considerate mult mai puțin atractive ca destinații de lucru, față de 2018. Tokyo și Singapore au crescut ca grad de atractivitate, la fel ca Dubai și Abu Dhabi, din Emiratele Arabe Unite, care au fost puțin afectate.

„Londra a rămas cel mai atrăgător oraș în care cineva ar vrea să lucreze, Amsterdamul ajungând pe poziția a doua, după ce a crescut cu trei locuri în clasament. În același timp, Seoul, Kuala Lumpur, Beijing, Copenhaga, Lisabona și Istanbul au ajuns pentru prima dată în top 30”, se arată în raport.

The Network este o alianță globală formată din peste 60 de website-uri de recrutare, angajate să găsească cele mai bune talente în peste 130 de țări. Fondată în anul 2002, The Network a devenit liderul global în recrutarea online, deservind mai mult de 2.000 de corporații globale.

Articole recomandate:

Etichete: , , ,

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: