vineri

26 aprilie, 2024

18 mai, 2020

România nu va repeta anul acesta performanța de anul trecut în materie de exporturi (69 mld. euro) și ar trebui să profite de anumite oportunități subsecvente crizei coronavirus pentru ca exporturile să-și revină anul viitor, potrivit unei analize Moneycorp România.

„Estimările noastre indică un nivel al exporturilor de 60 de miliarde de euro în acest an şi o revenire către graniţa de 70 de miliarde de euro în 2021”, spune Cosmin Bucur, directorul general Moneycorp România.

Politicile de încurajare a producției autohtone trebuie să se concentreze pe șansele pe care le au produsele „Made in Romania” pe termen mediu şi lung, în condițiile în care temerile investitorilor privind siguranţa investiţiilor în China şi a produselor „Made in China” sunt de natură să accentueze fenomenul de relocare a unor facilităţi de producţie în Europa, spune analiza citată.


„România trebuie să facă toate eforturile administrative şi logistice pentru a se afla pe lista ţărilor atractive pentru investiţii greenfield. (…) Faptul că lanţurile de aprovizionare s-au întrerupt atât de uşor, urmare a crizei sanitare, îi va face pe mulţi să îşi regândească portofoliul de furnizori şi locaţia acestora, focusul fiind pe apropierea producţiei de zona de desfacere, de clientul final”, spune Moneycorp România.

În noul context internaţional, în care SUA şi UE îşi regândesc strategiile macroeconomice, firmele româneşti au şanse să câştige contracte semnificative, în condiţiile în care gama de produse de export a crescut semnificativ în ultimii ani.

De la #cumpărăromânește la #produsînromânia

„Europenii vor fi mai atenţi la preţ şi la provenienţa mărfurilor. În acest context, noile modele Dacia – Logan 3 şi Sandero, ce vor fi lansate în toamnă, alături de noul Ford Puma produs la Craiova, se vor afla în prim-plan, aşa cum Logan-ul şi Duster-ul s-au vândut excelent în timpul crizei financiare din 2009”, estimează Claudiu Ghebaru, Senior Dealer Moneycorp România.

Produsele româneşti , de la materiale de construcţii la produse agroalimentare, textile şi maşini, s-ar afla într-o zonă atractivă.


„Într-o Europă în care toate ţările vor concura pentru a atrage investiţii, România, cu un cost operaţional redus în comparaţie cu ţările din regiune, are şanse să reprezinte o destinaţie importantă pentru investitori, însă trebuie să facă mai mult pentru a atrage capitalul străin”, mai spune Claudiu Ghebaru.

Expertul Moneycorp dă exemplul Poloniei care a reuşit, recent, să atragă o investiţie de 1 miliard de euro de la Microsoft, „ca parte a planului său la nivel global de a oferi startup-urilor, antreprenorilor, IMM-urilor şi autorităţilor servicii cloud securizate”.

Analiștii Moneycorp recunosc că evoluţia exporturilor româneşti va depinde, în principal, de modul în care principalii noştri parteneri comerciali din Europa, Germania, Italia şi Franţa îşi vor reveni din punct de vedere economic, dar şi, într-o măsură semnificativă, de modul în care autorităţile române vor sprijini relansarea economiei.

„Premisele sunt încă în zona incertitudinii însă, având în vedere pachetele financiare uriaşe anunţate de Bruxelles pentru relansarea economiei europene, totul va depinde de modul în care economiile din zona euro vor conlucra pentru revenirea economică”, spune Cosmin Bucur.

Dezvoltarea unor lanţuri de afaceri locale devine esenţială, efect al cooperării dintre mediul de afaceri şi stat.

„De la #cumpărăromâneşte trebuie să evoluăm cât mai mult spre zona de #produsînromânia, către dezvoltarea unor lanţuri de business locale în toate sectoarele cu potenţial, de la agricultură la industria prelucrătoare, care să ofere produse şi servicii de calitate. Este nevoie de un efort susţinut al mediului de afaceri şi al statului către o reconstrucţie economică pe baze sustenabile si predictibile, care să ofere o alternativă la importuri şi o ofertă competitivă la exporturi”, mai propune Cosmin Bucur.

Exporturile româneşti

Principalele produse de export ale României au fost, în 2019, maşinile şi dispozitivele electrice (29,1% din totalul exporturilor), mijloacele de transport (18,4%), mobilier, materiale de construcţii şi alte produse (12,5%), produsele agroalimentare (10,4%), produsele chimice şi mase plastice (9,2%), produsele metalurgice (8,6%), textile, confecţii, pielărie, încălţăminte (7,8%) şi produsele minerale (4%).

România a exportat cel mai mult produse şi servicii în Germania, de 15,4 miliarde de euro (29,3% din total), Italia – 7,7 miliarde de euro (14,7%), Franţa – 4,7 miliarde de euro (9%), Ungaria – 3,3 miliarde de euro (6,3%), Marea Britanie 2,5 miliarde de euro (4,9%), Polonia – 2,4 miliarde de euro (4,6%), Bulgaria – 2,4 miliarde de euro (4,6%) şi Cehia 2,1 miliarde de euro (4,1%).

Pe lista destinaţiilor de export ale produselor ,,made in Romania”, s-au mai aflat, în ordinea valorii, Olanda, Spania, Austria, Slovacia, Belgia, Grecia şi Suedia. Din ţările din afara UE, cele mai căutate destinaţii de export pentru produsele româneşti au fost Turcia (2,2 miliarde de euro), SUA (1,3 miliarde de euro), Republica Moldova (1,2 miliarde de euro) şi Rusia (1 miliard de euro).

Prezentă din 2016 în România, Moneycorp este cea mai mare instituţie de plăţi din Europa. În 2019, compania a tranzacţionat la nivel global peste 40 miliarde de euro şi a efectuat plăţi către peste 190 de ţări. În România, Moneycorp lucrează cu peste 700 de companii Corporate si IMM-uri, din domenii diverse precum IT&C, Asigurări, Echipamente Industriale, FMGC sau Medical, potrivit Agerpres.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: