luni

16 mai, 2022

Moldova vrea autostradă – întâlnire de lucru pentru susținerea proiectului Ungheni – Iași – Tg. Mureș

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

11 ianuarie, 2018

Grupul de inițiativă civică „Împreună pentru A8” organizează vineri, la Hotel Unirea din Iași, o întâlnire de lucru în care își propune să reafirme susținerea pentru construirea A8 – Autostrada Marii Uniri – pe traseul „Ungheni – Iași – Târgu Mureș”.

De precizat: Autostrada Ungheni- Tg. Mureș nu figurează pe lista priorităților de infrastructură enumerate miercuri seara, la Antena 3, de către premierul Mihai Tudose.

”Noi, organizatorii evenimentului de la Iași, dorim să afirmăm public, cu tărie și responsabilitate că mesajul nostru către români și România este unul de unitate și de colaborare”, transmite organizația prin intermediul unui comunicat.


Potrivit organizatorilor, la întâlnire vor participa ”instituții, organizații și lideri ai comunității care trebuie să-și coordoneze eforturile pentru ca autostrada A8 să devină realitate, de la reprezentanți ai guvernului, parlamentari de toate culorile politice din județele prin care ar urma să treacă autostrada, primari și președinți de consilii județene, până la lideri ai comunităților religioase, ai societății civile, mediului de afaceri și mass media.”

Considerăm că este necesar ca toate partidele politice să facă un pact pentru infrastructura rutieră, ca una dintre soluțiile de dezvoltare a țării – cu declararea autostrăzii A8 ca investiție prioritară, ceea ce ar însemna susținerea tuturor partidelor politice pentru aceste proiecte.

Despre Autostrada A8 se vorbeşte de peste 10 ani, ca soluție majoră de dezvoltare. Au fost numeroase iniţiative de generare a unui curent de opinie și asumare politică pentru realizarea acestui proiect, de la acțiuni ale parlamentarilor, până la cele ale societății civile. Din păcate, până acum nu sunt clare direcțiile de acțiune.

Există și un proiect de lege care a fost adoptat de Senat și care prevede construirea autostrăzii pentru care milităm noi, ca soluție de dezvoltare a majorității județelor din regiune.


A8 face parte din culoarul principal de transport european, așa cum a stabilit Comisia Europeană în 2012, cum apare și în Master Planul General al României, ceea ce permite inclusiv accesarea de fonduri europene pentru 85% din investiție.

Cele trei tronsoane ale A8 (Iași – Târgu Neamț/Târgu Neamț – Ditrău/Ditrău – Târgu Mureș) se regăsesc în POIM (Programul Operațional de Infrastructură Rutieră Mare) 2014 – 2020, program ce finanțează proiecte de dezvoltare a infrastructurii rutiere și care sunt cuprinse în MPGT în România, document strategic aflat în gestiunea Ministerului Turismului (aprobat prin HG 666/2016).

Vineri, la Iași, vom spune tranșant că a venit momentul în care să ne unim forțele și să așezăm în rândul priorităților naționale finanțabile acest obiectiv.

Sperăm ca, la finalul acestei întâlniri, să avem conturate grupurile de lucru și instituțiile la nivelul cărora vor funcționa și un calendar de lucru, astfel încât să fie identificate soluții reale pentru realizarea obiectivului nostru, iar procesul de adoptare a deciziilor să fie transparent și să poată fi monitorizat de societatea civilă.

În paralel, societatea civilă va pregăti cetățenii obișnuiți de pe traseul autostrăzii, prin ample campanii de informare și alte întâlniri publice. Fiecare dintre acești patru milioane si jumatate de locuitori ai județelor de pe trasul A8 trebuie să conștientizeze că neimplicarea unui politician pentru autostradă este semnalul de alarmă pentru întrebarea: vrea votul meu, dar vrea și bunăstarea mea?

Menționăm că acțiunile societăţii civice au început în iunie 2017, când un grup de ieșeni a decis să atragă atenția asupra proiectului A8. Astfel, prima acțiune a fost o petiție online și apoi marșul motorizat de la Iași la Ungheni, care a scos în stradă peste 300 de taximetriști și mașini private, marș continuat a doua zi cu marşul mare motorizat spre Târgu Mureș, pentru care s-au încolonat peste 300 de maşini, motociclete, autocare, camioane. În aproape toate localitățile importante de pe traseu s-a alăturat ieșenilor și populația din zonă, 50 de motocicliști de la Cluj și firme de transport din Suceava și Botoșani.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

„Lanțul uman” de pe pietonalul Ștefan cel Mare din Iaşi, format din aproximativ 2000 de oameni, este o altă acțiune prin care societatea civilă și-a manifestat susținerea pentru acest proiect.

Mulțumim tuturor celor care și-au manifestat sprijinul față de iniţiativele noastre și care au participat la toate acțiunile organizate de noi și de toți colaboratorii noștri din societatea civilă.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Guvernul Tanase a blocat Iasi-Tg.Mures.

    Dar cum au blocat-o : propunand o varianta smechereasca, fara rost, spre..Brasov. Adica vreau spre vest, eu te trimit spre sud.

    Bineinteles ca nu au concret nici un gand pentru o autostrada din Moldova, care sa traverseze muntii. Dar recurg la metoda Sova-Ponta de justificare a autostrazii care ii intereseaza de fapt, Comarnic – Brasov. Si pentru asta blocheaza Pitesti-Sibiu (daca l-ati auzit aseara pe Tudose, sunteti cred lamuriti) si apoi aceasta ruta aiuristica din Moldova, doar ca sa-i dea Brasovului rol de nod.

    De remarcat, Iasi-TgMures si Pitesti-Sibiu se pot face pe fonduri europene.
    Ei bine, pesedistii propun Iasi-Brasov, Comarnic-Brasov si Brasov-Sibiu, toate pe bani de la buget. De unde se poate fura.

    Strategie antinationala, sper sa plece astia cat mai curand.

    Retineti:
    – Pitesti-Sibiu este singura portiune care lipseste din coridorul 4 , Constanta-Nadlac.
    – Turda-Sebes este in stadiu avansat de executie
    – autostrada Transilvania are : Gilau-Campia Turzii finalizata ; Campia Turzii – Tg.Mures in executie; Bors-Suplacul de Barcau in stadiu 60%

    Ce trebuie facut SIMULTAN ? Nu-ti trebuie mare stiinta:
    – Pitesti-Sibiu si finalizat ce mai e spre Lugoj
    – Finalizare autostrada Transilvania
    – Finalizare legatura Sebes-Turda dintre cele doua autostrazi
    – Iasi-Tg.Mures, prin care se racordeaza Moldova la aceste doua autostrazi.

    Astea sunt prioritatile. Care trebuie discutate si batute in cuie. Si bugetate. Si executate.

    Daca se vrea sa fim o țară. Daca nu, nu știu ce rost are să ne mai complicăm.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Un răspuns

  1. Guvernul Tanase a blocat Iasi-Tg.Mures.

    Dar cum au blocat-o : propunand o varianta smechereasca, fara rost, spre..Brasov. Adica vreau spre vest, eu te trimit spre sud.

    Bineinteles ca nu au concret nici un gand pentru o autostrada din Moldova, care sa traverseze muntii. Dar recurg la metoda Sova-Ponta de justificare a autostrazii care ii intereseaza de fapt, Comarnic – Brasov. Si pentru asta blocheaza Pitesti-Sibiu (daca l-ati auzit aseara pe Tudose, sunteti cred lamuriti) si apoi aceasta ruta aiuristica din Moldova, doar ca sa-i dea Brasovului rol de nod.

    De remarcat, Iasi-TgMures si Pitesti-Sibiu se pot face pe fonduri europene.
    Ei bine, pesedistii propun Iasi-Brasov, Comarnic-Brasov si Brasov-Sibiu, toate pe bani de la buget. De unde se poate fura.

    Strategie antinationala, sper sa plece astia cat mai curand.

    Retineti:
    – Pitesti-Sibiu este singura portiune care lipseste din coridorul 4 , Constanta-Nadlac.
    – Turda-Sebes este in stadiu avansat de executie
    – autostrada Transilvania are : Gilau-Campia Turzii finalizata ; Campia Turzii – Tg.Mures in executie; Bors-Suplacul de Barcau in stadiu 60%

    Ce trebuie facut SIMULTAN ? Nu-ti trebuie mare stiinta:
    – Pitesti-Sibiu si finalizat ce mai e spre Lugoj
    – Finalizare autostrada Transilvania
    – Finalizare legatura Sebes-Turda dintre cele doua autostrazi
    – Iasi-Tg.Mures, prin care se racordeaza Moldova la aceste doua autostrazi.

    Astea sunt prioritatile. Care trebuie discutate si batute in cuie. Si bugetate. Si executate.

    Daca se vrea sa fim o țară. Daca nu, nu știu ce rost are să ne mai complicăm.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Andrew Kenningham (foto), economist-şef pentru Europa la Capital Economics, explică într-un interviu pentru CursdeGuvernare cum va reseta războiul obiectivele şi strategiile de dezvoltare pe care UE le bătuse...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: