marți

14 mai, 2024

2 noiembrie, 2023

Cu 28 de zile înainte de intrarea în vigoare a SGR (sistemul de garanție-returnare), Guvernul a adoptat joi o serie de modificări la hotărârea care reglementează acest sistem.

Acestea vizează definiția termenilor cheie, obligațiile producătorilor și comercianților, interdicțiile privind introducerea pe piață a produselor ambalate în ambalaje SGR și regulile privind restituirea garanției. De asemenea, se stabilesc tarifele de administrare și de gestionare aplicabile în perioada 30 noiembrie 2023 – 31 decembrie 2024.

Ministrul mediului a declarat: ”Suntem gata pentru intrarea în vigoare a SGR, sistem care va contribui la o reciclare reală și va schimba imaginea României în ceea ce privește poluarea cu ambalaje”.

Obligație de înregistrare a producătorilor în Registrul Ambalajelor


Prima modificare importantă din proiectul adoptat joi, scrie Avocatnet, privește semnificația termenilor „comerciant”,, „comerciant HoReCa” și „distribuitor”. Aceștia nu vor mai fi definiți în HG 1074 ca persoane juridice autorizate sau din industria hotelieră, ci ca operatori economici sau operatori economici din industria hotelieră. Modificarea vine în conformitate cu prevederile OUG nr. 44/2008, recunoscându-se că mulți comercianți pot fi întreprinderi individuale, persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale etc., care nu au personalitate juridică, dar care, cu toate astea, trebuie să fie acoperiți de legislația SGR.

În ceea ce privește producătorii, aceștia vor avea obligația de a înregistra în Registrul Ambalajelor SGR fiecare tip de ambalaj SGR pus pe piață. Desigur, proiectul definește acest nou registru.

Comercianții vor trebui să indice valoarea garanției separat de prețul produsului, atât pe raft, cât și în documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR, chestiune care nu era suficient de clar specificată în HG 1074.

HoReCa primește bani pentru gestionarea ambalejelor

Totodată, termenul „tarif de gestionare” a fost clarificat prin specificarea că acesta trebuie plătit prin transfer bancar. Acest lucru este menit să asigure transparența plăților. Producătorii sunt, de asemenea, obligați să plătească administratorului SGR tariful de administrare și valoarea garanției pentru produsele în ambalaje SGR introduse pe piața națională, tot prin transfer bancar.


Apoi, deși comercianții HoReCa nu vor fi obligați să organizeze puncte de returnare, având în vedere rolul lor important în implementarea sistemului, administratorul SGR va trebui să le acopere costurile de manipulare a ambalajelor SGR și să le achite un tarif de gestionare.

În același timp, definiția ambalajului supus SGR sau ambalaj SGR a fost modificată pentru a face referire expresă la articolele ce sunt excluse, cum ar fi ambalajele de tip pouches, bag-in-box și orice alt ambalaj care nu își poate păstra forma după golire.

Interdicții pentru producătorii/comercianții neînregistrați în SGR sau fără contract cu ReturRo

O altă schimbare importantă este interdicția introducerii pe piața națională și comercializarea produselor ambalate în ambalaje SGR (adică prevăzute la art. 1 alin. (1) din HG 1074) dacă:

  • producătorii/comercianții nu sunt înregistrați în SGR;
  • producătorii/comercianții, deși s-au înregistrat în SGR, nu au semnat contractele cu ReturRo.

De asemenea, este interzisă introducerea pe piața națională a produselor ambalate în ambalajele SGR dacă producătorii acestora nu au valabil contractul încheiat cu administratorul SGR și nu respectă obligația de înregistrare a ambalajelor SGR. Aceeași interdicție e stabilită în mod corespunzător și pentru comercianți.

După intrarea în funcțiune a SGR, obligațiile producătorilor privind preluarea, transportul și reciclarea ambalajelor SGR vor fi îndeplinite exclusiv prin intermediul administratorului SGR. Producătorii sunt, de asemenea, obligați să perceapă de la clienții lor garanția pentru produsele în ambalaje SGR introduse pe piața națională, mai puțin în cazurile în care producătorul decide să suporte costul garanției pentru produsele ambalate în ambalaje SGR oferite gratuit consumatorilor și/sau utilizatorilor finali.

Prin proiectul de joi, s-au clarificat și regulile privind restituirea garanției de 50 de bani – mai exact, situațiile în care garanția nu va fi restituită din motive obiectiv.

Totodată, proiectul stabilește în premieră și cuantumul tarifelor de administrare și de gestionare aplicabile în perioada 30 noiembrie 2023 – 31 decembrie 2024.

***

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: