luni

15 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

9 ianuarie, 2014

România se numără printre țările cu cele mai restrictive sisteme de sprijin financiar pentru studenți, potrivit primului ”Tablou de bord privind mobilitatea în UE” , prezentat joi de Comisia Europeană.

Germania, Belgia, Spania, Franța și Italia sunt statele membre cu cele mai bune sisteme publice de consiliere a studenților și de sprijinire a studiilor și a formării profesionale în străinătate, potrivit aceluiași comunicat.

”Tablou de bord privind mobilitatea în UE” a fost creat pentru identificarea și apoi eliminarea obstacolelor care-i împiedică pe tineri să studieze în străinătate în cadrul programelor care-i ajută să dobândească noi competențe și experiența necesară pentru începe a o carieră în țările UE.


Analiza se concentrează asupra a cinci factori-cheie care influențează motivația tinerilor și capacitatea lor de a studia sau de a urma cursuri de formare în străinătate.

Nicio țară nu deține scoruri ridicate cu privire la toate măsurile legate de „mediul favorabil mobilității”.

Constatări pe cei cinci factori-cheie

  • Informații și orientări privind oportunitățile de mobilitate: Germania, Belgia, Spania, Franța și Italia oferă cele mai complete măsuri de sprijin. Cele mai puțin dezvoltate structuri de informare și orientare se găsesc în Bulgaria, Grecia, Slovenia și Cipru.
  • Transferabilitatea ajutoarelor pentru studenți, care le permite acestora să primească burse publice și împrumuturi în altă țară, în aceleași condiții ca și când ar studia în țara de origine. Bursele și împrumuturile pentru studenți sunt transferabile în partea flamandă și germanofonă a Belgiei, în Cipru, Luxemburg, Slovenia, Finlanda și Suedia. În schimb, cele mai restrictive sisteme de sprijin financiar pentru studenți se găsesc în partea francofonă a Belgiei, în Bulgaria, Republica Cehă, Grecia, Croația, Lituania, România și Slovacia.
  • Cunoștințele de limbi străine: Cipru, Luxemburg și partea germanofonă a Belgiei acordă cea mai mare importanță învățării limbilor străine în școli. În Irlanda și în Scoția (Regatul Unit), învățarea limbilor străine în școli nu este obligatorie.
  • Recunoașterea studiilor în străinătate (utilizarea ECTS și a suplimentului la diplomă): Germania, Belgia și Spania depun eforturi considerabile pentru a monitoriza utilizarea instrumentelor europene care le permit studenților să obțină recunoașterea studiilor efectuate în străinătate prin intermediul sistemului european de credite transferabile (ECTS) și al suplimentului la diplomă, spre deosebire de majoritatea țărilor, care acordă puțină atenție acestui aspect.
  • Sprijin pentru studenții proveniți din medii defavorizate: Partea flamandă a Belgiei, Germania, Italia și Austria se disting prin faptul că dețin sisteme de sprijin financiar bine dezvoltate pentru studenții din mediile defavorizate care doresc să studieze sau să urmeze cursuri de formare în străinătate, precum și sisteme de monitorizare a mobilității din perspectiva mediului social din care provin studenți.

Raportul Eurydice

În Raportul Eurydice, publicat în noiembrie 2013, care anunța introducerea acestui tablou de bord, România figurează cu roșu, adică având o situație critică, la trei capitole: transferabilitatea ajutoarelor pentru studenți, recunoașterea studiilor în străinătate și sprijinul acordat, pentru studii în străinătate, studenților proveniți din medii defavorizate.

Țara noastră este una dintre cele câteva state membre unde studenții nu-și pot transfera în străinătate bursele publice și împrumuturile, potrivit Raportului Eurydice.


Există țări unde posibilitatea portabilității există, dar bursele publice și împrumuturile sunt prea puține, așa încât CE nu le ia în considerare, după cum există și state unde bursele se acordă pentru o mare parte din studenți, dar transferabilitatea este acceptată doar în cazuri excepționale.

Gradul de transferabilitate al burselor publice și împrumuturilor din harta de mai jos a rezultat din studierea condițiilor de portabilitate impuse studenților care doresc să studieze în străinătate.

Există state unde condițiile impuse echivalează, în realitate, cu lipsa transferabilității acestora: se acordă doar pentru zona euro, limitează perioadă petrecută în străinătate, se acordă doar pentru studii la zi.

Cele mai severe restricții sunt acelea care permit transferaul doar pentru programe care nu există în țara de origine a studentului, motiv pentru care CE consideră această categorie ca echivalând cu ”fără transferabilitate”.

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIREA EI)

Erasmus+

Peste 4 milioane de persoane vor beneficia în următorii 7 ani de burse prin programul Erasmus+, aplicabil de la 1 ianuarie 2014.

Din cele 4 milioane de persoane,  2 milioane vor fi studenţi din învăţământul superior care vor putea studia sau se pot forma profesional în străinătate, inclusiv în cadrul a 450.000 de stagii de practică, iar aproximativ 25.000 de studenţi vor primi burse pentru a urma programe comune de masterat, ceea ce înseamnă cursuri la cel puţin două instituţii de învăţământ superior din străinătate.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Deceniul banilor ieftini (dobânzi mici sau foarte mici la creditele pe termen lung)pentru state  tocmai s-a încheiat . A fost (sau ar fi fost) o perioadă extrem de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: