Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADR) va organiza licitații internaționale, începând din aprilie 2014, pentru contractele de deszăpezire, a declarat joi ministrul delegat al Marilor Proiecte, Dan Șova, pentru Digi24.ro.
”Din aprilie sau mai (2014 – n. red.) vom organiza o licitație internațională pentru deszăpezire. Dacă ai noștri nu sunt interesați pentru corectitudine, aducem finlandezii. Orice firmă europeană serioasă, care primește bani pentru ce face și nu pentru ce nu face, va fi interesată să participe”, a spus ministrul Dan Șova.
Decizia a fost luată împreună cu cei de la CNADNR, după ce s-a constat că nu s-a contractat decât deszăpezirea a 56% din suprafața totală de drumuri.
Firmele nu s-au prezentat la licitații, a spus ministrul, pentru că s-au introdus ”criterii de corectitudine și de control drastic”, cărora firmele nu vor să le facă față. ”Plătim pentru ce deszăpezim. În Argeș vom introduce un proiect pilot, vom pune GPS-uri noi. Să vedem fiecare mașină când intră și când iese de pe traseu. Am optat pentru Argeș fiindcă are toate tipurile de drumuri. La anul vom avea în toate județele, dacă are efect”, a explicat ministrul.
Deși nu s-au prezentat la licitații, ministrul este convins că firmele vor accepta contracte cu încredințare directă, la costuri similare celor oferite prin licitații, astfel încât nu se va intra în iarnă fără nicio porțiune de drum neacoperită de contract pentru deszăpezire.
Absența firmelor la licitațiile pentru deszăpezire a fost semnalată și de premierul Victor Ponta, la începutul lunii septembrie: ”Ştiu că sunt zone unde nu s-au încheiat contractele, pentru că atât i-am tocat şi noi, şi presa pe cei care deszăpezeau că au plecat, nu mai vor să mai deszăpezească, că dacă… şi cu bani puţini, şi toată ziua înjuraţi, nu mai găsim clienţi”, spunea Victor Ponta.
Potrivit unei situații de la începutul lunii octombrie, rămăseseră neacoperite de contracte pentru deszăpezire, județele Constanța, Tulcea, Vrancea, Galați, Brăila și Bacău, adică exact cele unde cantitățile de zăpadă sunt mai mari și unde apar blocaje pe drumuri.
Potrivit estimărilor CNADNR, deszăpezirea drumurilor naționale va costa, în perioada 2013 – 2015, aproximativ 800 de milioane de lei.