luni

25 martie, 2024

8 martie, 2016

interceptariMinistrul Justiţiei, Raluca Prună, a găsit o soluție temporară pentru una dintre problemele create de decizia CCR care spune că SRI nu se mai poate ocupa de supravegherea tehnică din dosarele penale, pentru că acest lucru este neconstituțional.

Decizia Curții Constituționale, a cărei motivare trebuie să apară, produce pentru sistemul judiciar din România câteva probleme:

  • Deocamdată, lasă în suspans situația dosarelor aflate pe rolul instanței sau în cercetare la diferitele parchete (în funcție de motivare vom vedea dacă interceptările făcute până acum de SRI vor fi sau nu anulate)
  • Problema tehnică – parchetele, cu excepția DNA, nu beneficiază de aparatură și personal pentru interceptări, astfel încât să treacă fără turbulențe la noile reguli. Rămâne varianta folosirii poliției, dar nici aceasta nu dispune de capacitatea necesară retragerii bruște a SRI din aceste operațiuni.

raluca-prunaMinistrul Justiției, Raluca Prună (foto), a declarat marți, la Timișoara, că deține soluția pentru rezolvarea, pe termen scurt, a problemei tehnice apărute – este vorba de o ordonanță de urgență care să prevadă folosirea de către procurori și polițiști judiciari a infrastructurii SRI.


„Aceasta este soluţia care va fi avută în vedere prin ordonanţa de urgenţă pentru că asemenea infrastructură, şi dacă am avea un miliard de euro, nu am putea să o cumpărăm în 24 de ore”, a explicat Raluca Prună.

„Plec de la premisa că întreg Ministerul Public este afectat, de aceea am avut discuţii inclusiv cu procurorii şefi de la DNA şi DIICOT, cu SRI, pentru că SRI are această infrastructură (…) Noi anticipăm ce va spune CCR şi încercăm să ajustăm. Nu pot face mai multe comentarii pentru că nu avem o decizie a Curţii”, a mai declarat ministrul.

În lipsa unei soluții, DIICOT-ul, în primul rând dar și celelate parchete din țară, ar fi avut o mulțime de piedici în derularea normală a anchetelor.

Potrivit Raportului de activitate dat publicității în octombrie anul trecut, SRI a pus în executare în 2014, 44.759 de mandate de interceptare a comunicaţiilor (o cadenţă de 122,6 mandate zilnic), cu următoarea distribuţie:

  • 2.762 mandate de securitate naţională, din care 2,496 mandate pentru SRI
  • 42.263 mandate de supraveghere tehnică şi 2.410 ordonanţe aparţinând structurilor Ministerului Public şi DNA.

După apariția motivării CCR, SRI nu va mai putea face interceptări decât pe mandate de securitatea națională (cele 2.762 de mandate, care reprezintă doar 6,5% din total).

Ce se va întâmpla pe termen lung

Dacă CCR a făcut ordine în reglementările privind supravegherea tehnică, va fi momentul să se clarifice pe termen lung cum ar putea funcționa mai eficient sistemul interceptărilor.

Ministrul Prună spune că după această soluție ce răspunde unei probleme iminente, ar trebui să urmeze o dezbatere largă pe subiect: „Eu mă aştept să urmeze o dezbatere a societății, care trebuie să decidă dacă are resursele financiare, pe care le estimăm la un miliard de euro, pentru a duplica această infrastructură sau dacă se poate folosi în continuare infrastructura SRI-ului, asigurându-se eliminarea oricărei intervenţii umane, cu excepția poliţistului şi procurorului judiciar”, a mai declarat Raluca Prună.

Ea a dat exemplul Franţei, unde perioada de tranziţie de la un sistem la altul a durat 10 ani: „În Franţa a început o dezbatere în 2002 despre cum se fac aceste interceptări şi filaje, s-a adoptat o soluţie printr-un decret lege în 2006 şi are un termen de tranziţie până la sfârşitul lui martie 2016. Deci, Franţa, care cred că este un stat mai bogat decât al nostru a avut 10 ani de tranziţie. România în situaţia de acum nu are niciun fel de tranziţie. Este, realist vorbind, imposibil într-un termen atât de scurt”, a declarat ministrul Raluca Prună, citată de Adevărul.

Ministrul a mai declarat că problema personalului care să lucreze cu infrastructura SRI este rezolvată.

Întrebată ce soluţie se va găsi pentru filajele realizate până acum de SRI, Raluca Prună nu a putut oferi un răspuns.

Ce a decis CCR pe 16 februarie

CCR a decis pe 16 februarie, cu majoritate de voturi, că SRI nu mai poate face interceptări în dosarele penale, întrucât sintagma „ori de alte organe specializate ale statului” din cuprinsul dispoziţiilor art.142 alin.(1) din Codul de procedură penală este neconstituţională.

Articolul incriminat: „(1) Procurorul pune în executare supravegherea tehnică ori poate dispune ca aceasta să fie efectuată de organul de cercetare penală sau de lucrători specializaţi din cadrul poliţiei ori de alte organe specializate ale statului.”

Această sintagmă („ori de alte organe specializate ale statului”), declarată acum neconstituțională, acoperea dreptul SRI de a face interceptări în dosarele penale.

Judecătorii Curții au considerat însă, potrivit unor explicații oferite de o sursă pentrucursdeguvernare.ro, că SRI nu poate avea acest drept, întrucât Legea privind organizarea și funcționarea acestui serviciu spune clar, la art. 13, că “organele Serviciului Român de informaţii nu pot efectua acte de cercetare penală”.

Din momentul publicării deciziei în Monitorul Oficial, articolul va trebui redus la: „(1) Procurorul pune în executare supravegherea tehnică ori poate dispune ca aceasta să fie efectuată de organul de cercetare penală sau de lucrători specializaţi din cadrul poliţiei”.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

”În ultima perioadă, auzim – îndeosebi din partea mediului de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: