miercuri

10 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

10 februarie, 2022

Confruntarea surdă dintre Ministerul Energiei și furnizorii de energie continuă cu declarații contradictorii. Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a înțeles de la furnizori că au finalizat recalcularea facturilor. Totodată, furnizorii spun că plafonarea prețurilor ar încălca o directivă europeană.

„A reieşit din discuţii (cu furnizorii) că, în general, cam toate facturile au fost refăcute. Eu aştept ca furnizorii şi asociaţiile să iasă public să spună că au finalizat această operaţiune asta şi mă aştept să nu mai existe facturi făcute eronate”, a declarat ministrul Energiei, joi, la o conferinţă organizată de Antena 3, citat de Agerpres.

O replică a venit în aceeași conferință de la Dana Dărăban, director executiv al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE).


„În momentul de faţă, cadrul de reglementare şi plafonare încalcă atât o directivă europeană, cât şi o lege în vigoare. Aceasta deoarece, prin modul cum sunt stabilite plafoanele, şi se poate dovedi cu calcule exacte, furnizorul înregistrează o pierdere. Pe mine mă obligă să prestez un serviciu public, pentru care înregistrez o pierdere, ceea ce este neconstituţional, în primul rând”, a afirmat Dana Dărăban.

Și recalculate, facturile vor fi mai mari

Cu aceeași ocazie, Horia Constantinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a spus că facturile la energie vor fi mai mari decât erau obişnuiţi oamenii , din cauza evoluţiei pieţei.

(Citește și:OUG care impune recalcularea facturilor eronate de energie – adoptată”)

Pe de altă parte, „niciunul dintre operatorii economici nu a putut fi tras la răspundere pentru intenţia de a fura consumatorii. Faptul că unele dintre norme şi unele dintre aplicaţiile lor nu au putut ţine pasul cu aşteptările consumatorilor cred că au fost unele dintre elementele importante ale disfuncţionalităţii pieţei”, a spus Horia Constantinescu.

Șeful ANPC recunoaște că „mare parte a consumatorilor au fost şocaţi primind facturi cu mult mai mult faţă de ceea ce aceştia erau obişnuiţi”, a precizat el.

Directoarea ACUE, Dana Dărăban, consideră că să prestezi unui serviciu public în pierdere ar „neconstituţional, în primul rând”.


Revenirea la piaţa reglementată nu este o soluţie, întrucât în final tot consumatorii vor fi cei care vor plăti costurile în plus, potricit Danei Dărăban.

Problema revenirii la piața reglementată

„Revenirea la piaţa reglementată nu este o soluţie, pentru că cineva va înregistra un cost. Unde se duce acel cost? Tot spre consumator se va duce. Ca să luăm deciziile corecte trebuie să acceptăm cum funcţionează piaţa, să nu ne mai bazăm pe percepţii, pe ce credem, trebuie să înţelegem foarte clar ce se poate întâmpla dacă revenim la piaţa reglementată”, a completat reprezentanta ACUE.

(Citește și:Guvernul pregătește o schemă de compensare a scumpirii energiei pentru marii consumatori industriali”)

Piaţa nu mai este reglementată pentru agenţii economici din 2014. S-a adoptat un calendar de liberalizare, din 2013 şi, după mai multe modificări de termene, 1 ianuarie 2021 a fost data la care s-a încheiat procesul de liberalizare, a amintit Dana Dărăban.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Creșterea nevoii de finanțare a companiilor a fost principalul motor al creditării din S1 al anului, marile bănci prezente pe piața locală reușind să marcheze profituri în creștere.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: