miercuri

24 aprilie, 2024

2 martie, 2016

adrian curajExecutivul a aprobat noul cadrul legislativ privind doctoratele, o hotărâre de guvern care conține modificările privind procedura de retragere a titlurilor de doctor. 

Deși rămâne adeptul procedurii de retragere a titlurilor de doctorat de către universități, ministrul Adrian Curaj a modificat hotărârea pusă în dezbatere publică, astfel încât analiza acuzațiilor de plagiat aduse demnitarilor cu lucrări de doctorat va fi făcută de CNATDCU (Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare ).

„Am ales, în urma discuţiilor din Guvern, să amânăm pentru moment acordarea dreptului pentru universităţi de a emite şi de a retrage titlul de doctor, până după evaluarea internaţională a şcolilor doctorale”, a anunțat Adrian Curaj, la finalul ședinței de miercuri.


După apariția în Monitorul Oficial, HG poate fi aplicată deja, astfel încât în maximum 65 de zile ar putea începe retragerea titlurilor celor care au plagiat în lucrările de doctorat.

Lista demnitarilor acuzați de plagiat este lungă, iar printre ei se numără fostul premier Victor Ponta, fost vicepremier Gabriel Oprea, actualul ministru de Interne Petre Tobă.

De asemenea, Guvernul a adoptat și o OUG care stabilește că diploma de doctor încetează să mai producă efecte juridice din momentul comunicării dispoziției de retragere a titlului.

Prevederile din HG referitoare la retragerea titlului de doctor:

  • Orice persoană fizică sau juridică poate sesiza în scris Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională, inclusiv cu privire la existența plagiatului, în cadrul unei teze de doctorat, indiferent de data susținerii acesteia și indiferent de data acordării titlului de doctor.
  • În termen de 45 de zile, CNATDCU trebuie să se pronunțe cu privire la această sesizare.
  • Decizia CNATDCU poate fi contestată în termen de 10 zile, Consiliul având alte 10 zile pentru analiza acesteia.
  • Deciziile CNATDCU vor deveni obligatorii pentru ministru, care va trebui să emită ordinul de retragere a titlului și eventualele sancțiuni pentru școlile doctorale.
  • Având în vedere responsabilitatea școlii doctorale în acordarea titlului de doctor, în perioada de analiză a sesizării, CNATDCU va cere și o decizie a instituției organizatoare de studii universitare de doctorat, cu privire la obiectul acesteia.
  • Procedura privind retragerea titlurilor de doctor se va întinde pe durata a maxim 2 luni și 5 zile.

Ce sancțiuni poate propune CNATDCU

CNATDCU poate propune ministrului aplicarea unro sancțiuni, în funcție de gravitatea situației:

  • Retragerea calității de conducător de doctorat
  • Retragerea titlului de doctor
  • Retragerea acreditării școlii doctorale

Alte prevederi din pachetul privind doctoratele:

  • Doctorandul predă teza în format electronic și, după caz, în format printat la secretariatul școlii doctorale;
  • Școala doctorală realizează analiza de similitudini utilizând un program recunoscut de CNATDCU; acesta poate solicita, suplimentar, utilizarea unui program dezvoltat la nivel național privind detecția de similitudini; rapoartele de similitudini se includ în „dosarul de doctorat”;
  • Teza de doctorat este prezentată în comisia de îndrumare; după această pre-susținere, care poate fi publică, conducătorul de doctorat și comisia de îndrumare decid asupra depunerii oficiale a tezei și organizării susținerii publice; referatul de acceptare al conducătorului de doctorat și acordul membrilor comisiei de îndrumare se includ în „dosarul de doctorat”;
  • Teza de doctorat se depune în mod oficial la secretariatul școlii doctorale, în format tipărit și în format electronic, împreună cu rezumatul tezei de doctorat și CV-ul doctorandului; secretariatul școlii doctorale certifică îndeplinirea de către doctorand a tuturor obligațiilor din cadrul programului de studii universitare de doctorat;
  • Cererea pentru fixarea datei de susținere publică a tezei de doctorat, avizată de conducătorul de doctorat și de președintele comisiei de susținere se depune la secretariatul școlii doctorale cu minim 20 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susținere;
  • Școala doctorală întocmește și afișează anunțul pentru susținerea publică cu cel puțin 20 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susținere. Acesta va include în mod obligatoriu data, locația și ora de susținere, conducătorul sau conducătorii de doctorat, precum și locul unde textul integral al tezei poate fi consultat în format tipărit. Anunțul susținerii publice, rezumatul tezei în format electronic, CV-ul doctorandului, CV-urile membrilor comisiei de susținere publică a tezei de doctorat sau link-uri către acestea sunt afișate pe site-ul IOSUD.

Prevederi pentru întărirea caracterului public al tezei de doctorat:

  • Rezumatul tezei este publicat pe site-ul universității sau, după caz, al Academiei Române și poate fi consultat public după emiterea dispoziției de numire a comisiei de susținere;
  • Teza în format tipărit poate fi consultată la biblioteca universității sau, după caz, a Academiei Române cu cel puțin 20 de zile înainte de data fixată pentru susținerea publică. Lucrarea de doctorat rămâne document public la biblioteca universității sau, după caz, a Academiei Române;
  • Dacă doctorandul nu optează pentru publicarea distinctă a tezei sau a unor capitole din aceasta, forma digitală a tezei este făcută publică și va putea fi accesată liber pe platforma națională după emiterea dispoziției de acordare a titlului de doctor; tezei i se va atribui o licență de protecție a dreptului de autor;
  • Dacă doctorandul optează pentru publicarea distinctă a tezei de doctorat sau a unor capitole din aceasta, el primește un termen de grație de maximum 24 luni pentru realizarea acestei publicări; după expirarea termenului de grație, în cazul în care nu a fost primită la IOSUD nicio notificare cu privire la publicarea distinctă a tezei, documentul în format digital devine liber accesibil pe platforma națională cu atribuirea unei licențe de protecție a dreptului de autor;
  • După publicarea tezei sau a unor capitole din aceasta, autorul are obligația de a notifica IOSUD asupra acestui fapt și de a transmite indicația bibliografică și un link la publicație, care vor fi făcute apoi publice pe platforma națională.
  • Dupa acordarea titlului de doctor, in termen de maxim 30 de zile IOSUD are obligatia transmiterii unui exemplar tiparit al tezei de doctor la Biblioteca Nationala a Romaniei unde poate fi accesat la cerere.

Cum se proceda până anul acesta


Până în decembrie 2015, verificarea acuzațiilor de plagiat în cazul tezelor de doctorat ale demnitarilor era făcutăde Consiliul Național de Etică (CNE).

Ministrul Curaj a abrogat această prevedere, susținând că este nevoie de un tratament nediscriminatoriu, astfel încât puterea de a da un eventual verdict de plagiat a revenit la Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU).

Ministrul elaborase în februarie un proiect de Hotărâre de guvern prin care dorea schimbarea radicală a procedurilor, astfel încât universitățile care au acordat titlul urmau să-l și retragă, precum și să facă analiza tezelor de doctorat acuzate de plagiat, indiferent de statutul autorilor.

Pachetul legislativ privind acordarea și retragerea titlurilor, conținând inclusiv normele metodologice, ar fi urmat să fie aprobat, cu totul, abia în luna mai. Adăugând și termenele din procedura propusă de Adrian Curaj, ar fi fost practic imposibil ca anul acesta să fie retras vreun titlu de doctor obținut cu încălcarea normelor de etică.

Societatea civilă a protestat, considerând că demersul ar trebui efectuat imediat, pe actuala legislație, în cazul lucrărilor unde există deja verdict din partea unor isntituții, așa cum este cazul fostului premier Victor Ponta.

Protestul profesorilor universitari

Marți, câteva zeci de profesori universitari din țară și din străinătate l-au somat pe ministrul Educaţiei să nu mai tergiverseze tranşarea chestiunii plagiatelor şi îi-au cerut să rezolve urgent situaţia demnitarilor şi persoanelor publice acuzate de fraudă intelectuală la doctorat.

Printre solicitările formulate de grupul de inițiativă se numără demiterea urgentă a actualului Consiliul Naţional pentru Atestarea Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU), despre care se afirmă că este ”o instituţie profund politizată”, refacerea acesteia, precum și a comisiilor de specialitate cu persoane cu performanțe dovedite, care nu sunt demnitari și/sau rectori.

O altă cerinţă importantă este aplicarea legislaţiei actuale, care permite retragerea titlurilor de doctor, şi evaluarea şcolilor doctorale.

Scrisoarea este semnată, printre alții, de Mircea Flonta, Gabriel Liiceanu, Mircea Dumitru, Mihaela Miroiu, Adrian Miroiu, Teodor Baconschi, Lazar Vlăsceanu.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: