marți

27 februarie, 2024

7 noiembrie, 2023

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a anunțat marți, la conferința ”Bugetul și finanțarea României în 2024: La ce să se aștepte economia?”, organizată de CursdeGuvernare.ro, că anul acesta și în 2024 nu vor mai fi creșteri de taxe și impozite.

Anul viitor se va lucra însă la reforma Codului Fiscal, care ar trebui să intre în vigoare în 2025, fiind jalonul 206 din PNRR.

La cum arată angajamentele asumate prin PNRR cu privire la reforma fiscală, „să știți că o să ducem dorul legii privind măsurile fiscal-bugetare” din acest an, a avertizat ministrul Boloș.


Reforma fiscală va fi, de altfel, cea care va susține toate majorările de cheltuieli bugetare ce urmează a fi făcute începând cu septembrie 2024, când intră în vigoare Legea sistemului public de pensii, care va avea un impact de 3 pp din PIB-ul anului viitorul, din majorarea cu 40% a pensiilor, conform declarațiilor făcute luni de ministrul Muncii, Simona Bucura – Oprescu.

„Cu siguranță, modificări în anul 2024 nu se mai pun în discuție, cel puțin la momentul actual. În momentul de față nu există în discuție niciun fel de modificare, nici pentru ceea ce înseamnă anul 2023, și nici pentru anul 2024. Vor fi suficiente măsurile din 2025. Așa cum arată angajamentele luate prin PNRR cu privire la reforma fiscală, să știți că o să ducem dorul legii privind măsurile fiscal-bugetare”, a declarat ministrul Finanțelor.

Pachetul de măsuri aprobat anul acesta trebuie văzut ca un set de reglementări tranzitorii spre reforma fiscală adevărată ce va fi aplicată, cel mai probabil, începând din 2025.

Întrebat ce măsuri ar putea lua Guvernul dacă noile taxe introduse anul acesta, precum impozitarea cifrei de afaceri, vor provoca o scădere a veniturilor bugetare, ministrul Boloș a reamintit că aceasta este o măsură tranzitorie spre viitorul Cod Fiscal, fiind prognozat să fie aplicată doar un an. Impozitul minim pe cifra de afaceri ar urma să aducă cinci miliarde de lei la bugetul de stat.


„Depinde cât de senzitive vor fi măsurile privind impactul lor asupra consumului. Sincer să fiu, dacă argumentele vor fi de genul că trebuie să se producă modificări de costuri în activitatea economică, doar pentru completarea de profit, deja este un argument care nu mai ține de zona de logică și de impactul acestor măsuri, fiindcă discutăm de situația în care nu este profitul îndeajuns sau se generează pierderi prin măsurile pe care le avem în acest pachet”, a spus ministrul Finanțelor.

Reforma fiscală ar trebui să aducă la buget resursele necesare pentru finanțarea viitoarelor legi a pensiilor publice și a salarizării unitare

„Resursele financiare consistente, pentru măsurile din legea pensiilor generale vor veni din noua reformă fiscală. E limpede că se pun bazele unei reforme fiscale consistente, care să susțină aceste angajamente pe acre le avem, atât prin legea privind pensiile generale, cât și prin legea salarizării unice, care sunt legi cu un impact bugetar consistent și care au nevoie de resurse financiare solide”, a declarat ministrul Marcel Boloș.

Ministrul Finanțelor a explicat că alocările pentru pensii și cheltuielile cu drepturile cu caracter social acordate populației vor însuma în bugetul de anul viitor 200 de miliarde de lei.

Despre riscul ca impozitul pe cifra de afaceri să afecteze activitatea de producție

Întrebat cum vede impactul impozitului minim pe cifra de afaceri asupra industriei din România, ministrul Marcel Boloș a recunoscut că există un risc și a relatat că l-a și supus dezbaterii în coaliție. Măsurile din legea pe care Guvernul Marcel Ciolacu și-a asumat răspunderea în Parlament conține însă măsuri ce pot ajustate, iar impozitul minim pe cifra de afaceri se va aplica doar pentru un an de zile.

„În ceea ce privește impactul impozitului pe cifra de afaceri asupra productivității muncii și asupra a ceea ce înseamnă activitatea de producție a firmelor românești, acest subiect l-am ridicat în discuțiile ce au avut loc la nivelul coaliției de guvernare. Există acest risc de a impacta asupra activității de producție. Sigur (că există acest risc – n.red.). Aici, mecanismele pe care le are această lege trebuie văzute ca mecanisme iterative, care se pot ajusta pe parcursul implementării acestor măsuri. De reținut că este un impozit (impozitul pe cifra de afaceri – n.red.), așa cum a spus domnul prim-ministru, pe perioada unui an de zile, până când trebuie să punem în aplicare reforma fiscală asumată de România prin PNRR. Să nu uităm că acolo avem, în jalonul 206, reforma fiscală asumată și, sigur, măsurile acestea sunt oarecum tranzitorii spre reforma fiscală adevărată pe care o vom avea probabil în anul 2025. Cel mai probabil”, a explicat ministrul Marcel Boloș.

****

(Urmăriți AICI-LINK Video prezentarea și răspunsurile la întrebări ale ministrului Marcel Boloș)

Partenerii evenimentului:

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

*Notă:În România nu există corporații care sa-și unească forțele pentru

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: