Prețul carburanților în România: Ponderea taxelor, mult sub media europeană. Marjele benzinăriilor au crescut cu peste 4% în ultimii patru ani

Ponderea taxelor în prețul final al carburanților din România este cu peste zece procente mai redusă decât media europeană în cazul benzinei, respectiv cinci procente… Mai mult›
05.12.2019
NATO – concluziile unui summit sensibil: Cele 3 premiere din declarația oficială și întorcerea ”în cazarmă” a Turciei

Zarva, îndoielile și contondențele dintre aliați au fost atât de mari înaintea summitului NATO de la Londra, încât evenimentul a avut de pus ordine până… Mai mult›
04.12.2019
Creşterea costului forţei de muncă, triplă față de creșterea economică și în contradicție cu scăderea productivității muncii

Costul orar al forţei de muncă a crescut în trimestrul III 2019 cu 13,18% faţă de aceeaşi perioadă din 2018, potrivit datelor publicate de INS.… Mai mult›
04.12.2019
Și o veste bună: „Inflaţia industrială” a scăzut puternic

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut cu peste patru puncte procentuale pe parcursul ultimelor 12 luni, de la 6,38% în octombrie 2018 la doar… Mai mult›
03.12.2019

Document / Ministrul delegat Ana Birchall a primit puteri totale în relația României cu UE
de Victor Bratu 27.1.2017
Guvernul a discutat vineri un proiect de Hotărâre privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional de gestionare a afacerilor europene în vederea participării României la procesul decizional al instituţiilor Uniunii Europene.
Proiectul aprobat de guvern transferă ca atribut exclusiv al ministrului delegat pentru Afaceri europen relația cu UE. Această poziție este ocupată azi de Ana Birchall.
Ana Birchall – fișa ideală a postului
Potrivit proiectului:
Instituţiile cu atribuţii în procesul de gestionare a afacerilor europene reglementat de prezenta hotărâre sunt Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, precum şi celelalte ministere şi organe de specialitate organizate în subordinea Guvernului sau a ministerelor, denumite în continuare organele de specialitate, în domeniile specifice sectoarelor lor de activitate.
Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, asigură consultarea autorităţilor administrative autonome pentru pregătirea mandatelor şi a mandatelor generale pe temele aflate în aria de competenţă a acestora.
Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, poate încheia protocoale de colaborare cu acestea, pentru a asigura o coordonare eficientă în domeniul afacerilor europene şi promovarea unor poziţii coerente ale României la nivelul Uniunii Europene.
Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, îndeplineşte următoarele funcţii:
- coordonează procesul de elaborare, adoptare şi promovare a poziţiilor naţionale care vor fi promovate de autorităţile române în negocierile din cadrul instituţiilor Uniunii Europene şi structurilor de lucru ale acestora;
- transmite poziţiile României adoptate prin mandate sau mandate generale către Reprezentanţa permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană;
- prezidează reuniunile şi asigură activitatea executivă şi de secretariat a Comitetului de coordonare, inclusiv stabilirea agendei de lucru, şi urmăreşte îndeplinirea deciziilor stabilite de acesta;
- monitorizează şi informează instituţiile cu atribuţii în procesul de gestionare a afacerilor europene cu privire la activitatea Parlamentului European, inclusiv din perspectiva poziţiilor naţionale promovate la nivelul instituţiilor Uniunii Europene;
- colaborează cu Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene în aspecte legate de impactul politicilor europene asupra procesului de gestionare a fondurilor europene;
- sprijină activitatea Consiliului interministerial pentru finalizarea negocierilor privind Cadrul Financiar Multianual -al Uniunii Europene – CFM, prin corelarea fundamentărilor și soluțiilor tehnice ale Consiliului cu direcțiile de politică externă și de politică generală europeană și națională;
- coordonează procesul de pregătire şi exercitare a Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene pe care România o va deţine în primul semestru al anului 2019
(Descărcați AICI proiectul de HG)
Fost ministru de Externe al României, Cristian Diaconnescu a declarat cursdeguvernare.ro înainte de ședința de guvern că nu crede că acest proiect va fi aprobat de guvern din cauză că acesta încalcă și legislația națională, și regulile de dialog, de cooperare și de decizie ale Uniunii Europene.
Problemele pe care le ridică acest proiect
Documentul pregătit de aprobare în guvern prevede, printre altele, pentru Comitetul de coordonare condus de ministrul delegat: ”stabileşte lista mandatelor generale ale României care vor fi elaborate în cadrul sistemului naţional de coordonare a afacerilor europene”.
În legislația națională, mandatul de politică externă este unul stabilit de Guvern, cu consultrarea MAE, și aprobat de Președintele României. Rolul unui ministru delegat pentru afaceri europene nu este prevăzut de legislație.
În plan european, Consiliul UE este o entitate juridică ce reunește 10 categorii, la 2 dintre acestea- Consiliul Afaceri Generale și Consiliul Afaceri externe- participă exclusiv miniștrii Afacerilor Externe din statele membre.
Dacă proiectul ar fi aprobat de guvern, acesta fie ar tăia practic orice legătură a ministrului de Externe cu Uniunea Europeană, lucru inadmisibil din punct de vedere al cutumelor UE, fie l-ar transforma pe ministrul de Externe în simplu executant al deciziilor ministrului delegat.
În această ultimă ipoteză, România ar fi singurul stat membru UE care dă asemenea competențe unui ministru delegat.
Instituția ministrului delegat pentru afaceri europene există și în alte state membre UE, însă titularul are competențe exclusiv în zonele de fonduri sau proiecte europene.