Stelian Ion, ministrul Justiției, a anunțat vineri, în cadrul unei conferințe de prsă, trimiterea către Executiv a proiectului de lege pentru desființarea Secției speciale de investigare a magistraților (SIIJ), după ce Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a emis joi aviz negativ pe proiect, membrii plenului Consiliului condiționând avizul pozitiv de garanții suplimentare pentru apărarea independenței judecătorilor și procurorilor.
Avizul CSM este obligatoriu în cazul unui proiect din domeniu, însă este consultativ, nu impune renunțarea la o reglementare dacă acesta este negativ.
„Avizul negativ al CSM reprezintă o dezamăgire (…) Nu am fost niciodată obtuz față de ideea protecției magistraților. Din partea membrilor CSM nu au venit propuneri concrete, altele decât imunitățile suplimentare, cu care nu voi fi niciodată de acord.
Magistrații au deja un fel de imunitate, referitoare la percheziții, arestări, rețineri, care nu pot fi făcute decât cu avizul CSM. A introduce acum alte imunități, în sensul ca nici măcar punerea în mișcare a acțiunii penale să nu se facă fără avizul Procurorului General, sau aviz CSM pentru trimiterile în judecată, sunt numite în public superimunități„, a explicat vineri ministrul Stelian Ion.
„Justiția este pentru oameni”, nu pentru sistem, a mai spus ministrul, care a adăugat că le-a cerut magistraților variante de garanții care să nu fie din categoria superimunităților, dar aceștia nu au venit cu nicio propunere.
Argumentele pe care ministrul Justiției și-a bazat decizia de a propune desființarea SIIJ:
- Existența acestei secții ar însemna acceptarea faptului că în rândul magistraților există o problemă generalizată de corupție, ceea ce nu e adevărat.
- SIIJ este un organ absolut ineficient, nu se poate ocupa de toate problemele din toate instanțele și parchetele din țară. Are în lucru aproape 6.000 de dosare.
- A avut o medie de trimitere în judecată de 2 rechizitorii pe an, foarte puțin, nici un rechizitoriu pe fapte de corupție. Nu ne putem închipui că deodată a dispărut corupția din rândul magistraților.
- 17 milioane de lei cheltuiți de la înființare cu rezultate foarte slabe.
- SIIJ nu a explicat de ce au renunțat la căi de atac în favoarea unor politicieni și magistrați.
- Scopul SIIJ a fost de a pune presiune pe magistrații onești care au avut un cuvânt de spus față de modificările Legilor Justiției.
- Am văzut chestiuni inimaginabile precum tentativa de anchetare a unor înalți funcționari europeni, deși nu aveau competență.
- Am văzut magistrați din cadrul CSM chemați în scop de intimidare la SIIJ.
Despre condamnații definitv refugiați în Italia, unde beneficiază de o legislație favorabilă
(Citiți și: „Italia / Lege cu impact și pentru fugarii români: este limitat refuzul instanțelor de a extrăda persoanele condmanate în alte state”)
„Am trimis solicitări repetate pentru o discuție bilaterală. Au intervenit modificări în guvernul italian, aștept răspuns din partea omologului italian. De curând, a fost adoptată în Italia o lege care reglementează o chestiune colaterală subiectului. S-a creat o rețetă pentru unii fugari bazată pe obținerea unui statut de rezident. Acum, legea nou adoptată în Italia pe 5 februarie prevede o condiție obligatorie, de ședere de minimum 5 ani în Italia pentru ca respectiva persoană să poată cere executarea pedepselor în Italia. Au existat solicitări pe cale diplomatică și înaintea mandatului meu”, în acest sens, a mai spus ministrul Justiției.