marți

25 iunie, 2024

Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

, Cristian Grosu

23 aprilie, 2024

Un uriaș s-a strecurat pe nesimțite în e-comerce-ul occidental și zguduie din temelii concurența: platforma chinezească de e-comerce Temu. Dintr-un jucător mic, firma chinezească a ajuns să ameninț e platforma Amazon și, în numai 2 ani, să ajungă la peste 45 de milioane de utilizatori numai în statele UE.

Temu e pe cale să facă în e-commerce-ul european ceea ce a făcut TikTok în social-media americană: era prea târziu pentru a mai aduce uriașul sub control.  
Financial Times pune lupa pe Temu, Forbes numără deja prejudiciile din piață, Federația Organizațiilor Consumatorilor Germani nu reușește să impună măsuri de protecție, iar Uniunea Europeană, trezită de Raportul privind Piața Unică, al lui Letta, abia acum își pune problema unui jucător care trece peste reguli ca să crească într-o lună cât alții într-un an.

O promovare costisitoare și agresivă,
o navigare dincolo de regulile occidentale de protecție a consumatorilor,
mergând pe prețuri de dumping potrivit regulilor chinezești de a face comerț global
și cu linii de aprovizionare care o iau pe scurtătura lanțurilor globale care-i încurcă concurența,
Temu ameință piața unică și face concurență neloială jucătorilor europeni și români care respectă regulile comerțului și ale protecției consumatorilor.


Financial Times scrie despre mecanismele prin care uriașul chinez a luat cu asalt, prin promovare agresivă si penetrând regulile comerțului occidental, piața americană și europeană (https://www.ft.com/content/7062735d-43c5-4570-ac11-bc929ea0f297) .

Când vorbim de jucătorii români din e-comerce, vorbim de un adevărat hub regional, pe locul 3 în statele ECE, care produc anual peste 3% din PIB.

În privința Temu, să începem din România – mergând apoi în China, UE și SUA:

1, Temu în România

  • Deși vinde produse în România, calitatea acestora, locul de proveniență, dar și controlul asupra comenzii nu poate fi verificat de un consumator român.
  • În ciuda faptul că platforma vinde în România, autoritățile din domeniu comunicării digitale consideră că Temu nu face poate fi verificată că face doar e-commerce.
  • Chiar și Consiliul Concurenței ar trebui sesizat de o companie care vinde pe platformă pentru a începe o investigație. Cum Temu vinde produse produse în China, acest lucru pare imposibil.
  • Urmarea, clientul român al platformei nu se poate apără deloc în fața Temu în caz el consideră că a fost nedreptățit. Am contactat reprezentanții platformei Temu, dar până acum nu am primit niciun răspuns.
  • Ceilalți concurenți din piața e-commerce din România consideră că pasivitatea autorităților poate duce la concurență nelocială și la afectarea sectorului.

Postările de promovare pe Facebook, pe Instagram ale platforme de e-commerce chinezești Temu sunt la fel de dese ca și postările cu pisici. Site-ul și aplicația Temu oferă românilor produse de orice fel, în special îmbrăcăminte sau produse textile, la prețuri foarte mici. Dar pe platformă se găsesc și produse sau dispozitive care pot fi considerate medicale.


Platforma Temu este deținută și operat de PDD Holdings, care deține și Pinduoduo, o platformă comună de comerț online în China.

PDD Holdings a fost înregistrată inițial în Insulele Cayman, înainte de a-și muta locul de constituire la Dublin în 2023. Platforma Temu a intrat în funcțiune pentru prima dată în Statele Unite în septembrie 2022.

În România, Temu a intrat în toamna anului 2023. Acum, pagina de Facebook are peste 104.000 de următori, iar contul de Instagram are 5.000 de urmăritori.

„Prețuri de dumping” în comerțul european

Prețurile ultra-mici reprezintă principalul mesaj de promovare al Temu.

Costul de achiziție pentru orice produs de pe platformă este foarte ieftin, „de dumping” cum ar spune concurența lor din țara noastră. În România, platforma poate fi accesată desktop la adresa Temu.com/ro, iar aplicația poate fi descărcată pe telefon din magazinele virtuale Google și Apple.

Pentru un consumator român, problema nu este prețul foarte mic, ci faptul că el „este lipsit de orice apărare în fața promovării acestei platforme din România”, ne spune Sorin Mierlea, președintele unei organizații specializate în Protecția Consumatorului – InfoCons. 

Din momentul când acceptă să-și deschidă un cont sau să comande un produs, consumatorul român stă la mână bunăvoinței reprezentanților platformei Temu. 

Comenzile neonorate

Cine intră prima dată pe Temu este atras de prețurile ultra-mici: de la 10 lei pentru un tricou până la 100 de lei o cameră web. În plus, și transportul este gratuit. Trebuie doar ca o comandă să fie de minimum 80 de lei.

După ce se face comanda, urmează normal plata  produsului. Din acest moment, consumatorul român nu mai are niciun control asupra comenzii și asupra recuperări banilor.

CursDeGuvernare a consultat pagina de Facebook a platformei, ultimele mesaje găsite au fost de genul:

„Bună ziua, de unde pot să iau un număr de telefon. Am dat comanda, am plătit, dar nu mi-a venit comanda. La cine să apelez, vă mulțumesc frumos pentru înțelegere?”, este un mesaj postat de Mirela Abrudean pe pagina în limba română de Facebook a platformei Temu.

„Dați-mi un număr de telefon?”, scrie și Iuliana Maria Adam.

Sunt și mesaje pozitive, care laudă platforma. „Eu am comandat multe de pe Temu si nu am avut probleme deosebite! Mulțumesc, Temu! Sunteți mai serioși decât multe site-uri din țară! Eu una sunt super mulțumită de produsele si serviciile voastre!”, scrie cea care are profilul Daniela Jasmine.

Dar, din nou, fără să le cauți, revin postările negative sau măcar pesimiste.

„Și eu am făcut 2 comenzi cu mai multe produse, sper să îmi ajungă!”, comentează Gelu Magda.

„Și eu am comandat mai multe produse dar mi a venit unul singur din cele 30 comandate… Daca vine cate unul pana la vara ajung ele!”, a scris și Daniela-Stelian Iagaru.

„Mi-ar plăcea să existe opțiunea : Plata la livrare”, Adriana Florența Croitoru.

Pentru orice comandă în România, Temu estimează că produsele vor fi livrate între 7 și 14 zile calendaristice. 

Chiar dacă acest termen este respectat sau nu, consumatorul român nu este protejat în această situație. 

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) nici nu are un reprezentant al platformei cu care poate comunica în cazul unor sesizări, așa cum ne-a precizat chiar unul dintre comisarii regionali ai instituției.

Câteva ore mai târziu de la discuție, Autoritatea petru Protecția Consumatorilor a anunțat că tocmai întreprinde o verificare a mai multor platforme de e-comerce, printre care și Temu.

Imposibilitatea oricărui control: nici firma și nici platforma nu sunt înregistrate în România

Temu nu este înregistrată în România. Nu există nicio firmă înregistrată în România și nici site-ul platformei nu este înregistrat în țara noastră.

„Din ce am verificat, cred că site-ul este înregistrat în Dublin, Irlanda”, ni s-a transmis de la Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații.

Nici măcar suma plătită nu poate fi verificată unde a ajuns, pentru că băncile nu pot recunoaște firma, țara și contul în care ajung banii.

După plata unei comenzi pe Temu.com/ro primești doar notificarea că banii au ajuns la Temu. Nici măcar la returnarea banilor, consumatorul nu primește informații detaliate de unde a primit suma de bani, îi apare doar „Temu” în detaliile tranzacției.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este instituția publica română care ar fi trebuit să verifice modul de funcționare a site-ului, conținutul și siguranța acestuia.

Reprezentanții ANCOM ne-au explicat că până în acest moment Temu nu a fost autorizată în România. „Nici nu credem că este nevoie de autorizare, pentru că platforma nu face activități de comunicare digitală sau activități poștale”, ni s-a transmis de la Biroul de Presă al autorității.

Siguranța datelor personale și a conturilor bancare

În momentul comenzii, consumatorul român predă datele sale personale – email, telefon, adresă – dar și informațiile cardul bancar unei platforme fără ca aceasta să fie verificată și fără a avea siguranța că aceste date sunt protejate.

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) este instituția publică de control care verifică modul cum este respectat celebrul GDPR (Regulament General de Protecția Datelor) din Europa.

Reprezentanții ANSPDCP nu ne-au răspuns la întrebările trimise în această săptămână în legătură cu Temu. Am întrebat dacă autoritatea poate verifica platforma, dacă a verificat-o și care au fost rezultatele controlului.

Singura garanție de protecție e că, pe site-ul platformei, la „termenii și condițiile de funcționare” se precizează că Temu își asumă să respecte GDPR și să protejeze activ datele bancare ale clienților din România.

Regulile concurenței

Tocmai o parte din aceste motive, face ca platforma Temu să nu fie concurențială și să afecteze piața din România, așa cum susțin reprezentanții altor companii din domeniu cu care CursDeGuvernare a stat de vorbă în documentarea acestui material.

„Nu cred că este normal ca un jucător care investește agresiv în promovarea în România, să nu fie reglementat în România. Platforma nici nu poate fi controlată, în timp ce noi putem fi amendați dacă greșim normal la orice comandă. Cred că piața trebuie reglementată la fel pentru toți jucătorii”, ne-a spus un reprezentant al unei platforme de e-commerce.

În plus, în timp ce mărfurile pentru platformele europene de e-comerce ajund în luni de zile în containere, mărfurile vândute prin Temu ajung în câteva zile – uneori cu avioane cargo.

 „Din ce știu eu, nu este deschisă nicio anchetă deschisă pentru platforma Temu. Nici nu știu să fi primit sesizări. Este și o legislație nouă, în care partenerii care vând pe platformă se pot plânge la noi. Repet, nu știu să fi primit plângeri și să fie o anchetă a instituției noastre”, ne-a transmis un reprezentant al conducerii Consiliului Concurenței.

2, Temu în SUA: „Cheltuind ca un miliardar”. Mușchii arătați la SuperBowl

Pe site-ul Temu.com/ro platforma se prezintă ca fiind deținută de o firmă din Statele Unite.

Dintr-un jucător mic, Temu a ajuns să fie o amenințare chiar și pentru puternicul Amazon în Statele Unite.

Opinia publică și presa americană a descoperit cât de puternic a devenit Temu pe 11 februarie, când a avut loc SuperBowl. Finala campionatul de fotbal american este cel mai important eveniment sportiv și de televiziune al anului în Statele Unite.

Compania, deținută de compania chineză PDD Holdings, a plătit atunci 21 de milioane de dolari pentru trei reclame și 15 milioane de dolari de reduceri și cupoane raportate în timpul confruntării dintre Chiefs și 49ers, conform Forbes (https://www.forbes.com/sites/drewbernstein/2024/02/15/why-temu-could-challenge-amazons-us-market-position/?sh=6b26b7d75b81).

Dacă în România, Temu se promovează cu sloganul „Împreună reducem prețurile”, ceea ce ar fi și traducerea Temu din limba chineză, în Statele Unite reclamele spun că platforma își ajută clienții să „cheltuiască ca un miliardar”. Altfel spus să cumpere foarte mult, cu bani puțini.

Traseul comenzilor

În urma plasării unei comenzi, platforma anunță clientul din România ca va primi produsul în 7 sau maximum 14 zile calendaristice.

Fără a preciza cine sunt producătorii sau din ce țară provine produsul comandat.

„Temu lucrează cu o rețea vastă de furnizori și producători”, se precizează pe site-ul platformei. 

Presa internațională, dar și reprezentanții companiei din SUA au recunoscut că o mare parte din produse provin din China.

„Cu sprijinul PDD Holdings, Temu poate profita de rețeaua globală de furnizori și parteneri ai companiei-mamă, precum și de economiile sale de scară, pentru a oferi clienților săi produse de cea mai înaltă calitate la cele mai bune prețuri. În plus, Temu poate să se bazeze pe capacitățile logistice ale PDD Holdings pentru a oferi clienților săi cea mai bună experiență de cumpărături”, se precizează într-un comunicat al Temu publicat în SUA. (https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/01/11/2586704/0/en/Temu-Sources-From-The-Best-Suppliers-and-Merchants-Globally.html)

Mai departe, din cauza crizei globale a livrărilor de containere, „orice comandă făcută acum în China durează mai mult de 30 de zile”, spun jucătorii occidentali din pița de e-comerce.

În schimb, Temu folosește o rețea de avioane cargo și vase rapide pentru a învinge competiția din Europa și din Statele Unite. 

Agenția de presă Reuters a raportat luna în urmă cu o săptămână că Temu trimite în jur de 4.000 de tone de mărfuri pe zi în întreaga lume din China.

Temu acumulează o mare parte a mărfurilor aeriene disponibile la nivel mondial pentru a muta toate aceste pachete, crescând costurile de transport și creând deficit de capacitate pe unele rute. (https://www.reuters.com/technology/temu-likely-face-tougher-online-content-rules-eu-users-soar-2024-04-15/)

Pentru Europa, platforma are un hub în Germania, acolo unde ajung bunurile comande de pe piețele europene.

3, Temu în UE: Nici asociațiile de protecție a consumatorilor din Germania n-au reușit mare lucru

Circa 45 de milioane de utilizatori avea temu luna trecută în UE.

Primele verificări din Europa asupra platformei au avut loc în acest an în Germania.

Federația Organizațiilor Consumatorilor Germani a emis o declarație cu privire la aplicația de cumpărături Temu, în care a raportat mai multe încălcări ale legislației privind protecția consumatorilor în Germania și în Uniunea Europeană, informează un comunicat de presă al organizației.

În Ungaria, Autoritatea Maghiară pentru Concurență (GVH) investighează în prezent mai multe plângeri privind practicile comerciale ale pieței online chineze, Temu. Operatorii de caz GVH evaluează reclamațiile și colectează date detaliate, pe baza cărora autoritatea națională de concurență va lua măsurile necesare pentru a proteja consumatorii maghiari și, în cazuri justificate, va declanșa proceduri de supraveghere a concurenței. (https://www.gvh.hu/en/press_room/press_releases/press-releases-2024/temu-in-the-gvhs-crosshairs).

În România, Guvernul a inițiat un memorandum pentru a putea discuta, într-un cadru interministerial, despre comerțul electronic la nivel sectorial.

Întrebat dacă pe agenda grupului de lucru interministerial se va afla și creșterea accelerată a retailerilor din China precum Temu etc şi ce măsuri vor fi luate în ceea ce privește respectarea legislației, respectarea drepturilor consumatorilor, plata taxelor etc, Florin Spătaru, consilier de stat în cadrul Cancelariei prim-ministrului, a declarat că România trebuie să crească în capacitatea de a opri la vamă produsele acestor platforme. (https://www.agerpres.ro/economic-intern/2024/04/02/cresterea-preturilor-produselor-cumparate-de-pe-platformele-online-in-ultimii-3-ani-mai-mica-decat-cresterea-inflatiei-consilier–1274099.)

e-Commerce-ul din România: forță și potențial, periclitate de lipsa de reguli a noului gigant

Sectorul de e-commerce este un motor al economiei, iar România s-a poziționat în ultimii ani drept hub regional, ducând peste granițe nu doar mărfuri, ci întregul ecosistem, înțelegând aici și curierat plus tehnologie. 

Alături de IT, e-commerce-ul poate fi privit drept sector strategic, componentă a economiei digitale românești. RO a dezvoltat un ecosistem competitiv de comerț electronic (produse + servicii), care a generat în anii trecuți peste 3% din PIB. Conform Institutului Național de Statistică, 6 din 10 români cumpără online. 

Conform e-commerce Europe, România se clasează pe locul 3 în CEE, după Polonia și Cehia, respectiv pe locul 12 la nivel EU în ceea ce privește contribuția comerțului electronic la PIB. 

Un studiu McKinsey care a analizat mai detaliat un grup de nouă state din CEE catalogate drept competitori digitali emergenți („digital challengers”), arăta că România și Cehia au cea mai mare pondere a exporturilor din vânzările totale de mărfuri generate de comerțul digital în regiune.

Conform studiului, cele două economii reușesc să genereze o balanță comercială pozitivă datorită expansiunii ample a două platforme online naționale în regiunea Europei Centrale și de Est.

(Citiți și: ”Document / ”Nu mai e timp de pierdut”: Consiliul European – sub dușul rece al Raportului Letta”)

(Citiți și: ”Alarma lui Mario Draghi: Europa riscă să devină irelevantă în tehnologie, China și SUA nu mai respectă regulile”)

***

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: