fbpx

Analiză

Strategia de administrare a datoriei publice în perioada 2021-2023: Ținte, măsuri, riscuri

Statul plănuiește să se folosească toate tipurile de instrumente financiare pentru a-și asigura finanțarea datoriei publice, însă vizează să se împrumute preponderent în lei, cu… Mai mult

04.05.2021

La obiect

România, țara din UE cu cei mai puțini ziariști. (Oare de ce?)

România este țara membră UE cu cea mai mică pondere a ziariștilor în totalul populației ocupate, potrivit datelor publicate de Eurostat, la (foarte) mare distanță… Mai mult

04.05.2021

Analiză

Cum a fost scăzut cu 25% deficitul bugetar pe T1, față de cel din T1-2020. Observații

Bugetul general consolidat a consemnat după primul trimestru al anului în curs un deficit de circa 14,6 miliarde lei, echivalent cu circa 1,3% din noul… Mai mult

03.05.2021

La obiect

Stadiul negocierilor PNRR. România rămâne cu alocarea inițială, de 29,2 miliarde de euro. Persistă ”diferențe de opinie” pe cel puțin 4 domenii

Premierul și ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene vor merge la Bruxelles pe data de 10 mai pentru a negocia lista finală a proiectelor cuprinse în… Mai mult

29.04.2021

Mesajele publicitare înșelătoare: companiile pot fi amendate cu până la 60.000 de lei

de Adrian N Ionescu , 14.4.2021

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) are o „listă neagră” cu mesajele publicitare înșelătoare care pot atrage companiilor care le promovează amenzi de până la 60.000 de lei.

Direcția generală de ajutor de stat a MFP, care are în atribuții inclusiv implementarea legislației privind  menținerea unei piețe concurențiale loiale,  a publicat o listă cu „faptele de publicitate sancționabile”,  care încalcă Legea 158/2008 „privind publicitate inșelătoare și publicitate comparativă”.

Ministerul Finanţelor este activ în acest domeniu mai ales din 2017, când a derulat o campanie de verificare privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă pe un eşantion de 447 de firme care comercializează produse alimentare, băuturi şi tutun.

(Citiți și: „Ministerul Finanțelor, verificări privind publicitatea înșelătoare sau comparativă”)

La capitolul „Publicitate înșelătoare” a site-ului MFP este accesibil și un formular de reclamare a unor mesaje publicitare incorecte.

Incriminarea superlativelor

Lista „faptelor de publicitate sancționabile”, conține peste 30 de expresii amendabile și majoritatea conțin superlative sau plasează prețul produsului lăudat „sub nivelul concurenței”. Lista nu este exhaustivă.

Cel mai recent raport al Consiliului Interinstituțional în domeniul Combaterii concurenței Neloaiale dă ca exemplu mesaje de tipul:

  • „Marca N0. 1 în Italia”, „Nr.1 în vânzări în Italia”, „Nr.1 în Deutschland”, „100% alpine milk chocolate”etc., fără a face dovada afirmațiilo rmenționate;
  • „curăță calcarul 100%, durează de 10 ori mai mult (fără a exista un reper), 3 la preț de 2, numărul 1 în România, distruge 99,9% din bacterii, virusuri și fungi;
  • oferte cu sintagme precum „preț avantajos”, „superofertă”, „profită acum”, fără a se explica însă în ce constă avantajul oferit consumatorului”.

Regulile publicității comparative

Lista cu „faptele de publicitate sancționabile” publicată de Direcția generală de ajutor de stat a MFP (care are în atribuții inclusiv implementarea legislației privind  menținerea unei piețe concurențiale loiale), incriminează mesajele care încalcă Legea 158/2008 „privind publicitate inșelătoare și publicitate comparativă”.

Publicitatea comparativă este considerată legală, doar dacă dacă satisface, cumulativ, mai multe condiții, dintre care se remarcă:

  • compară bunuri sau servicii care răspund acelorași nevoi ori sunt destinate acelorași scopuri și, „în mod obiectiv”, una sau mai multe caracteristici esențiale, relevante, verificabile și reprezentative ale respectivelor bunuri ori servicii, care pot include și prețul;
  • nu discreditează mărcile, denumirile comerciale, bunurile și serviciile unui concurent;
  • nu profită în mod neloial de reputația unei mărci, a unei denumiri comerciale sau a altor semne distinctive ale unui concurent ori a denumirii de origine a produselor concurente;
  • nu creează confuzie între comercianți, între cel care își face publicitate și un concurent sau între mărci, denumiri comerciale, alte semne distinctive, bunuri ori servicii ale celui care își face publicitate și cele ale unui concurent.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.4.2021

Lăsați un comentariu


Stiri

România, liderul european al numărului de ore lucrate de angajați: o interpretare a datelor

Marin Pana

România a ocupat în T4 2020 prima poziție în UE la numărul de ore lucrate săptămânal de către angajați, potrivit datelor publicate de Eurostat. Cu… Mai mult

Stiri

Ministrul Agriculturii anunță un program de investiții de 3,2 mld. de euro – bani europeni

Vladimir Ionescu

Un program de investiții în activități în agricultură în valoare de 3,2 miliarde de euro, fonduri europene, va fi lansat în luna iunie, a anunțat… Mai mult

Europa

Dosarul tarifelor vamale la oțel și aluminiu – Acord temporar între SUA și UE

Iulian Soare

Administraţia Biden ar urma să anunţe zilele următoare că a ajuns la un acord provizoriu cu UE privind tarifele vamale suplimentare impuse la importurile de… Mai mult

Stiri

Decizie pentru București: Masca, obligatorie pe o rază de 50 de metri în jurul școlilor

Vladimir Ionescu

Una dintre zonele aglomerate din București unde purtarea măștii rămâne obligatorie va fi perimetrul cu o rază de 50 de metri din jurul școlilor, a… Mai mult

Europa

Rusia a declarat Cehia și SUA țări “neprietenoase”. Reacția autorităților de la Praga

Iulian Soare

O decizie a Rusiei de a plasa Republica Cehă pe o listă ”cu ţări neprietenoase” alături de SUA şi de a limita numărul de angajaţi… Mai mult

Europa

Israel / Conflictul cu Hamas se intensifică, protestele palestinienilor se extind și în Cisiordania

Iulian Soare

Confruntările violente dintre trupele israeliene și palestinieni s-au extins în Cisiordania, iar cele două părți ale conflictului au continuat și pe parcursul nopții să lanseze… Mai mult

Stiri

Decizie: Persoanele vaccinate care vin în România nu mai stau în carantină

Vladimir Ionescu

Persoanele care vin în România din țări încadrate ca aflându-se în zona verde nu mai au nevoie de niciun fel de document, iar persoanele vaccinate… Mai mult