Bătrânii României și condițiile lor de viață din statisticile UE

Eurostat a dat publicității o serie de date referitoare la populația în vârstă, cu indicatori referitori la ponderea în total, rata de dependență, riscul de… Mai mult›
03.12.2019
O imagine cât 1000 de cuvinte: deficitul românesc în contextul UE

După analiza situației găsite în finanțele publice și măsurile de aducere la normal a execuției bugetare, concretizate în cea de a doua rectificare bugetară pe… Mai mult›
02.12.2019
Experți în fiscalitate: Cât de haotice sunt excepțiile din Codul fiscal și cât de dificilă va fi recalibrarea

Abundenţa de excepţii de la aplicarea Codului Fiscal a creat mai degrabă privilegii decât motoare de dezvoltare a economiei şi societăţii. Corecțiile nu trebuie făcute… Mai mult›
01.12.2019
Energia în România: Ritm alarmant de creștere a prețului pentru firme. La consumatorii casnici avem între cele mai mici prețuri în UE

Potrivit datelor comunicate de Eurostat pentru primul semestru din 2019, România a consemnat cel mai mic preț pentru consumatori la gazele naturale, alături de Ungaria.… Mai mult›
01.12.2019

Memorandumul 5G cu SUA a fost publicat- documentul nu menționează China, dar principiile agreate blochează participarea Huawei
de Razvan Diaconu , 3.11.2019
Memorandumul privind securitatea rețelelor 5G, semnat în data de 20 august între Guvernele României și SUA, a fost publicat pe site-ul Ministerului Comunicațiilor.
Asta după ce președintele ANCOM, Sorin Grindeanu, a anunțat, pe 31 octombrie, că licitația pentru sistemele 5G se amână pentru anul viitor și din cauza faptului că prevederile din respectivul document nu au fost transpuse în legislația națională.
Sorin Grindeanu spunea că a văzut respectivul document, dar că acesta este ”strict secret”, deci caietele de sarcini ale licitației nu pot fi realizate.
(Citiți și: ”Licitația pentru licențele 5G s-a amânat pentru 2020”)
Nu este foarte clar de ce ar fi fost clasificat așa Memorandumul 5G cu Statele Unite, mai ales că, după publicare, vedem că acesta conține doar principii care au fost deja agreeate, încă din luna mai, de către 32 de state membre UE și NATO (inclusiv de către România), în cadrul unei Conferințe privind securitatea rețelelor 5G organizată la Praga.
Cadrul de securitate cibernetică aprobat, sau ”Propunerile de la Praga”, așa cum au fost denumite de organizator, a fost publicat pe data de 3 mai, de către guvernul Cehiei (AICI-LINK).
Potrivit documentului semnat de România și Statele Unite, publicat de MCSI:
Guvernul României și Guvernul Statelor Unite afirmă, ca parte a unei abordări de securitate bazate pe evaluarea riscurilor, că este necesară o evaluare atentă și completă a furnizorilor tehnologiei 5G. Suntem convinși că toate statele trebuie să se asigure că numai furnizori serioși și de încredere sunt acceptați, pentru ca rețelele să fie protejate de acces neautorizat sau de interferențe. O evaluare riguroasă trebuie să includă următoarele elemente:
- Dacă furnizorul este, fără un control judiciar independent, sub controlul unui guvern străin
- Dacă furnizorul are o structură a acționariatului transparentă și
- Dacă furnizorul are o istorie de comportament corporatist etic și este supus unui regim juridic care impune practici corporatiste transparente
În esență, memorandumul nu face referire deschisă la companii din China, dar principiile agreeate la nivel instituțional de către România și Statele Unite, enumerate în document, blochează în fapt accesul acestora la dezvoltarea rețelelor 5G din România.
(Descărcați AICI Memorandumul 5G)
Statele Unite au semnat acest tip de memorandum cu două state membre UE din estul Europei: cu România și cu Polonia. Spre deosebire de România, Polonia a dat publicității documentul chiar în ziua în care acesta a fost semnat.
Uniunea Europeană urmează să elaboreze propriul ghid privind rețelele 5G și securitatea acestuia. Documentul este în curs de elaborare și se bazează pe analize transmise la Bruxelles în vară de fiecare stat membru UE. Oficial, Uniunea a transmis că nu va impune statelor membre să nu coopereze cu companii din China.
În urma licitației 5G, statul ar urma să câștige, potrivit estimărilor, 2 miliarde de euro. Punctul de referință este dat de vânzarea licențelor 4G în 2012, în urma căreia bugetul a încasat aproximativ 700 de milioane de euro.