Chestiunea

Sistemul cu 15 ani de învățământ obligatoriu: lipsesc doar infrastructura, banii de investiții și posibilitatea de-a funcționa

Potrivit reformei elaborate de ministrul Ecaterina Andronescu, românii vor fi obligați să urmeze 15 ani în sistemul de educație, trei fiind învățământ preșcolar și ceilalți… Mai mult

13.05.2019

La obiect

Inflaţia rămâne peste 4%, s-a redus drastic spaţiul pentru revenirea spre 3% pe final de an

Preţurile de consum pentru populaţie au crescut în luna aprilie 2019 cu 0,61%, valoare mai mare decât în aceeaşi lună a anului anterior (+0,54%). Astfel,… Mai mult

13.05.2019

Analiză

Problema bugetară a României: combinaţia toxică între veniturile „americane” şi cheltuielile „europene”

Intrată relativ recent în clubul economiilor de piaţă funcţionale, deşi are multiple probleme de dezvoltare ( nu doar economice) rămase în suspensie, România s-a uitat… Mai mult

12.05.2019

Chestiunea

”România merită o atenție mai mare, ceea ce vom face în următoarele săptămâni” – Declarațiile ”greilor” la final de summit

Președintele Klaus Iohannis, președintele Consiliului European, Donald Tusk, și președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, au susținut o conferință de presă comună la finalul summit-ului UE… Mai mult

09.05.2019

Cronicile
Cronicile

Măsura uitată a Guvernului Boc: supraimpozitarea economisirii asemeni speculațiilor financiare. Efecte

de Marin Pana 3.4.2016

mp21În goana după banii necesari procesului de echilibrare bugetară, Guvernul Boc a redus cu 25% salariile bugetarilor, a majorat TVA de la 19% la 24% și a decis supraimpozitarea investițiilor pe termen mediu și lung (peste un an), de la 1% la 16%.

Primele două măsuri au fost reversate total sau aproape total (ar mai fi un singur punct procentual reducere a TVA, planificat pentru anul 2017).

În schimb, ultima a fost ”uitată”, ceea ce descurajează economisirea pe termen lung și o pune pe picior de egalitate cu speculațiile financiare. Asta în pofida faptului că dezvoltarea sustenabilă a țării ține de stimularea plasamentelor pe termen mediu și lung. Plasamante de natură să aplatizeze curba creșterilor și reducerilor de consum.

Acestea se conturează tot mai abrupt în ultimii ani, după cum un guvern sau altul alege să apese pe accelerația exporturilor sau a consumului populației, pentru că la investiții publice nu prea s-a înghesuit nimeni să performeze

De aceea, ar fi necesară anularea și a ultimei dintre cele trei măsuri, mai ales în condițiile în care creșterea cel puțin robustă a creditării reclamă creșterea economisirii interne.

Taxarea cu 16% a câștigurilor din plasamente negarantate pe termen mediu și lung nu face sens nici din perspectiva punerii lor pe picior de egalitate la nivel fiscal cu taxarea dobânzilor încasate pentru depozitele bancare, depozite care sunt garantate în limita a 100.000 de euro pe deponent și bancă (concret aproape pentru toți românii).

Reamintim celor care au memoria mai scurtă că pe parcursul anului 2009, altminteri an de criză și de cădere maximă a PIB, câştigul obţinut din transferul unităţilor de fond a fost scutit de impozitare. În prima jumătate a lui 2010 s-a introdus o impozitare diferențiată, care avea sensul de a taxa de o manieră rezonabilă aceste câștiguri.

Astfel, dacă perioada de deţinere a unităţilor de fond era mai mică de un an, impozitul perceput se situa la 16%, din care 1% era reţinut de societatea de administrare. Dacă perioada de deţinere era de peste un an, impozitul perceput era numai cel de 1% reţinut de societatea de administrare. Rațiunea a prevalat doar șase luni, după care s-a ajuns la taxarea cu 16% indiferent de perioada de deţinere a titlurilor.

Efecte: descurajarea economisirii în paralel cu explozia consumului

Ieșirea din criză s-a produs, refacerea salariilor bugetarilor a avut loc și mai mult decât atât în sănătate și învățământ, taxarea mărfurilor și serviciilor s-a redus înapoi spre nivelul de plecare și mai mult decât atât pentru alimente dar taxarea investițiilor personale a fost lăsată ca și cum foamea de bani a bugetului a rămas valabilă numai pentru economisirea personală.

În treacăt fie spus, diferența foarte clară de taxare și de proceduri administrative trimite pe cei care vor să investească în activități mai dinamice spre varianta pasivă a titlurilor de stat, care sunt scutite de impozit și de declararea veniturilor obținute pe această cale (a se citi din dobânzile plătite de către contribuabilii români).

Mai mult, au fost introduse și alte formalități, de natură să descurajeze suplimentar economisirea în fonduri private de investiții. Începând cu 1 ianuarie 2013, câştigul net/pierderea netă anuală înregistrată în urma răscumpărării unităţilor de fond, respectiv impozitul anual datorat în urma acestor tranzacţii, se determină doar în baza declaraţiei anuale depuse de contribuabil.

De reținut, potrivit ordinului 3.483/2008 al ANAF, se taxează așa-zisele câștiguri contabile (diferența dintre prețul de vânzare și prețul de cumpărare) pe principiul first-in, first-out, pentru a se maximiza impozitarea investitorilor.

Nu se acceptă nici aplicarea impozitului pe diferența de preț aferentă ultimelor unități de fond achiziționate (principiul last-in, first-out), care ar semnifica taxarea unui surplus temporar de resurse care a fost plasat în finanțarea economiei și nu aruncat în consum, și nici aplicarea pe diferența dintre prețul de vânzare și media ponderată de achiziție a unităților, care ar fi fost firească dat fiind caracterul fungibil al unităților de fond deținute ( toate valorează la fel, indiferent de momentul și prețul de achiziție).

Chestiunea nu este una marginală, mai ales în contextul în care consumul se inflamează pe zi ce trece iar ritmul de creștere al cererii agregată va duce la mijlocul acestui an la un surplus față de PIB-ul potențial. Surplus de natură să creeze presiuni în sensul afectării echilibrelor macroeconomice, obținute cu destulă dificultate în ultimii ani.

De altfel, majoritatea românilor nu dispun nici de sumele necesare, nici de cunoștințele și nici de timpul care ar trebui să îl aloce pentru a-și dirija economiile direct către bursă și nici nu dispun de un consilier bancar dedicat, care să le achiziționeze titluri de stat (la un cost redus minim recent de la 10.000 lei/titlu la ”doar” 5.000 lei/titlu) .

Or, interesul economic al societății pe termen lung într-o economie funcțională de piață este este acela ca banii să meargă, pe un managemant privat, într-o proporție cât mai mare direct pentru sprijinirea activității productive, nu doar pentru creditarea achizițiilor de mărfuri și locuințe sau pentru acoperirea deficitelor pe care statul are tendința de a le majora în condiții de refinanțare facilitată.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.4.2016

Lăsați un comentariu


Stiri

Gaze naturale: Costul proiectelor strategice s-a dublat după cererile Ministerului Economiei. Statul încă mai vrea tot profitul Transgaz

Adrian N Ionescu

Conducerea Transgaz (TGN), operatorul sistemului naţional de trasnport de gaze naturale, a adăugat noi cinci proiecte majore de dezvoltare a acestuia, în urma presiunilor acţionarului… Mai mult

Stiri

Ghidul euro-alegerilor: sinteza ofertelor candidaților și importanța votului

Ioana Morovan

Un ghid cu sinteza ofertelor electorale și explicații despre importanța votului la alegerile europarlamentare a fost lansat, marți, de echipa Dialectica, o platformă de știri… Mai mult

Stiri

Ucraina va supune la referendum orice eventuală înţelegere cu Rusia cu privire la Donbas

Iulian Soare

Ucraina ia în considerare supunerea la referendum a oricăror acorduri sau înţelegeri de compromis cu Rusia privind rezolvarea conflictului armat din Donbas, în estul ţării,… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis: PSD nu va mai primi încă o nominalizare de premier, alegerile vor schimba spațiul politic românesc

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a spus miercuri că alegerile europarlamentare și referendumul vor genera schimbări în spațiul politic românesc, șeful statului anunțând că nu va mai… Mai mult

Stiri

ONRC: Numărul insolvenţelor a scăzut cu 30,22% în primele patru luni din 2019

Adrian N Ionescu

Numărul societăţilor comerciale şi persoanelor fizice autorizate intrate în insolvenţă a scăzut cu 30,22%, în primele patru luni din 2019, comparativ cu perioada similară din… Mai mult

Stiri

Ministerul Finanțelor, apel pentru depunerea de cereri de ajutor de stat pentru companii

Vladimir Ionescu

Ministerul Finanțelor Publice ”încurajează investitorii să depună cereri pentru finanțare prin intermediul schemei de ajutor de stat 807/2014”. Cererile vor fi analizate în sesiune continuă,… Mai mult

Stiri

Magistrații, obligați să încheie asigurări de malpraxis

Vladimir Ionescu

Magistraţii vor fi obligaţi în curând să încheie asigurări de malpraxis profesional, după ce la finalul anului trecut, după modificarea legilor justiţiei, au apărut şi… Mai mult