Consiliul Național al IMM-urilor din România trage un semnal de alarmă cu privire la implementarea noii măsuri 3 – Actiunii 4.1.1 – ”Investiții în activități productive”, publicată în luni în Monitorul Oficial, care are un potențial ridicat de fraudare, potrivit reprezentanților CNIPMMR.
“Se pregătește o fraudă de proporții în implementarea măsurii 3! Nu e posibil ca în lipsa unui guvern instaurat, să fie lansată o măsură vitală pentru mediul de afaceri în regim de <<primul venit, primul servit>>! Istoria ne arată că acest sistem a contribuit la fraude în ceea ce privește blocajul platformelor, aplicarea cu ajutorul ,roboților’ de proiecte, frustrare în rândul celor corecți și care își doresc competiție corectă! 358 de milioane de euro care riscă să ajungă nu la cei care au nevoie, nu la cei performanți, ci la cei care ,se descurcă’! Fac un apel la noul Prim-Ministru, la Ministrul fondurilor europene, la Ministrul economiei să oprească imediat acest potențial jaf!!!”, Florin Jianu (foto), președinte CNIPMMR
Motivele invocate de IMM-uri:
- Criteriul primul venit – primul servit nu va asigura calitatea proiectelor, competiția de fapt fiind dată de viteza de înscriere în platformă. De asemenea, această abordare poate conduce la blocarea platformei, încărcarea a zeci și sute de proiecte în câteva minute de la lansare, lucru care nu este corect față de toți cei care doresc să se înscrie în acest apel de proiecte.
- Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene nu a ținut cont de prelungirea cadrului temporar european. Comisia Europeană a adoptat o prelungire a cadrului temporar, cu încă șase luni, de la 31 decembrie 2021 la 30 iunie 2022.
- Valoarea maxima a ajutorului de stat de 1.000.000 euro reduce în mod considerabil numărul potențialilor beneficiari. Având în vedere efectele pandemiei COVID-19 asupra unui număr extrem de mare de IMM-uri, este oportună diminuarea valorii maxime a ajutorului financiar nerambursabil la 200.000 euro pentru a avea posibilitatea sprijinirii unui număr mai mare de IMM-uri. Astfel, vor putea fi sprijinite minimum 1792 de IMM-uri comparativ cu 358 de IMM-uri conform propunerii din GS.
- Nu există corelare între cifra de afaceri și valoarea grantului solicitat. Nu este corect ca beneficiarii care îndeplinesc criteriile de eligibilitate, dar au o cifră de afaceri în 2019 de 100 de lei și în 2020 de 50 de lei să poată aplica pentru un grant de 1 milion de euro, acesta neavând nici experiența, nici capacitatea tehnică și nici capacitate financiară.
Măsura 3 face parte dintr-un pachet de măsuri de un miliard de euro destinat IMM-urilor din România, implementat în contextul crizei generate de pandemia de COVID-19.
Aceasta a fost blocată pe termen nelimitat în primăvară, în urma unor suspiciuni de fraudă care s-ar fi concretizat într-un dosar la DNA. Un număr de 27.736 de IMM-uri apucaseră să aplice pentru această măsură, valoarea totală a solicitărilor transmise fiind de 15,9 miliarde de lei.
Ulterior, Guvernul a luat în calcul chiar eliminarea programului și transferarea sumelor alocate către Măsura 2.
Prin Măsura 1 – microgranturi au fost acordate companiilor ajutoare de stat de câte 2.000 de euro. Prin Măsura 2 – granturi pentru capital de lucru au fost acordate granturi pentru capital de lucru de 2.000-150.000 euro. Prin Măsura 3 ar fi urmat să fie acordate granturi pentru investiții cuprinse între 50.000 și 200.000 de euro.