fbpx

La obiect

Date INS pe S1 / Economia a revine, +1,6% față de S1 2019, dar pe o structură mai slabă: -5,2% la industrie, cu expandarea comerțului. Prețul – adâncirea deficitelor externe

INS a confirmat creșterea PIB pe al doilea trimestru din 2021: a crescut cu 13% în termeni reali și cu 13,6% pe seria ajustată sezonier… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Valul 4 ante portas: la ce se așteaptă autoritățile și experții și ce măsuri pregătesc

Peste o săptămână începe noul an școlar, pe fondul unei rate de vaccinare anti-Covid de numai 35% din populația adultă, în condițiile în care valul… Mai mult

07.09.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății a pornit din Vest: 3 județe au cloud comun și caută soluții eHealth

Trei Direcții Județene de Sănătate Publică din vestul țării – Arad, Timiș și Hunedoara – au reușit în 30 de zile, cu ajutorul STS, să… Mai mult

07.09.2021

Evenimentul

Miniștrii USR-PLUS și-au anunțat demisiile – guvernul Cîțu s-a rupt sub privirile președintelui Iohannis

Miniștrii USR PLUS au anunțat luni seară, cu demisiile în mâini, decizia de a se retrage din Guvernul Cîțu, mișcarea fiind aprobată de Biroul Politic… Mai mult

06.09.2021

Master Planul pe Transport primește undă verde pentru dezbatere. Amendamentele Comisiei Europene

de Anne-Marie Blajan 23.9.2014

Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial „Transport” a anunțat oficial marți că reprezentanţii Comisiei Europene au acceptat ca Master Planul General de Transport să fie supus dezbaterii publice.

În opinia Comisiei, comunicată marţi către cursdeguvernare.ro, documentul nu a atins încă standardele europene.

Variantă „finală” a Master Planului pentru Transport, elaborată sub mandatul ministrului Ioan Rus, a fost trimisă la Bruxelles cu peste un an întârziere, principalul responsabil pentru această situaţie fiind fostul ministru Dan Şova.

Observaţii ale Comisiei Europene

Comisia Europeană reafirmă că aprobarea Master Planului este atributul României, nu al Comisiei. Experţii CE sunt mai degrabă consultanţi ai autorităţilor române pentru realizarea unei strategii naţionale de transport.

Master Planul este o precondiţie pentru adoptarea Programului Operaţional de Transporturi întrucât Master Planul conţine proiectele care pot fi finanţate prin POS-T, dar şi alte proiecte de infrastructură care ar putea fi realizate cu bani europeni” –

a declarat pentru cursdeguvernare.ro purtătorul de cuvânt al Comisarului pentru politici regionale, Shirin Wheeler.

Pe de altă parte, reprezentantul Comisiei, afirmă: „Planul trebuie să fie coerent, credibil şi să aibă în vedere investiţii strategice naţionale pe termen mediu şi lung. Mai mult, acest document trebuie asumat de către întreaga clasă politică din România întrucât stabileşte o strategie naţională dincolo de alegeri locale, naţionale sau prezidenţiale”.

(Citiți și: ”Document / Harta celor 9 coridoare de transport pe conexiunile Est-Vest – publicată de Comisia Europeană. România este inclusă în două coridoare”)

 

“Documentul va fi analizat formal de către Comisia Europeană după consultările publice şi după adoptarea Master Planului de către autorităţile române. Autorităţile române sunt pe drumul cel bun, însă documentul nu este finalizat şi există în continuare câteva lucruri care îngrijorează Comisia”, a precizat purtătorul de cuvânt de la Bruxelles.

Problemele

Oficiali din domeniu ai Comisiei Europene consultaţi de cursdeguvernare.ro spun că motivele de îngrijorare ţin de câteva principii:

  • Comisia doreşte criterii puţine şi clare pentru proiectele asumate- oficialii de la Bruxelles vor să se asigure că proiectele agreate de autorităţile române fac parte din reţeaua TEN-T şi că sunt viabile din punct de vedere economic
  • Oficialii europeni vor să se asigure că nu există alte criterii care să dilueze aspectele importante în viziunea comisiei.
  • Autorităţile române trebuie să se angajeze că menţin o reţea de căi ferate sustenabilă
  • Master Planul trebuie să stipuleze foarte clar guvernanţa transporturilor; cine, ce şi care sunt atribuţiile exacte ale autorităţilor ce gestionează domeniul transporturilor
  • Comisia doreste implementarea strategiei europene de transport intermodal
  • Comisiei îi este neclar dacă vor exista criterii suplimentare (altele decât apartenenţa la TEN-T şi eficienţa economică) de selecţie a proiectelor şi care vor fi efectele acestor noi criterii asupra reţelei de transport europene

(Descărcaţi AICI Reţeaua Europeană de Transport TEN-T elaborată de Comisia Europeană)

Autorităţile române trebuie să adopte Master Planul la nivel politic, însă, afirmă specialiştii consultaţi de cursdeguvernare.ro, „Comisia va urmări atent implementarea sa, din perspectiva că documentul constituie baza finanţărilor europene în materie de transport.”

Câteva modificări faţă de desenele ministrului Dan Şova

Sub ministeriatul lui Ioan Rus, Transporturile au modificat din nou strategia naţională în transporturi.

Potrivit surselor cursdeguvernare.ro, în principiu, aceste modificări se referă la „retrogradarea” unor autostrăzi din vechile planuri în „drumuri expres” (o bandă şi jumătate pe sens, cu regim de vizeză scăzut în consecinţă- 100 km/h faţă de 130 km/oră).

Ca exemplu: fostele autostrăzi Piteşti- Sibiu şi Buzău-Brăila se transformă în „drumuri expres”

  • Revine în plan autostrada Sibiu-Braşov
  • Dispare autostrada Bucureşti-Alexandria
  • Dispare autostrada Focşani-Bacău

(Citiţi şi „Infrastructura rutieră reală a României faţă în faţă cu Masterplanul guvernului”)

Comunicat AM POST: Master Planul va fi făcut public pe 1 octombrie

Reprezentanţii AM POST s-au întâlnit în perioada 16-18 septembrie 2014 cu reprezentanţii Comisiei Europene, pentru a analiza Varianta finală revizuită a Raportului privind Master Planul General de Transport pe termen scurt, mediu şi lung.

În comunicatul autorităţii române aceasta admite că reprezentanţii Comisiei au recomandat AM POST adoptarea unor măsuri precum:

  • îmbunătăţirea metodologiei de elaborare a Master Planului, prin adăugarea unor scenarii alternative de testare a proiectelor de transport, care să includă criterii de selecţie ce vizează performanţa economică, apartenenţa la reţeaua TEN-T Core, precum şi criterii de mediu
  • revizuirea valorilor estimate pentru fiecare proiect în parte
  • asumarea reformei feroviare, care presupune punerea accentului pe o reţea feroviară redusă, introducerea serviciilor competitive pentru pasageri, a unui sistem de responsabilizare pentru performanţă şi a unui program de creştere a eficienţei
  • acordarea unei atenţii sporite proiectelor care închid coridoarele europene de transport în actuala perioadă de programare

Potrivit comunicatului, Master Planul General de Transport va fi făcut public în data de 1 octombrie 2014, odată cu prezentarea acestuia în cadrul şedinţei Comisiilor de transport reunite ale Parlamentului României.

15 luni de încercări nereuşite

Consultantul statului român pentru realizarea Master Planului este compania americană AECOM, în baza unui contract de 9,5 milioane lei fără TVA, atribuit în 2012.

Termenul anunţat anterior de autorităţi pentru definitivarea celui de-al doilea draft al Master Planului şi propunerea pentru aprobare în guvern a fost 30 iunie.

Master Planul este un instrument de testare a proiectelor şi politicilor de transport şi un document de analiză şi strategie în acest domeniu, care va trebui să conţină o listă cu proiecte de investiţii prioritizate, în funcţie de resursele finanicare disponibile, pentru orizontul de timp 2020, 2030 şi 2040.

În vara anului trecut, agenţia Mediafax a prezentat un document în care Comisia Europeană atenţiona Guvernul că proiectul Acordului de Parteneriat transmis către Bruxelles, care va reglementa modul de utilizare a banilor comunitari pentru 2014-2020, este incoerent şi fără priorităţi clare, solicitând ca documentul să fie refăcut.

Comisia semnala şi lipsa unui Master plan pe Transport, atrăgând atenţia că Acordul nu va fi luat în discuţie decât atunci când Master Planul va fi finalizat şi că, în plus, există pericolul ca întregul program operaţional preconizat pentru marile proiecte să fie blocat în absenţa acestui plan.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.9.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

BNS, despre creșterea cu 8% a salariului minim: Nesemnificativă faţă de creşterea preţurilor la energie

Vladimir Ionescu

Propunerea de majorare a salariului minim brut cu 8% ar avea un impact „absolut nesemnificativ” asupra venitului net al unui angajat plătit cu salariul minim,… Mai mult

Stiri

Comisia Europeană: Alegerile din Rusia s-au desfășurat într-o „atmosferă de intimidare”

Razvan Diaconu

Alegerile parlamentare desfăşurate de vineri până duminică în Rusia au fost „libere şi corecte”, a apreciat luni Kremlinul. Observatorii şi opoziţia manifestă îngrijorări majore privind… Mai mult

Stiri

Premierul l-a demis pe unul din cei mai eficienți funcționari guvernamentali: Octavian Berceanu, șeful Gărzii Naționale de Mediu

Vladimir Ionescu

Octavian Berceanu (foto), susținut în funcție de USR PLUS, a fost revocat de la conducerea Gărzii Naționale de Mediu. Decizia premierului Florin Cîțu a fost… Mai mult

Stiri

În Capitală nu mai există niciun pat liber la secțiile ATI pentru Covid – la nivel național mai sunt doar 19

Vladimir Ionescu

În Capitală și mai multe orașe mari – printre care Timișoara, Cluj și Craiova – nu mai exista luni niciun pat liber în secțiile de… Mai mult

Europa

Olanda vrea să interzică bancnota de 500 de euro și plățile în numerar de peste 5.000 de euro

Vladimir Ionescu

Ministrul olandez de Finanţe, Wopke Hoekstra, conduce o mişcare europeană pentru interzicerea folosirii bancnotei de 500 de euro şi a plăţilor în numerar de până… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis a plecat la New York la Adunarea Generală a ONU – SUA au cerut liderilor mondiali să nu participe fizic

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a plecat luni în Statele Unite, Administrația Prezidențială anunțând că șeful statului participă la ”la segmentul de nivel înalt al celei de-a… Mai mult

Europa

Polonia, obligată de CJUE să plătească Comisiei 500.000 euro zilnic, până închide mina de la Turow

Razvan Diaconu

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a decis luni că Polonia trebuie să plătească o penalitate zilnică de 500.000 de euro către Comisia Europeană… Mai mult