fbpx Modifică Setările

Analiză

Ce și cât înseamnă, de fapt, majorarea cu 10% a punctului de pensie

Creșterea de 10% a punctului de pensie începând cu luna septembrie de la 1.265 lei la 1.391 lei ar echivala la nivel bugetar cu o… Mai mult

03.08.2020

La obiect

Cea mai mare economia a lumii a intrat oficial în recesiune. Scădere de 32,9% de PIB în trimestrul al doilea din 2020

Economia americană a înregistrat cel mai abrupt declin trimestrial de la cel de-Al Doilea Război Mondiale încoace, de la lansarea acestui set de date. Nici… Mai mult

30.07.2020

La obiect

Stadiul celor 85 de proiecte fazate de România pentru a nu pierde finanțarea europeană

România mai are trei ani și jumătate la dispoziție pentru a finaliza cele 85 de proiecte fazate din fonduri europene, aferente exercițiului bugetar 2014-2020, valoarea… Mai mult

29.07.2020

La obiect

Vaccinul împotriva coronavirus – noua miză supremă în jocul geopolitic, egală cu tehnologia militară

Cine primește primul vaccinul contra coronavirusului? Lăsând retorica deoparte, răspunsul ține de geopolitică și de bani. O analiză Politico arată că goana după vaccin nu… Mai mult

29.07.2020

Document / Harta celor 9 coridoare de transport pe conexiunile Est-Vest – publicată de Comisia Europeană. România este inclusă în două coridoare

de Mariana Bechir 17.10.2013

Comisia Europeană a publicat noile hărți ale celor nouă coridoare principale care vor face conexiunile est–vest. În aceste hărți, România figurează cu proiecte incluse în Coridorul Rin-Dunăre și în Coridorul Orient/est-mediteraneean.

Axa principală a Coridorului Rin-Dunăre este formată de căile navigabile interioare Main și Dunăre.

Coridorul Orient/est-mediteraneean face legătura între interfețele maritime ale Mării Nordului, Mării Baltice, Mării Negre și Mării Mediterane, optimizând utilizarea porturilor vizate și a autostrăzilor maritime aferente.

Finanțarea UE pentru infrastructura de transport se va tripla pentru perioada 2014–2020, ajungând la 26 de miliarde de euro, potrivit unui comunicat al Comisiei.

Noua rețea centrală de transport va fi susținută de o rețea cuprinzătoare de rute la nivel regional și național, care aduc trafic în rețeaua centrală.

Rețeaua afluentă globală va asigura acoperirea completă a UE și accesibilitatea tuturor regiunilor.

Descărcați AICI Harta integrală cu cele 9 coridoare

Scopul este ca treptat, până în 2050, cea mai mare parte a cetățenilor și a întreprinderilor din Europa să se afle la cel mult 30 de minute distanță, ca timp de deplasare, de această rețea globală.

Noua politică de infrastructură a UE

Noua politică a UE în domeniul infrastructurii va transforma mozaicul actual de drumuri, căi ferate, aeroporturi și canale europene într-o rețea transeuropeană unificată de transport (TEN-T).

1.Noua politică instituie, pentru prima oară, o rețea centrală de transport bazată pe nouă coridoare principale:

  • 2 coridoare nord–sud
  • 3 coridoare est–vest
  • 4 coridoare diagonale.

2. Rețeaua centrală va transforma conexiunile est–vest, va înlătura blocajele, va moderniza infrastructura și va eficientiza operațiunile transfrontaliere de transport pentru călători și pentru companii în întreaga UE.

3. Disponibilitatea finanțării va depinde de încheierea cu succes a negocierilor privind cadrul financiar multianual 2014-2020.

4. Finanțarea pentru infrastructura de transport se va tripla pentru perioada 2014–2020, ajungând la 26 de miliarde EUR. Această finanțare din partea UE se va concentra asupra rețelei centrale de transport, care are cea mai mare valoare adăugată în UE.

5. Pentru a acorda prioritate conexiunilor est–vest, aproape jumătate din totalul finanțării CE pentru infrastructura de transport (11,3 miliarde EUR din cadrul mecanismului Conectarea Europei, MCE) va fi alocată numai pentru țările beneficiare ale politicii de coeziune.

Rețeaua centrală va conecta:

  • 94 de porturi europene principale cu legături feroviare și rutiere
  • 38 de aeroporturi principale cu legături feroviare cu orașe mari
  • 15 000 de km de linii de cale ferată modernizate pentru circulația de mare viteză
  • 35 de proiecte transfrontaliere pentru reducerea blocajelor

Fondurile

Cele 26 de miliarde EUR (prețuri curente) alocate transporturilor în cadrul mecanismului „Conectarea Europei” (FCE) al CFM (cadrul financiar multianual) vor servi în practică drept „capital inițial” pentru stimularea investițiilor suplimentare din partea statelor membre în vederea finalizării conexiunilor și legăturilor transfrontaliere dificile, care altfel nu ar fi probabil construite.

Costul implementării primei faze de finanțare a rețelei centrale pentru perioada 2014–2020 este estimat la 250 de miliarde EUR.

Rețeaua centrală urmează să fie finalizată până în 2030.

Infrastructura României în cifre

  • Rețeaua de șosele însumează 84.185 km, dar numai aproximativ o treime ( 27.665 km ) sunt drumuri modernizate.
  • România are doar 6.263 km de drumuri europene și numai 550 km de autostrăzi. La acestea se adaugă 255 km de drum cu trei benzi de circulație și 1.552 km de drum cu patru benzi, adică foarte puțin față de necesitățile reale.
  • În Romania exista 83,4 km de drumuri la o sută de kmp, în timp ce în Germania densitatea este de 180,5 km drumuri/100kmp.
  • România are 10.788 km de cale ferată, ceea ce înseamnă 4,53 km de cale ferată la o sută de km pătrati, comparativ cu Cehia și Germania, unde există 12,2 km de cale ferată la 100 kmp, respectiv 11,73 km de cale ferată/100kmp.
  • Viteza medie pe calea ferată la trenurile de călători a scăzut de la 86 de km pe oră în 1998, la 46 de kilometri/oră în prezent, iar la trenurile de marfă viteza medie a ajuns la doar 23 de kilometri/oră.
  • La capitolul căi navigabile, Romania se claseaza pe locul 12 in Europa, cu 1.731 km, la mare distanță de Franța, unde există de circa cinci ori mai mulți kilometri de canale navigabile, sau de Germania, unde se poate naviga pe o distanță de peste patru ori mai mare.
  • România deţine cea mai mare cotă din bazinul Dunării, aproape 30%.
  • Dunărea permite accesul navelor maritime de până la 25.000 tdw (descărcate parţial) în porturile Sulina, Tulcea, Galaţi şi Brăila, iar de la Brăila în amonte parametrii tehnici de navigaţie permit accesul navelor de navigaţie interioară în 29 de porturi, dintre care cele mai importante sunt: Drobeta Turnu Severin, Calafat, Turnu  Măgurele, Giurgiu, Olteniţa, Călăraşi, Cernavodă.
  • Navele maritime pot fi operate în România în porturile maritime Constanţa, Mangalia, Midia, iar navele maritime cu o capacitate de maxim 12.500 tdw pot fi operate şi în porturile fluvio-maritime Brăila, Galaţi, Tulcea şi Sulina, porturi situate la Dunăre.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.10.2013

3 comentarii

  1. Ștefan A.
    17.10.2013, 4:31 pm

    – 550 de km de autostrada construiti in doar 24 de ani ? Adica o medie de 22,9km /an . Record mondial imposibil de egalat .
    – 46km/ora viteza la calea ferata ? Alt record mondial.
    – Datoria publica a ajuns in mai la 230 miliarde de lei noi .
    Vine careva politician sa ne explice pe ce au cheltuit muntele asta de bani daca infrastructura e comparabila cu cea existenta in tarile sarace africane ?
    Autostrazile si calea ferata, elementele de baza a dezvoltarii economice si a comertului in oricare tara . In RO nu se stie nici acum acest adevar ?
    Mai bine sa facem canalul Dunare Bucuresti ca tot sintem fruntasi la aruncat banii din datorii pe geam . (:

  2. Ionita Ion
    18.10.2013, 9:09 am

    Canalul Dunare-Bucuresti, pentru care s-au cheltuit deja multi bani, este foarte util si ar trebui finalizat. Dupa parerea mea, utilitatea acestuia nu consta doar intr-o artera ieftina de transport marfuri etc., cat si in asigurarea unor rezerve de apa foarte importante pentru irigatii. Ar trebui sa ne gandim la finalizarea lui

    • Ștefan A.
      18.10.2013, 10:22 am

      Domnule Ionita Ion
      Dumneavoastra stiti cit costa sa transporti un container standard cu un camion din Bucuresti si pina in RFG? (timpul maxim necesar e de 24 de ore)
      Daca stiti , cautati sa descoperiti cit ar costa transportul aceluiasi container pe o barja din Bucuresti si pina in RFG . Plus cite zile ar fi necesare .
      Eu am intels ca pe vremea RSR nu a calculat nimeni daca e rentabil canalul Dunare -Marea Neagra dar sintem in 2013 si a continua in aceiasi logica (marete contructii dar inutile) inseamna prostie umana care nu invata nimic din experienta trecuta .
      PS. Un canal de irigatii e una , un canal navigabil e cu totu altceva .
      Sa se plimbe cu barcuta cine ?
      La ora actuala , tot ce a fost construit la nenorocirea asta de nou canal , e o ruina . Indiferent ce zice politicul de rind , e o investitie care nu va fi amortizata niciodata. Exact ca primul canal si care nu doar nu a recuperat niciodata cheltuielile de constructie dar a fost in pierdere financiara pina in 2006 .(daca nu ma insel) Poporul asta e sublim in a nu invata nimic din proprile greseli . 🙁

Lăsați un comentariu


Stiri

Rectificare bugetară: Deficitul – revizuit de la 6,7% din PIB la 8,6% din PIB. Economia va consemna o scădere de 3,8% din PIB în 2020

Alexandra Pele

A doua rectificare bugetară din acest an a fost construită pe o prognoză revizuită a evoluției economiei. Deficitul bugetar a fost majorat de la 6,7%… Mai mult

Europa

Franța își sporește prezența militară în Mediterana, cu scopul ”evaluării autonome” a acțiunilor Turciei

Iulian Soare

Franţa a trimis două nave ale Marinei militare şi două avioane de vânătoare Rafale în estul Mării Mediterane, a anunțat joi ministrul francez al Apărării,… Mai mult

Stiri

Gaze din Marea Neagră: Prima platformă de extracție a BSOG este pe jumătate gata – Gazoductul spre țărm, terminat în acest an

Adrian N Ionescu

Compania petrolieră Black Sea Oil&Gas (BSOG), concesionarul perimetrului XV Midia de gaze naturale din Marea Neagră, a realizat 33% din proiectul de investiție în exploatarea… Mai mult

Stiri

Belarus nu e Ucraina – șanse infime pentru succesul unei revoluții portocalii la Minsk

Razvan Diaconu

Scenele din Belarus cu protestatari care ridică baricade în stradă pentru a opri atacurilor poliției evocă o altă revoltă produsă în zona-tampon dintre Rusia și… Mai mult

Europa

Banca Internaţională de Investiţii, controlată de Rusia, împrumută Schaeffler AG, un lider german al piețelor europene, inclusiv în România

Adrian N Ionescu

Banca Internaţională de Investiţii (IIB) a aprobat un împrumut de 50 de milioane de euro grupului german Schaeffler AG, unul dintre producătorii proeminenți de componente… Mai mult

Stiri

Avertisment Administrația Porturilor Maritime: La Constanța e depozitat de 9 ori mai mult azotat de amoniu decât a explodat la Beirut

Vladimir Ionescu

Aproape 26.000 de tone de azotat de amoniu sunt depozitate în Portul Constanța, a anunțat joi  Administrația Porturilor Maritime, care a atras atenția că toți… Mai mult

Europa

Spania / Prăbușire a sectorului ce contribuie cu 12% la PIB: aproape 98% mai puțini turiști străini în iulie, față de anul trecut

Iulian Soare

Numărul de turiști străini în Spania a fost în iulie a fost similar celui din iunie, de 204.926, cu aproape 98%, comparativ cu aceeași lună… Mai mult