marți

23 aprilie, 2024

11 martie, 2019

Sistemul informatizat al ANAF a ajuns în punctul în care nimic din ceea ce presupune relația electronică cu Fiscul pare că nu mai funcționează. Asta în ciuda faptului că, de zeci de ani, statul român cheltuie zeci de milioane de euro pe informatizare.

Schimbările haotice de legislație par deja o problemă minoră în comparație cu eforturile pe care le ridică obținerea unei hârtii de la ANAF necesară unei firme în activitățile curente.

Suspectul de serviciu al Finanțelor: Yahoo

În momentul în care cineva se înscrie ca utilizator al interfeței ANAF, în mod normal primește pe mail informări ale Fiscului- notificări, comunicări, executări, în principiu tot ce altădată o firmă primea prin poștă de la Fisc. Problema pe care o reclamă utilizatorii este că nu mai pot accesa informația trimisă pe mail.


Fiscul recunăaște la rândul său problema de comunicare (vezi facsimil mai jos), dar pune totul pe seama serverelor de mail ale Yahoo.

Specialiști în IT afirmă însă că, dacă justificarea Finanțelor este reală, atunci situația este imputabilă tot fiscului român, din cauză că doar două pot fi motivele pentru care mailurile trimise de la o adresă IP nu ajung la destinatar:

  • fie respectivul IP este înregistrat ca spammer într-un ”blacklist” la Yahoo (adică de la respectiva adresă se trimit către un destinatar multe mailuri într-un interval scurt de timp – sitiație mai puțin probabilă, nu însă imposibilă)
  • fie atașamentele conținute de mail nu sunt conforme cu regulile Yahoo

Administrația Fiscală Sector 1 minte contribuabilul persoană fizică

Faptul că relația fisc/contribuabil nu funcționează afectează în egală măsură persoanele fizice și persoanele juridice.


Pentru persoanele fizice, depunerea pe cale electronică a Declarației Unice este o aventură:

Serviciul Spațiul Privat Virtual este indisponibil, în condițiile în care în 4 zile expiră termenul-limită de depunere a acestor declarațiilor.

Luni, 11 martie, la Administrația Financiară a Sectorului 1, puhoi de lume venită să se intereseze dacă nu cumva se acceptă și formulare fizice depuse (formatul pe hârtie), nu doar raportare electronică, așa cum prevede legea.

cursdeguvernare.ro a aflat că funcționarii asigurau publicul că termenul-limită s-a amânat.

Când?, întreba lumea. Azi, e oficial, s-a publicat în Monitor, venea răspunsul.

Dar e o informație falsă: există doar un proiect de amânare postat pe site-ul Finanțelor, eventuala ordonanță nu s-a aprobat din cauză că ședința de guvern de luni s-a anulat. În plus, oamenii erau sfătuiți să nu mai vină săptămâna aceasta la sediul Administrației Financiare Sector 1 pentru că se lucrează la schimbarea serverelor, iar lucrurile vor reintra în normal de săptămâna viitoare.

Blocajul informatic produce efecte mai mari companiilor: Se pot depune declarații, dar nu se pot verifica.

Nu se pot corecta obligațiile fiscale existente la 31.12. 2018 din cauză că nu se pot consulta bazele de date.

O problemă care persistă: plățile efectuate de companii sunt introduse în fișa firmei și cu o întârziere de 30 de zile.

De unde și de ce tot haosul

Informatizarea Fiscului – cerută cu insistență chiar de către mediul privat- ar aduce certe beneficiul statului.

Problema este că atunci când ai în funcțiune un sistem performant rămâne prea puțin spațiu de manevră în a-ți proteja ”firmele de casă”.

Cât timp controalele sunt decise prin diverse birouri, din București sau din județe, vom mai vorbi de zone întregi din economie necontrolate, de datorii prescrise sau returnări ilegale de TVA. Sau de controale care au un singur scop: acela de a netezi cuiva calea în afaceri prin sufocarea concurenței.

(Citiți și: ANAF se reorganizează din temelii- se întoarce la epoca gărzilor financiare județene)

Acesta este și motivul pentru care a eșuat proiectul de reformă semnat cu Banca Mondială.

Acesta este și motivul pentru care apar ordine de președinte ANAF date cu dedicație.

(Citiți și: Miza unei piețe de miliarde, gestionată prin ordinele ANAF. Angros-ul de combustibili)

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Spv anaf ar trebui sa fie optional pentru contribuabilii mici, persoane fizice autorizate si persoane fizice, asa cum este si in Germania. Nu inteleg de ce se insista obligativitatea intr-o zona inaccesibila unor anumite persoane. Este injust si abuziv! Pensionari pusi pe drumuri, asteptand la cozi interminabile cate 4 ore, oameni care nu inteleg sistemul…? Oare nu vede nimeni ca de fapt actul final – colectarea de taxe este blocata? Statul talhar se razbuna pe amaratul contribuabil care VREA sa plateasca taxe? Este aberant!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Spv anaf ar trebui sa fie optional pentru contribuabilii mici, persoane fizice autorizate si persoane fizice, asa cum este si in Germania. Nu inteleg de ce se insista obligativitatea intr-o zona inaccesibila unor anumite persoane. Este injust si abuziv! Pensionari pusi pe drumuri, asteptand la cozi interminabile cate 4 ore, oameni care nu inteleg sistemul…? Oare nu vede nimeni ca de fapt actul final – colectarea de taxe este blocata? Statul talhar se razbuna pe amaratul contribuabil care VREA sa plateasca taxe? Este aberant!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: