Autoritatea europeană de reglementare a datelor a extins interdicția impusă de Norvegia, care nu este membră a UE, privind „publicitatea personalizată” pe Facebook și Instagram pentru a acoperi toate cele 30 de țări din Uniunea Europeană și din Spațiul Economic European, a anunțat miercuri autoritea europeană, potrivit Reuters.
Interzicerea unor astfel de reclame, care vizează utilizatorii prin colectarea datelor lor, ar fi o mare pierdere pentru gigantul tehnologic american Meta Platform, proprietarul celor două servicii de social media, care s-a opus eliminării acestei practici.
Meta riscă să fie amendată cu până la 4% din cifra de afaceri globală, a spus autoritatea norvegiană de reglementare a datelor.
Decizia Comitetului European pentru Protecția Datelor (EDPB) a înaintat o adresă autorității de reglementare a datelor din Irlanda, unde se află sediul central european al Meta, de a impune o interdicție permanentă a utilizării de către companie a publicității personalizate în termen de două săptămâni, a comunicat EDPB pentru Reuters.
„La 27 octombrie, EDPB a adoptat o decizie obligatorie urgentă… de a interzice prelucrarea datelor cu caracter personal pentru publicitate personalizată pe temeiurile juridice ale contractului și interesului legitim în întreg Spațiul Economic European”, se arată în comunicat.
Meta a anunțat miercuri că va oferi utilizatorilor din UE și SEE posibilitatea de a-și da acordul și că va oferi, în noiembrie, un model de abonament pentru a respecta cerințele de reglementare.
„Membrii EDPB au fost pe deplin la curent cu acest plan de săptămâni de zile și eram deja în întregime angajați cu ei pentru a ajunge la un rezultat mulțumitor pentru toate părțile”, a declarat un purtător de cuvânt al Meta.
„Această evoluție ignoră nejustificat acel proces de reglementare atent și robust”, a acuzat acesta.
O parte a problemelor Meta din Europa au început în Norvegia
Meta este amendată deja zilnic în Norvegia cu un milion de coroane (aproximativ 90.000 de dolari) deoarece încalcă reglementările privind respectarea datelor personale ale utilizatorilor pentru a-i ținti cu reclame personalizate, un model de afaceri folosit însă și de alte mari companii tech.
Datatilsynet, autoritatea norvegiană de reglementare în domeniu, anunțase în luna septembrie că a transmis mai departe dosarul autorităților europene întrucât amenda era valabilă doar în Norvegia și urma să expire pe 3 noiembrie.
Aceasta va deveni însă acum una permanentă. Norvegia nu este una dintre țările membre ale Uniunii Europene, dar face parte din piața unică a blocului comunitar.
Deocamdată nu este clar care va fi următoarea mutare a Meta, ținând cont că alternativele par a fi renunțarea la reclamele personalizate, care i-ar afecta puternic veniturile din Europa, sau introducerea exclusivă a abonamentelor cu plată, care i-ar afecta probabil și mai puternic numărul de utilizatori.
Planul anunțat luni de compania lui Mark Zuckerberg prevedea ca utilizatorii care sunt nemulțumiți de folosirea datelor lor personale să poată opta pentru un abonament contracost, iar ceilalți să rămână pe modelul gratuit.
***